Miljøfyrtårnskole

Frogn vgs er miljøfyrtårnsertifisert og det gjennomføres tiltak og evaluering for å redusere skolens miljøbelastning. Her får du full oversikt over vårt arbeid som miljøfyrtårnskole.

Miljøfyrtårn-logo, blå fyrlykt lyser mot grønt blad - Klikk for stort bilde Stiftelsen Miljøfyrtårn

Vi følger Vikens innkjøpsrutiner, og forholder oss til leverandørene der.

Vi kildesorterer og har innført sygruppe, læring av reparasjoner, og nye plagg. Vi har et ombruksstativ med klær og bøker for ansatte. Kjemikalier og rengjøringsmidler er godkjente og håndteres på foreskrevet måte.
Vi har redusert temperaturen i klasserommene med 1 grad for å spare energi. Vi benytter kun offentlig transport med elever. Vannforbruket har økt siden i fjor da elever og ansatte har vært mer på skolen med nye retningslinjer for Korona.
Vi har en nyetablert frisbeegolf bane på skolens område.

Les rapporten her.
Her kan du også laste ned rapporten som PDF. (PDF, 281 kB)

Miljøfyrtårn er Norges mest brukte sertifikat for virksomheter som vil dokumentere sin miljøinnsats og vise samfunnsansvar.

Sertifisering hjelper med å redusere belastningen på miljøet samtidig som den legger til rette for en bærekraftig vekst og økt lønnsomhet.

Dette innebærer blant annet at vi har forpliktet oss til å:

• kildesortere avfall
  • redusere avfall, både papir-, plast- og matavfall
  • prioritere økologiske varer og kortreist mat..
  • redusere energiforbruket
  • legge til rette for bruk av kollektiv og sykkel.
  • ta miljøhensyn ved innkjøp av varer og tjenester
  • rapportere på vårt klima- og miljøarbeid

Ved å implementere miljøkravene i den daglige driften og tilpasse det slik at det blir en naturlig del av hverdagen til både ansatte og elever, ønsker vi å oppnå i høyere grad en bevisstgjøring i det vi gjør hver dag.

Miljøfyrtårnordningen driftes av Stiftelsen Miljøfyrtårn