Universitetsskole

Frogn vgs er en del av universitetsskoleprosjektet.

Høsten 2017 inngikk NMBU og Akershus fylkeskommune en avtale om samarbeid mellom universitetet og fire videregående skoler - Frogn, Hvam, Ski og Ås. Universitetsskoleprosjektet er et satsningsområde på forskning og skoleutvikling knyttet til bærekraft.

Målet med universitetsskoleordningen er et gjensidig forpliktende samarbeid med de aktuelle skolene og lærerutdanningen ved NMBU. Samarbeidet handler om forskning og utvikling av lærerutdanning og undervisning i skolene innen utdanning for bærekraftig utvikling. Partnerskapet ble forlenget for tre nye år høsten 2022, frem til 2025.

Som en del av opplæringen får elevene ved Frogn vgs være med på ulike aktiviteter på NMBU, for eksempel Ueat; mat-og bærekraftprosjektet for vg1 eller  besøk på konferanser, opplæring på laboratorier mm.

Forskere og masterstudenter ved NMBU samarbeider med skolen på følgende områder:

• Utvikler og fremmer tverrfaglige prosjekter
  • Styrker og videreutvikler utdanning for bærekraftig utvikling
  • Bidrar til forskning om elevenes læring
  • Bidrar til praksisutdanning av lektorstudenter

Universitetsskolelkoordinator er Katrine Husby