Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø - Holmen skole

På Holmen skole skal alle oppleve et trygt og godt arbeidsmiljø, fritt for mobbing, trakassering, rasisme og vold.

Forankring i opplæringsloven § 9A-2 og 9A-3:

«Alle elevar har rett til eit trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring» oppll § 9A-2

«Skolen skal ha nulltoleranse mot krenking som mobbing, vald, diskriminering og trakassering» oppll § 9A-3

Hva er uønsket adferd?

Når en person blir utsatt for negative handlinger av en eller flere personer f.eks. fysisk vold eller plaging og negativ omtale eller ryktespredning via f.eks. SMS-meldinger, blogger, e-post, Facebook eller andre sosiale medier.

Når en elev opplever at skolemiljøet ikke er trygt og godt, må skolen undersøke saken og gjøre tiltak så langt det fins egnede tiltak jf oppll § 9A-4 pkt 4.

Alvorlige saker kan blant annet føre til atferdsanmerkning, bortvisning og eventuelt politianmeldelse

Mål

  • Målet er at alle elever skal være en del av fellesskapet og kjenne seg inkludert
  • Læreren skal være en tydelig voksenperson og signalisere trygg ledelse
  • Alle parter skal ivaretas jf oppll § 9A-4 pkt 5.

Handlingsplikt

Skolen skal lage en skriftlig plan når det opprettes en §9A-sak, jf oppll § 9A-4 pkt 6.

Planen skal inneholde:

  1. hvilket problem tiltaket skal løses
  2. type tiltak
  3. når/gjennomføring
  4. ansvarlig for gjennomføring
  5. når det skal være evaluering

Aktivitetsplikt

  • Alle som har sitt virke på Holmen skole har en plikt til å bry seg når de opplever uønskede episoder eller handlinger jf oppll § 9A-4 pkt 1
  • Rektor skal varsles i alle § 9A-saker
  • Elever som selv eller som observerer at andre elever ikke opplever et trygt og godt skolemiljø, oppfordres til å melde fra til kontaktlærer, rådgiver, helsesykepleier, miljøarbeider eller ledelsen.
  • Foresatte oppfordres til å melde fra til kontaktlærer eller ledelsen.
  • Kontaktlærer/avdelingsleder har den første samtalen med involverte elever, hver for seg.
  • Etter samtalen trekker kontaktlærer eller avdelingsleder inn andre parter for videre oppfølging.

Forebyggende tiltak

  • Samtaler kontaktlærer – elev
  • Aktiv oppfølging av elevers fravær
  • Klassemiljøarbeid – bruke idebank og VIP makkerskap for læring av sosial kompetanse 
  • Tett samarbeid med foresatte ved endringer i atferd hos eleven, også med foresatte til elever over 18 år etter samtykke.
  • Det er alltid voksne tilstede i friminuttene.

Samarbeid blant de ulike aktørene på skolen

Skolen har følgende ukentlige møter, hvor lærere kan ta opp elevens situasjon ved behov.

  • Morgenmøter (vgs og grunnskolen)
  • Avdelingsmøter (alle som er involvert i klassen)
  • Tverrfaglig team (rådgivere, PPT, rektor, avdelingsledere, helsesykepleier)