Tiril forteller om skolehverdagen på naturbruk!

Går du i 10. klasse og er nysgjerrig på utdanningstilbudet vårt? I denne artikkelen kan du lese om Tiril som går Vg1 Naturbruk.

Hvem er du? Og hvordan er det å være elev på Kjelle?

Jeg heter Tiril Bråthen-Østenby, og har gått på Bråte ungdomsskole. På ungdomsskolen strevde jeg, og skole var ikke noe for meg. Jeg følte lite mestring og var lite på skolen i 9. og 10 trinn. I 10. trinn følte jeg at jeg stod fast, og jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre.  Jeg hadde ikke karakter, og løsningen ble for meg å søke på naturbruk på forsterket tilbud. Etter to måneder på Kjelle vgs og forsterket tilbud fant jeg ut at jeg ville mer, og jeg ønsket å få karakterer i alle fag. Etter en prøveuke på naturbruk ordinært fikk jeg bytte, for det gikk så fint!  Nå har jeg «funnet meg selv» og tatt noen tøffe valg i livet om å prioritere utdanning!

Selv om jeg har mistet en del faglig fra ungdomsskolen, går jeg nå for karakterer i alle fag. Teori var noe jeg ikke trivdes med tidligere, men nå er det veldig fint da vi har tre dager med praksis og to dager med fellesfag. Fellesfag er nå helt ok etter å ha vært mye ute i dagene med praksis. Jeg har stor motivasjon, og jeg føler at jeg både kan og vil ta utdanning!

Det er et veldig godt samhold i klassen. Det er et inkluderende miljø der vi blir kjent også på tvers av trinn. I kantina sitter vi sammen, og det er god stemning. Også medarbeidere sitter i kantina, og det oppleves ikke at det er «klikker» og «faste plasser». I tillegg er det veldig god mat i kantina!

Om jeg hadde valgt noe annet, så tror jeg ikke det hadde gått så bra med skole.  Jeg er så glad for at jeg valgte Kjelle.

Hvordan ser skolehverdagen ut?

Man trenger ikke å kunne ting fra før av. Her er man for å lære. Vi har ulike temaperioder med skog, forvaltning, heste- og dyrefag og drift. Når vi har temaperioden med skog lærer vi å bruke rydde- og motorsag og har også fått prøve skogsmaskinsimulatoren. I temaperioden forvaltning er man mye på tur, for eksempel på fatbike, eller i kano eller båt. Vi har også satt ut ørret. I heste- og dyrefag så har vi trent hund, og både kjørt og ridd på skolens hester. Man lærer å bli trygg rundt hestene, og har også mye praktiske oppgaver som stallarbeid. Når vi har temaperiode med drift så er vi mest i verkstedet og har også typiske gårdsoppgaver som tilsyn hos sauene, reparere og ta service på maskiner som hjullaster, gravmaskin og traktor. Vi har også begynt å lære å kjøre traktor.

Av de ulike retningene så liker jeg best drift og har tenkt til å søke Vg2 Landbruk. Jeg har selv hest på för og ønsker å lære mer om andre ting.

Hvor er du om fem år?

Da er jeg nok på en gård, og jeg har en drøm om å ha en melkeproduksjon. I forrige uke var vi å besøkte en melkeprodusent. Der fikk vi både se drifta, hvordan en melkerobot fungerer og være med å gi kalvene melk. Bedriftsbesøk er veldig artig!

Jeg er litt usikker på om jeg skal gå Vg3 Naturforvaltning (studieforberedende), men jeg tror det blir to år og så ut i læra.  

Hva vil du si til en 10.klassing som lurer på om han/hun skal søke Kjelle?

Jeg angrer ikke på at jeg søkte på Kjelle vgs. Man lærer noe nytt hver uke og gjør mye spennende.

Har du fått svar at du kom inn? Ikke angre deg eller gru deg! Det kommer til å bli kjempebra!