Mailand plukket ut med forskningsprosjekt til Holbergprisen skoleåret 2021-22

 Med nye læreplaner har Mailand et økt fokus på tverrfaglig samarbeid. Dette gjelder de tverrfaglige temaene demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling, men også samarbeid om andre temaer eller prosjekter med ulike fagtradisjoner. 

 

 

Gunnar Mørk og Dag Steenfeldt-Foss er to av lærerne som samarbeider tverrfaglig i 2SR.

I oktober 2021 sendte Gunnar Mørk inn en søknad til Holbergprisen med prosjektbeskrivelse knyttet til sammenhengen mellom elevenes arbeidspraksis på yrkesfag og samfunnsfag som han underviser i på Salg og reiseliv (SR) på VG2 på Mailand. Fellesfaglærerne og yrkesfaglærerne er ute og besøker elevene i praksis, og elevene skal i løpet av skoleåret utforske sammenhengen mellom arbeidspraksisen og samfunnsfag. Flere lærere er involvert i det tverrfaglige samarbeidet, og det er spennende å finne gode treffpunkter mellom yrkesfagene og fellesfag som norsk og samfunnsfag. At prosjektet fra Mailand har blitt plukket ut av Holbergprisen, resulterer blant annet i at 2SR-klassen vil få forskerbesøk, elevene skal jobbe utforskende og lære å se sammenhenger de kan få bruk for videre. Faglærer Gunnar Mørk skal skrive en forskningsrapport fra hele prosjektet som skal sendes inn i april 2022. Formålet med Holbergprisen er at både elever og lærere skal jobbe utforskende. Læreren skal være «en viktig faglig ressurs og inspirasjonskilde i arbeidet med å introdusere elevene for forskning». Våren 2022 blir noen prosjekter premiert for arbeidet som legges ned. Lykke til med det spennende tverrfaglige arbeidet til lærere og elever!   

Foto: Birgitte Mydske Egner