Nannestad Restaurant

Skolens restaurant driftes av elever og ansatte og serverer førsteklasses mat. Her er alle velkomne som gjester!

Gjester får servert mat av elev på Nannestad Restaurant - Klikk for stort bildeGjester får servert mat av elev på Nannestad Restaurant Nannestad VGS

Nannestad restaurant er en av våre viktigste opplæringsarenaer for elevene. Restauranten er 100% drevet av elever og åpnes på prosjektbasert opplæring med spennende temaer i løpet av skoleåret. Det gir elevene nærkontakt med kunder og en umiddelbar feedback som både Vg1- og Vg2-elever vokser på. Elevene planlegger, gjennomfører og vurderer forskjellige prosjekter i løpet av ett år. Slik opplæring bidrar til at elevene møter arbeidsliv med innsikt, kunnskap og selvtillit.

Restauranten er åpen både på dagtid og kveldstid samt enkelte helger i løpet av skoleåret. Med alt fra viltaften, julebord, konfirmasjoner og gourmetkvelder til mer enkle lunsjer og møtemat, får elever et allsidig innblikk i bransjen fra første dag. Vi gir elevene arbeidsstolthet, og venner dem til å stille opp og jobbe utover vanlig skoletid. Vi har en dyktig stab av lærere som er pådrivere og veiledere for elevene. Lærerne står side om side med elevene både på kjøkken, konditori og i restauranten. Uten deres innsats, kunnskap og begjær for faget, ville ikke vi vært hvor vi er i dag – et av landets beste tilbud innenfor restaurant- og matfag.

Nannestad restaurant tar oppdrag utenfor skolen. Fra Brød & Circus på Årnes, Høyesteretts julebord og sommerfest til Rælingen kommune. Vi lager kaker til noen få og kaker til flere hundre fra våre dyktige matfagselever.

Studietur

Elevene på restaurant- og matfag står på året rundt i restauranten og andre utsalgssteder på skoleområdet. Kokk- og servitørelever drar på felles studietur til utlandet mot slutten av Vg2. Vi har vært i London, Paris, Nice og Roma for å nevne noen steder. Dette er en kostnadsfri tur for elvene basert på midler tjent opp igjennom to år med målrettet jobbing. Skolen dekker fly, hotell, alle besøk og turer samt teater. Alt elevene trenger er pass og litt lommepenger.

Å drive restaurant, butikk og kantine, deltakelse i konkurranser, selskaper og studieturer – alt dette er med på å motivere elevene til å fullføre og bestå utdanningen. Dette tror vi er en viktig årsak til at vi ligger 20% over gjennomsnittet i fullført og bestått på landsbasis innen restaurant- og matfag.

Hos oss er det stor sannsynlighet for at du lykkes og vi gir deg et godt grunnlag for et bra liv!

Tidligere Restaurant- og matfagselever jobber nå som:

• Produktutviklere
  • Hotellsjefer
  • Kjøkkensjefer
  • Reiselivsledere
  • Ferskvaresjefer
  • Vinkelnere
  • Bedriftseiere
  • Lærere

Bransjer som står i kø for din kompetanse:

• Reiseliv
  • Forsvaret