Elevene har tilhørighet i en liten gruppe med 3-5 elever. Elevene deles i grupper etter funksjonsevne, faglig og sosialt. Undervisningen er tilrettelagt ut fra elevens behov og muligheter for tilrettelagt arbeid/aktivitet etter videregående. Alle elever på TO får utarbeidet en individuell opplæringsplan (IOP) med bakgrunn i sakkyndig vurdering, kartlegging og annen relevant informasjon (Opplæringsloven §5-3). Vi har kompetanse på ulik grad av utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og ASK for de som har behov for det.
Vi jobber med arbeidstrening på ulike arenaer som kjøkken, vaskeri og produksjon og pakking av varer til salg. Elevene kan søke seg inn på Restaurant og matfag eller Studiespesialisering. En viktig arena for arbeidstrening er også avdelingens egen kaffebar som ligger i skolens kantine. Denne er åpen to dager i uka og driftes av elevene.
For å oppnå allsidig kompetanse har de fleste elevene alle fag første året, men med mulighet for å tilspisse sin kompetanse med tanke på tilrettelagt arbeid etter videregående. Opplæringen har som mål å gi elevene mestring gjennom å utføre arbeidsoppgaver som vil være til glede og nytte både i arbeidsliv og fritid.
Vi tilrettelegger også for lærekandidatløp i restaurant- og matfag der det er aktuelt.
Opplæringen er praktisk rettet på avdelingens eget storkjøkken der vi arbeider med produksjon av matretter og bakverk i kjeden fra råvarer til ferdig produkt. Elevene trener på borddekking og servering av mat til festlige og mer hverdagslige anledninger. En del av faget er å forberede det som serveres i kaffebaren. Klassene påtar seg også oppdrag som å bake kaker, steke vafler og servering av frukt og grønt.
Fellesfag
I tillegg til arbeidstrening/programfag, får elevene opplæring i norsk, matematikk, engelsk, natur- og samfunnsorientering, kroppsøving og svømming. Mye av undervisningen foregår som tverrfaglig tema- og prosjektarbeid i forbindelse med aktuelle emner og ekskursjoner. Undervisningen i fellesfag knyttes også i stor grad til praktisk arbeid på avdelingen.
Skolen er en viktig sosial arena der elevene på TO skal oppleve å være en del av et sosialt fellesskap i og utenfor klassen. Elevene trener på sosiale ferdigheter for å oppnå økt sosial kompetanse, og deltar i elevråd og på skolens felles arrangementer.