Skoleutvalg

Skoleutvalget skal medvirke til at skolen, de ansatte og elevene tar aktivt del i arbeidet for å skape et godt skolemiljø.

Matias Østebø

Alle videregående skoler skal ha et skoleutvalg (SU). Skoleutvalget består av elever, ansatte, skoleledelsen og ofte representanter fra fylkeskommunen – men elevene skal være i flertall.

SU arbeider med både det som berører det fysiske skolemiljøet og det psykososiale skolemiljøet. SU vil behandle saker som elever tar opp i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Dette kan være saker som berører for eksempel lysforhold, temperatur og støy i klasserom/fellesområder eller rasisme, mobbing og utestenging av elever. Dette er viktige emner for deg som er elev, så vær engasjert i din egen skolehverdag og bidra til å gjøre den best mulig!

Dannelsen av SU er et resultat av lovparagrafen § 9a i Opplæringsloven.
I denne loven står det blant annet dette:

”Alle elever i grunnskoler og videregående skoler har rett til et godt fysisk og psykososialt miljø som fremmer helse, trivsel og læring”.

”Skolen skal drive et kontinuerlig og systematisk arbeid for å fremme helse, miljø og sikkerhetsarbeid hos elevene”.

”Elevene skal engasjeres i planleggingen og gjennomføringen av det systematiske arbeidet for helse, miljø og sikkerhet i skolen”.

Les også hele opplæringsloven kapittel 9a

Utvalget kan uttale seg og gi råd til skolen i saker som omhandler skolemiljøet, men kan ikke fatte bindende vedtak.

Utvalget har møte ca. to ganger i året eller ved behov.

Medlemmer i skoleutvalget

Ragne Hilde Solum

Annika Nordlund

Dennis Rismyhr