- Nummer: 30/25
- Dato innsendt: 12.05.2025
- Dato besvart: 27.05.2025
I disse dager foregår både forhandlinger om revidert nasjonalbudsjett og kommuneproposisjonen skal straks legges frem.
I lys av det vedtatte statsbudsjettet for 2025 og de store kuttene Akershus fylkeskommune fikk i sitt inntektsgrunnlag der, ønsker jeg å spørre fylkesrådet om det er mulig å gi en oversikt over hvor stor underfinansieringen av kollektivtilbudet i Akershus nå er.
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Kollektivtilbudet i 2025 er sikret med fylkestingets budsjettvedtak i desember, der reduserte statlige tilskudd på i alt 117,5 mill. kr – etter at fylkesrådet la fram sitt opprinnelige budsjettforslag – ble løst med omdisponering av belønningsmidler (engangsmidler 35 mill.), økte billettpriser (45 mill.) og effektivisering av Ruters interndrift (30 mill.).
Utfordringene fremover, er fortsatt kostnadsvekst i kollektivsektoren i kombinasjon med noe lavere årlige tilskuddsrammer for kollektiv.
- I perioden 2021-2024 har kostnadene for bussdrift i Akershus økt med 2% per år ut over deflator (økningen i statlig tilskuddsramme), trolig vil dette også gjelde i 2026. Fra 2027 skal flere av dagens kontrakter fornyes som gir risiko for betydelig kostnadsvekst.
- Tilskuddsnivået 2024-2027 ble kraftig styrket ifm. budsjettet for 2024, men ikke like mye i årene etter 2024. Fra 2025 til 2026, og framover, er tilskuddet forutsatt redusert med om lag 50 mill. per år.
- Bruk av 35 mill. i engangsmidler i 2025 må løses innenfor ordinært budsjett i 2026.
Arbeidet med ØP 2026-2029 pågår nå, og vil bli lagt frem for fylkestinget for beslutning i desember.