36/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Lars Salvesen (KRF) om Ungt Entreprenørskap Akershus og kontorfasiliteter

  • Nummer: 36/25
  • Dato innsendt: 27.05.2025
  • Dato besvart: 03.06.2025

Vil fylkesrådet ta initiativ til at Ungt Entreprenørskap Akershus igjen får tilgang til nødvendige kontorfasiliteter som møterom, skrivere, og stabilt internett i den nye Akershus fylkeskommune – slik de hadde før etableringen av Viken – for å sikre at de fortsatt kan utføre sitt viktige arbeid for barn og unge i tett samarbeid med skole og næringsliv?

Svar fra fylkesråd for finans og organisasjon, Tom Staahle

Fylkesrådet er opptatt av at Ungt Entreprenørskap har tilfredsstillende kontorfasiliteter og utstyr til å utføre sitt arbeid og fylkesråd for finans og organisasjon takker for spørsmålet. 

Ungt entreprenørskap disponerer seks kontorarbeidsplasser på Galleriet (S10 nord, 4. etg). 

De har status som leietager i fylkeskommunens lokaler og benytter Fylkeskommunens gjestenett. 

Dersom Ung Entreprenørskap skal få tjenester som øvrige ansatte i Akershus fylkeskommune, kreves det at det opprettes fylkeskommunal bruker på hver av medarbeiderne og at de legges inn i AFK’s fagsystemer og defineres som egen tjenestegruppe som må vedlikeholdes. Dette er vurdert som uheldig med tanke på kvalitet i masterdata og sikkerhet. FRID som fylkeskommunens digitale leverandør anbefaler ikke spesialløsninger for eksterne ressurser som i dag har status som leietager. Samme problemstilling har man også i Østfold og Buskerud, og hvor, det etter det råden kjenner til, denne typen tilganger løses på samme måte som i Akershus. 

Vedr. kontorfasiliteter og møterom – Ungt Entreprenørskap har anledning til å benytte alle møterom på fylkeshuset, på lik linje med ansatte i Akershus fylkeskommune. De har derimot dessverre ikke tilgang til å booke disse direkte i Outlook, da de ikke er i AFK-miljøet og har AFK-bruker, men dette løses i praksis ved at de kontakter resepsjonen eller ved at de booker ad hoc-møter direkte på møteromsdisplayene som henger utenfor møterommene. 

Skrivere – Dette kan løses ved at de kjøper seg en enkel printer som kan kobles direkte til PC. Her kan FRID være behjelpelig med anskaffelse, samt support og vedlikehold. FRID ser nå også på muligheter for å få til en teknisk løsning som gjør at de kan benytte eksisterende printer som befinner seg i nærheten. FRID jobber også med en helhetlig løsning for alle tre fylkeskommuner på hvordan eksterne aktører, som Ungt Entreprenørskap, på best mulig måte kan få smidige tekniske løsninger i sitt respektive fylkeshus/fylkeskommune, men dette er arbeid som tar litt tid og som skal samkjøres og koordineres på tvers av fylkeskommunene for å sikre en helhetlig og håndterlig løsning for FRID. 

Ustabilt internett – Nettet er oppgradert og utbedret over hele Galleriet, og FRID kjenner ikke til feil eller problemer nå. De har ikke fått tilbakemelding om ustabilt nett i Ungt Entreprenørskap sine arealer (S10, 4. et. nord). Dersom det er problemer knyttet til internett, eller andre utfordringer som FRID har ansvar for er det vesentlig at dette meldes til brukerstøtte hos FRID.

Om Ungt Entreprenørskap, eller andre som har sitt kontorarbeidssted på Galleriet, har problemer knyttet til sin kontorarbeidsplass, så er det to veier å gå;

  • IT-relaterte spørsmål/feil rettes til brukerstotte@frid-iks.no 
  • Alle andre spørsmål/feil rettes til brukerhjelp@afk.no 

Fylkesråden for finans og organisasjon vil ta initiativ til et møte med Ungt Entreprenørskap i nær fremtid.