37/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Margrethe Prahl Reusch (V) om økte inntekter som følge av kommuneproposisjonen

  • Nummer: 37/25
  • Dato innsendt: 27.05.2025
  • Dato besvart: 03.06.2025

I kommuneproposisjonen for 2026, skriver regjeringen selv på sine nettsider:

Regjeringen legger i kommuneproposisjonen for 2026 opp til en vekst i frie inntekter for kommunesektoren i intervallet fra 4,2 til 4,9 mrd. kroner. Merutgifter til demografi er anslått til 2,9 mrd. kroner i 2026. Den foreslåtte inntektsveksten vil dermed gi et handlingsrom utover merutgifter til demografi på 1,3-2,0 mrd. kroner. Regjeringen foreslår at handlingsrommet fordeles med 85 prosent på kommunene og 15 prosent på fylkeskommunene.

Vet fylkesråden hvor mye denne økningen i inntekter vil bety for Akershus fylkeskommune?

Svar fra fylkesråd for finans og organisasjon, Tom Staahle

I regjeringens forslag til kommuneproposisjon for 2026 (Prop. 142 S (2024–2025)) signaliseres en kompensasjon til fylkeskommunene for økte utgifter til demografi på 800 mill. kr i 2026, samt en øvrig realvekst i fylkeskommunenes frie inntekter på mellom 200-300 mill. kr, dvs totalt mellom 1 -1,1 milliard kr i 2026 for fylkeskommunene. 

Isolert sett innebærer regjeringens forslag anslagsvis i underkant av 140 mill. kr i vekst i frie inntekter for Akershus fylkeskommune. 

Inntektssystemet for fylkeskommunene oppdateres med det såkalte «beregnede utgiftsbehov» og oppdaterte sektorvekter i kostnadsnøkkelen for fylkeskommunene. Begge forhold bestemmer størrelsen på trekket gjennom utgiftsutjevningen. Dette var endringer som gav svært stort negativt utslag i statsbudsjettet for 2025.

KS og økonomiavdelingen har utarbeidet anslag for den økonomiske virkningen av oppdatert beregnet utgiftsbehov og oppdaterte sektorvekter for 2026. Dette er et foreløpig anslag, endelige tall presenteres i regjeringens forslag til statsbudsjett for 2026. 

Det foreløpige anslaget viser at Akershus i 2026 får et økt trekk gjennom utgiftsutjevningen, som i størrelsesorden utgjør rundt 140 mill. kr. Av dette utgjør om lag 50 mill. kr i reduserte inntekter som følge av endring i sektorvektene som medfører økt trekk gjennom utgiftsutgjevningen. For øvrig får Akershus et økt trekk i utgiftsutjevningen som følge av veksten fra 2025 til 2026 i «beregnet utgiftsbehov», som er beregningsgrunnlaget for utgiftsutjevningen i inntektssystemet. Det er spesielt kriterier og utgiftsbehov knyttet til ferjer og fylkesvei som slår negativt ut for Akershus. 

Totalt sett utgjør regjeringen sitt forslag til kompensasjon for demografi og realvekst i 2026 om lag et like stort positivt beløp som det økte negative beløpet som Akershus får i økt trekk gjennom utgiftsutjevningen, dvs. at netto realvekst fra 2025 til 2026 er om lag 0. 

Endelige kriteriedata for kostnadsnøkkelen i 2026 vil bli kjent i løpet av august/september 2025. Dette vil gi grunnlag for oppdaterte inntektsanslag for 2026.