- Nummer: 38/25
- Dato innsendt: 31.05.2025
- Dato besvart: 10.06.2025
I fremsikt fremkommer det at rådsområde opplæring og kompetanse har hatt et mindre forbruk på totalt 21,717 millioner, men at skoler og virksomheter i rådsområdet har hatt et merforbruk på totalt 5,6 millioner.
Allikevel kan vi lese i tabell – disponering av regnskapsmessig mindreforbruk 2024 at Det er et merforbruk 2025 fra skolene som overføres og skal dekkes inn i 2025 på 21,5 millioner og et merforbruk 2024 fra skolene som skal overføres og dekkes inn i 2026 på 33,5 millioner.
Til slutt kan vi lese i fylkesrådets innstilling at de av de regnskapsmessige mindre-forbruket i 2024 vil gjenbevilge ca 27,845 millioner til rådsområdet opplæring og kompetanse.
For å få klarhet i den relle økonomiske situasjonen i rådsområdet og konsekvenser av dette fremover har jeg følgende spørsmål:
- Stemmer det at det er et merforbruk i skolene på 21,5 millioner som skal dekkes inn i 2025, hvis ja hvor stammer dette fra og hvordan er det fordelt på skoler og virksomheter?
- Stemmer det at det er et merforbruk i skolene på 33,5 millioner som skal dekkes inn i 2026, hvis ja hvor stammer dette fra og hvordan er det fordelt på skoler og virksomheter?
- Siden det overordnende merforbruket for skoler og virksomheter er på 5,6 millioner hvor i skolene og virksomhetene kommer mindreforbruket på ca. 16 millioner som må trekkes fra 21,5 millioner for å nå dette tallet?
- Vil de 27,845 millionene fylkesårdet foreslår rebevilges til rådsområdet opplæring og kompetanse benyttes til å redusere presset for å dekke inn merforbruket i skoler og virksomheter?
- Ser fylkesråden utfordringer med å dra med seg merforbuk videre inn i en allerede presset skoleøkonomi?
- I budsjett og økonomiplan 2025 – 2028 ble det vedtatt et kutt i rådsområdet opplæring og kompetanse på 67,686 millioner i økonomiplan 2026, hvordan mener fylkesrådet dette skal kunne forsvarlig gjennomføres samme året som det skal dekkes inn et merforbruk på 33,5 millioner?
Svar fra fylkesråd for opplæring og kompetanse Lise Hagen Rebbestad
Takk for spørsmål.
1. Stemmer det at det er et merforbruk i skolene på 21,5 millioner som skal dekkes inn i 2025, hvis ja hvor stammer dette fra og hvordan er det fordelt på skoler og virksomheter?
Virksomhetene skal dekke inn 27,8 mill.kr i 2025. Det er merforbruk av 2024 og merforbruk av tidligere år. Noen virksomheter får etter økonomireglement mulighet til å dekke merforbruket over flere år. Vi ser på et samlet mer-/ mindreforbruk for virksomhetene våre i økonomistyringen av rådsområdet, men har samtidig individuell oppfølging av den enkelte virksomhet med sine unike utfordringsområder. Grunnene til merforbruk er mange. Dette kan for eksempel være grunnet for høyt aktivitetsnivå, dvs. at lønn er større enn budsjettert med, eller for høye utgifter på driftsart eller inntekter, samt styrte merforbruk for å finansiere større innkjøp eller lignende. Dette er et sammensatt bilde, og vil variere fra virksomhet til virksomhet. 4
2. Stemmer det at det er et merforbruk i skolene på 33,5 millioner som skal dekkes inn i 2026, hvis ja hvor stammer dette fra og hvordan er det fordelt på skoler og virksomheter?
Virksomhetene skal dekke inn 33,5 mill.kr i 2026. Merk at dette tallet kan endre seg ut fra årets resultat og avtaler som gjøres med den enkelte virksomhet om inndekning. Viser ellers til spørsmål en.
3. Siden det overordnende merforbruket for skoler og virksomheter er på 5,6 millioner hvor i skolene og virksomhetene kommer mindreforbruket på ca. 16 millioner som må trekkes fra 21,5 millioner for å nå dette tallet?
Det stemmer at merforbruk i 2024 er 5,6 mill.kr på virksomhetene. Forklaring på hvorfor inndekning i 2025 er 27,8 mill.kr forklares i svar på spørsmål 1. Hver enkelt virksomhet er ansvarlig for sitt budsjett og resultat, det vil si at den enkelte virksomhet også må dekke inn eget merforbruk selv, etter avtale med administrasjonen. Og at den enkelte virksomhet tar med seg et mindreforbruk over i neste år, men med beskrivelse av hvordan midlene skal benyttes. Dette er ytterligere beskrevet i finans- og økonomireglementet.
4. Vil de 27,845 millionene fylkesårdet foreslår rebevilges til rådsområdet opplæring og kompetanse benyttes til å redusere presset for å dekke inn merforbruket i skoler og virksomheter?
Midlene på 27,845 mill er ikke en varig bevilgning. Det er et budsjetteknisk grep som innebærer en midlertidig tilføring av midler i 2025, i påvente av at skoler og virksomheter som har krav på seg på å dekke inn sitt merforbruk i påfølgende år.
5. Ser fylkesråden utfordringer med å dra med seg merforbruk videre inn i en allerede presset skoleøkonomi?
Det er generelt sett aldri ønskelig med merforbruk, spesielt ikke inn i en presset økonomi i fylkeskommunen som helhet. Det skal likevel sies at det over tid også har vært merforbruk på den enkelte virksomhet, og at virksomhetene er vandt til denne formen for økonomistyring. Noen merforbruk er også styrte merforbruk, som er en viktig del å ta med for å se hele bildet.
6. I budsjett og økonomiplan 2025 – 2028 ble det vedtatt et kutt i rådsområdet opplæring og kompetanse på 67,686 millioner i økonomiplan 2026, hvordan mener fylkesrådet dette skal kunne forsvarlig gjennomføres samme året som det skal dekkes inn et merforbruk på 33,5 millioner?
Fylkeskommunen sin krevende økonomiske situasjon har gjort at alle rådsområder må ha et nedtrekk i ØP-perioden. Uavhengig av mer- eller mindreforbruk i virksomhetene må dette gjennomføres for å saldere budsjettet i sin helhet, som følge av bl.a. sviktende skatteinntekter og regjeringens inntektspolitikk for fylkeskommunene som Akershus kommer særs dårlig ut av.
Hvordan dette nedtrekket skal fordeles er en del av budsjettprosessen som foregår.