- Nummer: 41/25
- Dato innsendt: 05.06.2025
- Dato besvart: 12.06.2025
Frogn kommune har fått en sak til behandling 11.06.25 hvor vi blant annet kan lese følgende:
E134 Oslofjordforbindelsen og Bråtankrysset ble planlagt og regulert for 80 km/t, men det er nå i ettertid vedtatt at E134 skal bygges for 90 km/t. Økt hastighet medfører behov for omfattende tiltak i Bråtan krysset:
- Lengre ramper og akselerasjons/retardasjonsfelt langs E134
- Utvidelse av begge tunnelløpene / eksisterende og nytt for vestgående ramper. Konsekvenser av dette blir en merkostnad på mellom 30-120 mill NOK, avhengig av hvilke fravik fra vegnormalene det kan gis tillatelse til. Merkostnaden må dekkes av Afk.
Det understrekes i saken at det er politisk påtrykk som har gjort at det skal planlegges for 90 og ikke 80 km/t, uten at det er tydelig hva slags påtrykk eller vedtak det er snakk om.
Det står likevel at det er AFK som må regne med å ta ekstraregningen for dette, selv om vi er i en situasjon hvor vi står i fare for at kollektivtrafikk og annet blir svekket ytterligere.
- Vi lurer dermed på hvem det er som har utøvd dette politiske påtrykket, og om det er mulig å se et sakspapir og vedtak knyttet til det?
- Har AFK vært med på denne avgjørelsen, i så fall hvordan og hvorfor?
- Vi lurer også på hva som er begrunnelsen når merkostnaden er såpass stor, og med penger AFK burde bruke på andre ting, samtidig som hele dette prosjektet også blir dårligere, mer trafikkfarlig, bidrar til mer arealødeleggelse og mer klimautslipp?
- Hvis AFK ikke har ønsket seg dette, behøver vi å akseptere denne merkostnaden, og hva er mulighetene for å holde på tidligere vedtak om at den bør planlegges som en vei for 80 km/t?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmål om konsekvenser av fartsgrense 90 km/t på E134 for Bråtankrysset.
1. Vi lurer dermed på hvem det er som har utøvd dette politiske påtrykket, og om det er mulig å se et sakspapir og vedtak knyttet til det?
Svar: Beslutning om fartsgrense 90km/t er fattet av Statens vegvesen etter krav fra Samferdselsdepartementet. Vi gjengir orientering om beslutningen gitt av Statens vegvesen under.
«Det ble bestemt allerede i 2015 at E134 skulle dimensjoneres for 90 km/t etter at samferdselsdepartementet i 2014/2015 stilte krav om å øke hastigheten på 4-felts veger, helst til 110km/t. For E134 Oslofjordforbindelsen ble det vurdert som realistisk å dimensjonere strekningen Måna-Vassum for 90 km/t. Eventuelle konsekvenser for Bråtan-krysset ble ikke vurdert.
E134 og Fv 156 Bråtan-Tusse er nå blitt sammenfallende i tid og vi ser at etter hvert som tiden har gått er det endringer i regelverket som sammen med 90km/t gjør at det er behov for å bygge lengre ramper enn tidligere antatt. Den ene rampen blir så lang at det er behov for å gjøre utvidelser i eksisterende Frogn tunnel.
Dette øker kostnadene for krysset. Da Bråtan-krysset er en del av Fv156-prosjektet må Akershus fylkeskommune bære denne merkostnaden.»
2. Har AFK vært med på denne avgjørelsen, i så fall hvordan og hvorfor?
Svar: Som det framgår over, så er dette en avgjørelse som er tatt av Statens vegvesen.
3. Vi lurer også på hva som er begrunnelsen når merkostnaden er såpass stor, og med penger AFK burde bruke på andre ting, samtidig som hele dette prosjektet også blir dårligere, mer trafikkfarlig, bidrar til mer arealødeleggelse og mer klimautslipp?
Svar: Fylkesvei 156 Bråtan-Tusse er forutsatt finansiert med bompenger. Prosjektkostnaden er allerede, før merkostnadene for Bråtankrysset ble kjent, større enn det som er mulig å finansiere med bompenger. Fylket har ikke fått tilslutning til vårt forslag til finansieringsopplegg fra Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet. Prosjektet arbeider derfor med å finne løsninger som bidrar til å redusere kostnadene. Fylkesrådet har som følge av kunnskap om merkostnadene for Bråtankrysset anbefalt at Bråtankrysset bygges kun med østvendte ramper, og at det skal startes et arbeid med å se på utbedringstiltak på fv 1392 Holtbråtveien for å ivareta trafikk i retning mot Måna og Oslofjordtunnelen. Fylkeskommunen er i dialog med Frogn og Nesodden kommuner om den foreslåtte løsningen. Jeg har selv deltatt i møte med ordførerne i begge kommunene for å drøfte veien videre.
Dette grepet gjør det mulig å optimalisere kryssutformingen på Bråtan, slik at de permanente arealbeslagene på Bråtan blir redusert i omfang og at kostnadene for Bråtankrysset går ned.
4. Hvis AFK ikke har ønsket seg dette, behøver vi å akseptere denne merkostnaden, og hva er mulighetene for å holde på tidligere vedtak om at den bør planlegges som en vei for 80 km/t?
Svar: Med beslutningen om å ta ut de vestvendte rampene i Bråtankrysset, unngår fylket merkostnaden for Bråtankrysset. Fylket har ikke vurdert å utfordre beslutningen til Statens vegvesen om fartsgrense 90km/t for E134.