- Nummer: 44/25
- Dato innsendt: 15.06.2025
- Dato besvart: 24.06.2025
I Budstikka denne helgen, kunne vi lese at de planlagte utvidelser og åpningene av veistrekninger på vestre del av Fornebu, for å tilrettelegge for buss i området, ble stemt ned i planutvalget i Bærum.
Hvilke konsekvenser vil et slikt vedtak kunne få for det planlagte kollektivtilbudet på Fornebu, og hvordan vil dette kunne påvirke ambisjonen om nullvekstmålet?
Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim
Bakgrunn
I kommunedelplanen for Fornebu er det lagt opp til bussbetjening av vestre del av Fornebu langs Forneburingen med rett og rask atkomst fra Snarøyveien via Eva Nansens vei. Bærum kommune har ikke fulgt opp denne planen med nødvendig veibredde for toveis busstrafikk, og har ikke lagt til rette for atkomst med buss via Eva Nansens vei, noe som medfører at et fremtidig busstilbud må betjenes via Dagny Bergers vei som gir omvei og forsinkelser.
Ruter har senest i fjor spilt inn til Bærum kommune at de vurderer at det på grunn av utbyggingsomfang i framtiden vil være et marked for et regulært busstilbud langs Forneburingen som supplerer fremtidig T-bane pga. litt for lang gangavstand, og fordi det vil gi forbindelser uten bytte til andre steder enn de T-banen betjener, som Sandvika og Bekkestua. Akershus fylkeskommune har fremmet innsigelse til et forslag til reguleringsplan som legger opp til bussbetjening langs Dagny Bergers vei framfor Eva Nansens vei.
I påvente av at infrastrukturen tilrettelegges som forutsatt, betjener Ruter i dag området med et midlertidig tilbud hvor linje 31 (Snarøya-Grorud) kjører enveis langs Forneburingen. Ruter vurderer at tilbudet oppleves som kronglete og er vanskelig å forstå.
Hvilke konsekvenser vil et slikt vedtak (i Bærum kommune, om å ikke følge opp opprinnelig planer for bussbetjening) kunne få for det planlagte kollektivtilbudet på Fornebu?
På forespørsel fra fylkesråden svarer Ruter slik:
Hvilket fremtidig kollektivtilbud som betjener ringen på best mulig måte, vil avhengige av hvilken infrastruktur som legges til grunn. Trafikkanalysen fra 2023 viser at traseen gjennom Dagny Berges vei gir flere trafikale utfordringer med det fremtidige transportbehovet som foreligger langs ringen. Krysset mellom Snarøyveien og Dagny Bergers vei vil få en for høy belastningsgrad til å kunne avvikle trafikken på en effektiv og god måte. Dette vil føre til forsinkelser, og de reisene vil oppleve mer ventetid.
Ruter anser det derfor som nødvendig at veien utvides og fremtidig busstrasé legges i Eva Nansens vei for å kunne bygge best under de fremtidige reisebehovene som foreligger og i tillegg bygger opp under et attraktivt, effektivt og sømløst kollektivtilbud som oppfordrer til å la bilen stå.
Hvordan vil dette kunne påvirke nullvekst-målet?
På forespørsel fra fylkesråden svarer Ruter slik:
Det foreligger store utviklingsplaner på Fornebu, og transportbehovet vil øke i takt med disse planene. For Ruter er det viktig at veksten i transport tas gjennom grønne mobilitetsformer som gange, sykkel og kollektivtransport i tråd med nullvekstmålet. Som tidligere nevnt er Ruter bekymret om det ikke legges til rette for et tilbud som underbygger det fremtidige reisebehovet, at antall privat biler i området vil øke betydelig, og ha en innvirkning på målet om nullvekst.