Handlingsplan for godt skolemiljø ved Rud videregående skole

Formålet er å forebygge krenkelser, radikalisering og voldelig ekstremisme. Krenkelser er definert som mobbing, vold, trakassering, diskriminering og rasisme.

Rutiner for arbeid med elevenes psykososiale skolemiljø

Rutiner for arbeid med elevenes psykososiale skolemiljø
Å følge med Å forebygge Å gripe inn Å varsle rektor Å undersøke Å sette inn tiltak
I undervisningen elevsamtaler,klasseteammøter elevundersøkelsen skolemiljøutvalg voksne tilstede i kantine i storefri IP makkerskap, gode relasjoner elev – lærer, utedag ved skolestart på Jordbru. Raskt ta på alvor Kontaktlærer, faglærere, avdelingsleder, rådgiver og helsesøster Aktivitetsplan Melde til skoleeier i alvorlige tilfeller

Den ansattes aktivitetsplikt 

  • Den ansattes aktivitetsplikt innebærer at alle har en oppgave i følge med og å gjøre seg opp en mening om dette er et godt skolemiljø for gruppen en underviser og for den enkelte elev. 
  • Alle ansatte har en oppgave med bygge gode relasjoner til elevene og på den måten forebygge dårlig skolemiljø.
  • På hvert klasseteammøte skal det settes av tid til å vurdere miljøet i klassen. 
  • På avdelingsmøtene skal det regelmessig settes av tid til å sette ord på hvordan lærere erfarer elevenes skolemiljø.
  • På ledermøtene skal det regelmessig vurderes om skolen har et godt elevmiljø. 
  • Rektor eller den delegerte vil ha jevnlige møter med elevene gjennom skolemiljøutvalget og elevrådet.
  • Ved mistanke om dårlig psykososialt skolemiljø skal avdelingsleder varsles. 
  • Kontaktlærer kaller aktuelle lærere inn til møte for å undersøke saken nærmere. Elevtjenesten, helsesøster og PPT bidrar eventuelt fra sitt ståsted. Er konklusjonen at dårlig skolemiljø forekommer i en klasse skal kontaktlærer lage en aktivitetsplan. Avdelingsleder og rådgiver bistår i dette arbeidet. Hvis det dårlige miljøet ikke er begrenset til en klasse men påvirker elevene i flere klasser er det avdelingsleder som står ansvarlig for å utarbeide en aktivitetsplan. 
  • Avdelingsleder varsler rektor.
  • Aktivitetsplanen evalueres underveis og etter at aktivitetsplanen er utført. Avdelingsleder er ansvarlig for dette. 

Samarbeidspartnere 

  • Bærum kommune v/helsesøster
  • PPT i Asker og Bærum
  • OT i Asker og Bærum
  • Politiet

Holdningsskapende program

VIP makkerskap ART

«Mine og dine grensen» Sex og politikk, Foreningen for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter …

Mål for det holdningsskapende programmet er at elevene 

  • Evner å snakke til andre på en høflig og ikke-provoserende måte
  • Løser konflikter gjennom dialog og ikke-voldelig måte
  • Setter grenser for egen kropp og seksualitet 
  • Bruker sosiale medier på en inkluderende måte 
  • Tar kontakt med ansatte når de selv ikke rår over en uønsket situasjon

Evaluering 

Handlingsplanen for godt skolemiljø ved Rud videregående skole evalueres på ledermøte årlig i mai måned.

Aktivitetsplan - mal

  1. En beskrivelse av problemet:
  2. Beskrivelse av tiltak, tidspunkt for igangsettelse og ansvar for dem.
  3. Evaluering av tiltakene