Ungdomsbedrifter

Rud videregående skole satser på entreprenørskap og innovasjon. Alle elever skal i løpet av tre år ved skolen ha tilbud om å jobbe med entreprenørskap/velge læring gjennom entreprenørskapsprogram. Ungdomsbedrift som metode benyttes i alle utdanningsprogram på yrkesfag samt i Vg3 programfag til valg Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1.

Her jobber vi tett sammen med Ungt Entreprenørskap og våre samarbeidspartnere i arbeids og næringsliv. I tillegg arrangerer vi innovasjonscamp for våre elever hvor de får reelle oppdrag fra arbeids- og næringsliv hvor de søker vår hjelp til å finne nye og innovative løsninger på relevante utfordringer.

Ungdomsbedrift (UB) bygger på prinsippet om å lære ved å gjøre. Elevene lærer å starte, drive og avvikle en ungdomsbedrift. I løpet av ett skoleår skal elevene drive en ungdomsbedrift med ekte produkter, kunder, leverandører og penger, og de får bruke kunnskap fra ulike fag på en praktisk måte. Vi har mentorer fra lokalt arbeids- og næringsliv som er med som støttespillere med sin spisskompetanse, i tillegg til skolens lærere. I løpet av skoleåret arrangeres det inspirasjonscamp for ungdomsbedriftene. Inspirasjonscampen skal være en treningsleir med fokus på kreativitet og nyskapning.

Skolens ungdomsbedrifter arrangerer julemarked og påskemarked hvor de har salg av produkter og tjenester.

Rud videregående skole kåret til "Beste entreprenørskapsskole i Viken 2022".

Ungdomsbedrifter skoleåret 2023-2024