Kortere utveksling

Vi ønsker å legge til rette for kortere utveksling med varighet fra to dager til to uker.

Rud videregående skole har tre programmer som vi skal videreutvikles i perioden 2022-2025. Programmene er Erasmus+, Nordplus og samarbeidsavtaler finansiert gjennom Lånekassen (lengre utveksling).

Nordplus er et utvekslingsprogram for elever som ønsker utveksling i et annet nordisk eller baltisk land.

Nordplus Junior goals: Pupils get an opportunity to strengthen their knowledge and abilities through cooperation with other people in the Nordic and Baltic countries. Meeting other cultures, languages and ways of thinking, make pupils more mature and independent; they widen their horizons and deepen their awareness about various subjects, the surrounding world and themselves”.

Erasmus+: Erasmus+ er verdens største utdanningsprogram og er EUs program for utdanning, opplæring, ungdom og idrett. Når det gjelder Erasmus+ er Rud vgs akkreditert for yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsprogram i pågående programperiode 2021-2027.  Erasmus+ elev- og ansattmobilitet gir støtte til prosjekter som styrker kvaliteten og den europeiske dimensjonen i læring og undervisning. Satsingene fokuserer særlig på bærekraft, digital undervisning, inkludering og internasjonalt samarbeid. Gjennom programmet deltar skolen i arbeidet med å gjøre klasserommet internasjonalt, både gjennom å reise på utveksling og å åpne klasserommet for elever og lærere fra andre land. Slik beveger elevene på Rud vgs. seg mot å bli globale medborgere, arbeidstakere og å se internasjonale løsninger på utfordringer som er både kjente og ukjente.