Handlingsplan for et trygt og godt skolemiljø

Handlingsplanen skal vise skolens beredskap til å sikre at alle elever har et trygt og godt skolemiljø. Planen inneholder prosedyrer, tiltak og faglige prinsipp som skal følges av de ansatte ved skolen. 

Inkluderende læringsmiljøer er en del av den helsefremmende skoles hovedmålsetting, der den enkelte opplever seg som en betydningsfull deltaker i et fellesskap. For å kjenne seg betydningsfull må en få erfaring i å bli hørt, sett og tatt på alvor. Først da kan den enkelte våge å feile, øve seg, prøve igjen, mestre, delta og bidra inn i fellesskapet. (Udir.no)

  1. Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremmer helse, inkludering, trivsel og læring. 
    § 12-2. Retten til eit trygt og godt skolemiljø
  2. Skolen skal ikke godta krenkende oppførsel, som for eksempel mobbing, vold, diskriminering og trakassering. 
    § 12-3. Nulltoleranse og førebyggjande arbeid
  3. Aktivitetsplikt og dokumentasjonsplikt
    Alle som arbeider på skolen, skal følge med på hvordan elevene har det, og om mulig gripe inn dersom noen krenker en elev. 
    Alle som arbeider på skolen, skal melde fra til rektor dersom de får mistanke om eller kjennskap til at en elev ikke har et trygt og godt skolemiljø. Dette gjelder også når en elev selv sier at hun eller han ikke har det trygt og godt. Skolen skal snarest undersøke saken og rette opp situasjonen med egnede tiltak. Rektor skal melde fra til fylkeskommunen i alvorlige tilfeller. 
    Skolen skal lage en skriftlig plan for tiltakene i en sak. I planen skal det stå: 
    • hvilke problem tiltaket skal løse
    • hvilke tiltak skolen har planlagt
    • når tiltakene skal gjennomføres
    • hvem som skal gjennomføre tiltakene
    • når tiltaka skal evalueres 
    § 12-4. Plikt til å sikre et trygt og godt psykososialt skolemiljø
  4. Hvis en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en annen som arbeider på skolen, krenker en elev, skal vedkommende straks melde fra til rektor.  Rektor skal melde fra til fylkeskommunen, med mindre meldingen er åpenbart grunnløs.
    Hvis en som arbeider på skolen, får mistanke om eller kjennskap til at en i ledelsen ved skolen krenker en elev, skal vedkommende melde fra til fylkeskommunen direkte. 
    § 12-5. Skjerpet plikt til å melde fra hvis en som arbeider på skolen, kreker en elev

Arbeid for et trygt og godt skolemiljø på Skedsmo videregående skole

Alle ansatte:

Det skal gis informasjon om opplæringsloven kapittel 12 og aktivitetssplikten. Tiltaksplanen for et trygt og godt skolemiljø informeres til alle ansatte. Det skal legges vekt på at personalet har en felles holdning.

Elevtjenesten:

Elevtjenesten i utvidet forstand er et helhetlig lag rundt eleven med skolehelsetjeneste, rådgivnings- og veiledningstjenesten, PPT/OT, miljøarbeidere og representanter fra skolens ledelse. Elevtjenesten har et særskilt oppdrag i forebyggende arbeid og pågående saker. 

Elever:

Elevene får informasjon om skoleregler, makkerskap og arbeid for et trygt og godt skolemiljø. Elevens opplevelse av å ikke ha et trygt og godt skolemiljø skal tas på alvor. Det skal være lav terskel for å si ifra. Det skal informeres om hvem elevene henvender seg til i slike saker. § 10-2. Elevane sin rett til medverknad

Elevrådet:

Elevrådet bidrar i arbeidet for et trygt og godt skolemiljø. Elevrådet informerer tillitsvalgte om tiltaksplanen for et trygt og godt skolemiljø. Klassens time skal gi rom for diskusjon og meningsutveksling om miljøet i klassen.

Forebyggende arbeid: 

Elevundersøkelsen:

Elevundersøkelsen er en viktig kilde for å jobbe med skolemiljøet. Resultatet brukes i evalueringen av skolens arbeid for et trygt og godt skolemiljø. Elevene involveres gjennom elevrådet, skoleutvalget og i klassene. 

Les mer