Om forsøket
Utdanningsdirektoratet har satt i gang et frivillig prosjekt for skoler som ønsker å prøve ut å ikke gi elevene karakterer i orden og oppførsel. Forsøk om vurdering i orden og oppførsel uten karakter (Udir.no) De ønsker nå å utforske andre måter å vurdere elever i orden og oppførsel på, enn ved å gi elevene karakter. Fagfornyelsen vektlegger blant annet dybdelæring, kritisk tenkning, arbeid med de tverrfaglige temaene og elevmedvirkning. Et vurderingssystem i orden og oppførsel bør også bygge opp under dette, og jobbe etter intensjonene i læreplanverket om sosial læring og utvikling.
Bakgrunn for vår deltagelse
På Skedsmo har vi valgt ut utdanningsprogrammet bygg- og anleggsteknikk. Det er et stort utdanningsprogram, men vi får allikevel testet det ut i noe begrenset omfang først.
Med karakterer i orden og oppførsel kan eleven kun settes ned i karakter, og fokus kan være på det eleven ikke mestrer eller ikke skal gjøre. Vi ønsker heller fokus på det eleven mestrer gjennom sosial læring. Elevene skal i stedet for karakterer i orden og oppførsel vurderes på andre måter. De skal få jevnlig underveisvurdering gjennom samtaler med fremovermeldinger. Underveisvurderingene blir sett opp mot skolereglene
I prosjektet samarbeider vi med opplæringskontoret for å sikre en god overgang mellom skole og læretiden.
Hva betyr dette for elevene på bygg- og anleggsteknikk?
- Skolereglene gjelder fremdeles
- Elevene får ikke karakter i orden og oppførsel på kompetansebeviset
- Elevene vurderes i orden og oppførsel og får muntlige tilbakemeldinger fra lærerne
- Dårlig orden og oppførsel får konsekvenser
- Vi skal fremdeles ha et tett hjem-skole-samarbeid