VIP Makkerskap

VIP Makkerskap er et tiltak for et godt læringsmiljø fra VIP Psykisk helse i skolen.

Til foresatte til elever som skal ha VIP Makkerskap

Skolen benytter programmet VIP Makkerskap. Dette skrivet vil gi deg som foresatt  informasjon om VIP Makkerskap, slik at du kan støtte din ungdom best mulig i gjennomføringen.

Hva er VIP Makkerskap?

VIP Makkerskap er et tiltak for et godt læringsmiljø og en trygg og forutsigbar skolestart. I korte trekk innebærer programmet at kontaktlærer deler klassen i makkerpar og makkergrupper fra første skoledag. Makkerpar og makkergrupper har bestemte oppgaver knyttet til hverandre, og inndelingen benyttes også til faglig
samarbeid. Etter tre uker byttes makkere og makkergrupper, og ordningen rullerer gjennom hele skoleåret. I forbindelse med makkerbyttene gjennomføres det enkle øvelser i samarbeid og kommunikasjon.

Elevene bruker ofte mye energi de første ukene av skoleåret på å finne sin sosiale plass. Ved å starte med VIP Makkerskap allerede første skoledag kan det være lettere å skape et inkluderende og trygt klasserom hvor det er fokus på fellesskap. Trygge sosiale relasjoner i klassen gir også gode forutsetninger for å jobbe med fag. Gjennom VIP Makkerskap får elevene øvelse i å samarbeide med forskjellige mennesker, som også kan komme til nytte senere i studie- og arbeidsliv.

Bak VIP Makkerskap står tjenesten VIP Psykisk helse i skolen, som er en del av Vestre Viken Helseforetak. Grunnet tilleggsfinansiering fra Helsedirektoratet tilbys VIP Makkerskap nasjonalt uten kostnad for skolene. VIP Psykisk helse i skolen tilbyr ulike programmer og kurs gratis til skolene med mål om å fremme god psykisk helse for skolens elever. VIP Makkerskap er et utbredt og populært program, som får veldig gode tilbakemeldinger fra skolene som benytter det.

Målsetting

Hovedmålet med VIP Makkerskap er å skape et godt psykososialt læringsmiljø hvor
elevene opplever trygghet og tilhørighet.

Delmålene er:

• Å fremme elevers psykiske helse, trivsel og læring
  • Å styrke elevers sosiale og relasjonelle kompetanse
  • En trygg og forutsigbar skolestart
  • Å etablere et godt klassemiljø tidlig
  • At elevene skal bli kjent med de andre i klassen
  • Å skape gode arbeidsrelasjoner som fremmer livsmestring i skolehverdagen

Hva betyr det å være i et makkerskap?

• Makkerne sitter ved siden av hverandre i klasserommet i alle fag hvor hele klassen er samlet. Faglærere som har elevgrupper på tvers av klasser anbefales å ha egne makkerskap.
  • Makkerne hilser på hverandre når de treffes. Makkerne viser interesse for hverandre, for eksempel ved å spørre hverandre om hvordan helgen har vært.
  • Makkerne er oppmerksomme på om den andre trives. Har makkeren noen å være sammen med i friminuttene? Kommer makkeren til sosiale arrangementer med klassen/på skolen? Hvis makker blir bekymret, skal
    vedkommende henvende seg til en lærer.
  • Makkerne kontakter hverandre ved fravær. Den som er borte, sender en melding til sin makker for å gi beskjed. Hvis hen glemmer dette, sender makker en melding der det for eksempel kan stå: «Hei! Ser at du er borte i dag. Håper vi sees i morgen.»
  • I timene kan lærer be elevene om å jobbe sammen i makkerpar eller i makkergruppe. Makkere kan også bli bedt om å samarbeide om lekser.
  • En makkergruppe består av to makkerpar.
  • Ved hvert makkerbytte utarbeides en egen gruppekontrakt i makkergruppa.

Tips til foresatte ved gjennomføring av VIP Makkerskap

• En av hensiktene med VIP Makkerskap er å øve på samarbeid i par og grupper.  Vis gjerne interesse for de medelevene som din ungdom er i makkerpar og i makkergruppe med.
  • Del gjerne egne erfaringer med å jobbe/samarbeide med andre du ikke selv har valgt, i ulike sammenhenger (studier/jobb/fritid). Del erfaringer på en måte som kan motivere til gode samarbeid med ulike medelever.