Elevråd og allmøte

Elevråd og allmøter kan uttale seg og gi råd i alle saker som gjelder skolen, og skal blant annet arbeide for læringsmiljøet, arbeidsforholdene og velferdsinteressene til elevene.

Tillitseleven

• I starten av skoleåret velger hver klasse en tillitselev.
  • Tillitseleven representerer klassen i elevrådet, og i saker som klassen vil ta opp med lærere eller med ledelsen på skolen. Han/hun har også ansvar for klassens time i samarbeid med kontaktlærer.
  • I oppstarten av skoleåret får alle tillitselevene kurs i å drive med elevrådsarbeid.

Elevrådet

• Skolens elevråd er medlem av Elevorganisasjonen (EO), som holder kurs og støtter elevrådet med midler til ulike aktiviteter. Representanter fra elevrådet deltar på Elevtinget til Elevorganisasjonen en gang i året.
  • Elevrådet skal være sammensatt av minst ett medlem for hver tjuende elev.
  • Allmøte er et forum for medbestemmelse for alle elever ved skolen. Elevrådet er bundet av vedtak i allmøtet.

Medlemmer av elevrådet

Elevrådet består av en elevrådsrepresentant fra hver av klassene ved skolen. Elevrådsstyret dannes hvert år i februar, for å sikre en god overgang og kontinuitet i elevrådets arbeid. Elevrådsstyret består av seks elever; leder, nestleder, sekretær, leder for OD-komitè, leder for sosialkomitè og kontaktperson opp mot Elevorganisasjonen.

Elevrådsstyret 2024:

Leder: Zain Aryaan Shahzada Razzaq, 1STD
Nestleder: Hans Alexander Glende Nitteberg, 1MDA
Sekretær: Rehman Shah, 1STB
Styremedlem 1: Mariell Bergfall-Åsberg, 1STB
Styremedlem 2: Daniel Delgado Lyseng, 1MDB
Styremedlem 3: Ruth Emilie Øyan Ødegaard, 1MDA

Plan for elevrådets møter

• Faste elevrådsmøter en mandag i måneden, fra kl. 11.25- 12.05
  • Faste møter en mandag i måneden mellom elevrådsstyret og skolens ledelse, fra kl. 11.25-12.05

Sakslister og møtereferater

Retningslinjer og støttemateriell elevråd og allmøte

Lovverk

Les mer på lovdata.no om retten til medbestemmelse, som er forankret i formålsparagrafen i opplæringsloven

Har du noe du vil ta opp? Kontakt elevrådsleder.