Forskrift om skoleregler for elever ved de videregående skolene i Akershus fylkeskommune er vedtatt av fylkestinget i Akershus 20. juni 2024 og gjelder fra 1. august 2024. Grunnlaget (hjemmel) for denne forskriften er opplæringsloven § 10-7 som sier at fylkeskommunen skal gi forskrift om skoleregler for den videregående skolen.
For deltagere i opplæring organisert for voksne, gjelder eget regelverk.
Skolereglene skal legge grunnlaget for et trygt og godt skolemiljø for alle og bidra til læring, trivsel, inkludering og god helse. Skolereglene inneholder rettigheter og plikter, regler om orden og oppførsel og regler om hvordan skolen vil reagere dersom skolereglene brytes. Skolereglene fastsetter hvordan skoledemokratiet skal organiseres på skolen.
Skolereglene gjelder for alle elever i Akershus fylkeskommunes videregående skoler. Det gjelder også for elever i annen grunnopplæring i regi av fylkeskommunen, så langt det passer. Det er egne regler for deltagere i opplæring organisert for voksne.
Skolereglene gjelder i skoletiden, på skoleveien og ved forskjellige arrangementer i skolens regi. Det gjelder også når elevene får opplæring på andre steder enn på skolen. Skolereglene gjelder utenom skoletiden i situasjoner som har klar sammenheng med opplæringen, også ved kommunikasjon på skolens digitale læringsplattformer og arenaer.
Skolen skal gi alle elever et opplæringstilbud som følger opplæringsloven med forskrifter, styringsdokumenter og vedtak som gjelder for fylkeskommunen.
Opplæringsloven gir hver enkelt elev rett til å medvirke i beslutninger om egen faglige og sosiale læring. Elevene har rett til å være med på å planlegge, gjennomføre og vurdere ulike aktiviteter og tiltak som har med opplæringen eller skolemiljøet å gjøre. Skolen skal legge til rette slik at alle elever får mulighet til å delta i dette arbeidet.
Fylkeskommunen skal etter opplæringsloven gi elever og foreldre den informasjonen de har bruk for om opplæringen, eleven, skolemiljøet og skolereglene og om de rettigheter og plikter elevene har.
Elevene har rett til nødvendige pauser. Skolen vurderer hvordan pauser kan organiseres slik at retten til et trygt og godt skolemiljø ivaretas.
Elever med fravær skal bli fulgt opp av skolen/fylkeskommunen. Det må vurderes i hvert tilfelle hvordan eleven skal følges opp.
Elevene skal være aktivt med i opplæringen og følge skolereglene.
Alle elever skal bidra til at skolemiljøet fremmer helse, inkludering, trivsel og læring, og til at alle i skolesamfunnet har et godt arbeidsmiljø. Alle skal være hensynsfulle og høflige, og rette seg etter de lover og regler som gjelder i skolen og i samfunnet ellers.
Når de ansatte på skolen gir beskjeder og håndhever reglene, skal elevene respektere og følge disse. Det betyr blant annet at elevene skal delta i undervisningen i den formen den blir gitt. Elevene kan bli pålagt å gjøre oppgaver (lekser) utenom skoletid, men skolen må ta hensyn til elevenes rett til hvile og fritid.
Alle elever skal følge skolereglene, og gjentatte brudd på reglene kan gi nedsatt karakter i orden og oppførsel, se forskrift til opplæringsloven § 9-2. Skolen skal ikke legge avgjørende vekt på enkelttilfeller, med unntak av særlig klanderverdige eller grove hendelser. I slike tilfeller kan nedsatt karakter i orden eller oppførsel benyttes som reaksjon.
- Elevene skal være til stede i opplæringen dersom ikke annet er avtalt med skolen.
- Kommer elevene mer enn 15 minutter for sent til opplæringen, blir fraværet registrert i Visma InSchool (VIS) lik opplæringsøktas lengde.
- Skolen fører fraværet i dager og enkelttimer.
- Fravær kommer på vitnemålet og kompetansebeviset, se forskrift til opplæringsloven § 9-53.
- Fravær kan føre til at elevene ikke får halvårsvurdering med karakter eller standpunkt, se forskrift til opplæringsloven § 9-8.
Hvis årsaken til fraværet ligger utenfor elevenes kontroll, for eksempel stans eller forsinkelser i kollektivtrafikken, kan rektor avgjøre at det likevel ikke skal føres fravær.
Elevene skal i alle sammenhenger når skolereglene gjelder etter § 3:
- møte presis og forberedt og delta aktivt i opplæringen
- utføre skolearbeid til avtalt tid
- oppdatere seg på arbeid som foregår og oppgaver som er gitt når elevene har vært borte fra skolen
- ha med nødvendige læremidler og utstyr til opplæringen
- holde orden på arbeidsplassen og bidra til å holde det rent og ryddig og plukke opp søppel etter seg
- varsle kontaktlærer så snart som mulig ved fravær, både planlagt og ikke planlagt
- gi ny melding til kontaktlærer hvis fraværet varer mer enn tre dager
Elevene skal i alle sammenhenger når skolereglene gjelder etter § 3:
- følge vanlige regler for god oppførsel
- bidra til arbeidsro, ta hensyn og vise respekt for andre
- ikke krenke andre, som for eksempel mobbing, vold, trusler, diskriminering, trakassering eller grovt språk
- behandle skolens eiendom, undervisningsmateriell og utstyr forsvarlig og vise respekt for andres eiendeler
- følge verneregler, bruke påbudt verneutstyr og særskilte arbeidsklær som kreves for faget
- gjøre seg kjent med skolens brannreglement og delta i brannøvelser
- delta i skolens helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid
- oppgi kilder brukt i oppgaver, både underveis i tekst og i kildeliste
- ikke jukse eller forsøke å jukse (fuske)
Skolen vil regne kommunikasjon eller bruk av hjelpemidler når det ikke er tillatt som juks. Juks eller forsøk på juks til eksamen, fag- svenneprøve og kompetanseprøve er regulert i forskrift til opplæringsloven § 9-42. Bruk av kunstig intelligens i oppgaver skal godkjennes av faglærer og dokumenteres i henhold til referansestil. Elevene skal følge de retningslinjer som enhver tid gjelder for bruk av teknologi/digitale verktøy i skolen. - ikke bruke elektronisk utstyr, som for eksempel mobiltelefoner mens opplæringen foregår, hvis dette ikke er avtalt med lærer
- ikke bruke plagg som helt eller delvis dekker ansiktet når opplæringen foregår, se opplæringslovens § 27-2
- ikke ta bilder eller gjøre lyd- eller filmopptak av andre uten deres tillatelse
Elever kan heller ikke dele slikt materiale uten tillatelse, se åndsverkloven § 104 og straffeloven § 267 - ikke bruke tobakk, snus eller elektroniske sigaretter, se tobakksskadeloven §§ 27 og tobakksskadeloven §§ 28A
- ikke ha med, laste ned, lese eller spre noen form for pornografisk, rasistisk eller annet krenkende eller ulovlig materiale
- ikke ha med våpen eller andre farlige gjenstander, se straffeloven § 189
- ikke ha med, selge, kjøpe eller bruke rus- eller dopingmidler, eller være ruset
Ved brudd på skolereglene, kan rektor eller fylkeskommunen bestemme reaksjoner mot enkeltelever som følge av at enkeltelever har brutt skolereglene. Statsforvalteren kan også vedta reaksjoner etter skolereglene. Reaksjoner kalles sanksjoner i forvaltningsloven.
Akershus fylkeskommune benytter følgende reaksjoner ved brudd på skolereglene:
- Lærer eller andre ansatte ved skolen kan gi enkeltelever irettesettelse eller anmerkning.
- Lærer kan vise enkeltelever bort fra klassen eller gruppen sin for resten av undervisningsøkten som læreren har ansvaret for i inntil to klokketimer.
- Skolen kan sette ned karakter i orden eller oppførsel (se skolereglene § 5).
- Skolen kan inndra ulovlige gjenstander.
- Rektor kan pålegge enkeltelever å rette opp skade de har påført skolens eiendom eller eiendeler, for eksempel rydde søppel, vaske golv, fjerne tagging.
- Rektor kan bestemme at enkeltelever må komme på skolen før og etter undervisningstid, for eksempel for å møte rektor, eller for å utføre oppgaver.
- Rektor kan avgjøre at enkeltelever skal bytte klasse eller gruppe.
- Rektor kan vise enkeltelever bort fra skolen ut over to timer og resten av skoledagen.
- Rektor kan vise enkeltelever bort fra og med en hel skoledag og inntil fem skoledager, se opplæringsloven § 13-1.
- Rektor kan vise enkeltelever bort eller sende hjem fra skoletur, se opplæringsloven § 13-1.
- Fylkeskommunen kan vedta at enkeltelever skal bytte skole, se opplæringsloven § 13-2.
- Fylkeskommunen kan vedta å vise enkeltelever bort fra undervisningen for resten av skoleåret, se opplæringsloven § 13-1.
Reaksjoner må være nevnt i skolereglene og stå i rimelig forhold til regelbruddet. En elev kan ikke vises bort dersom en mindre inngripende reaksjon er tilstrekkelig.
En hel gruppe kan ikke få en felles reaksjon for noe som ett eller få gruppemedlemmer har gjort.
Skolen skal på forhånd ha gjort elevene kjent med reaksjonene som kan brukes hvis de bryter reglene. Reaksjonen skal komme så raskt som mulig etter at regelbruddet har skjedd.
Elevene skal få mulighet til å forklare seg
Før rektor eller fylkeskommunen kommer med reaksjoner, skal eleven det gjelder ha mulighet til å forklare seg muntlig for den som skal ta avgjørelsen, se opplæringsloven § 10-2. Hvis eleven ikke retter seg etter det som er bestemt, kan rektor eller fylkeskommunen bestemme nye reaksjoner.
Enkeltvedtak
Hvis rektor eller fylkeskommunen skal bruke reaksjonene som er nevnt i § 9 bokstav h til l, vil dette være et enkeltvedtak, se forvaltningsloven kapittel V. Dette betyr blant annet at rektor eller fylkeskommunen skal varsle eleven på forhånd om at det kan bli aktuelt å fatte et enkeltvedtak.
Elever som får vedtak om bortvisning utover 2 timer, skal få informasjon om klageretten og rett til innsyn i dokumentene. Vedtaket skal inneholde informasjon om at eleven kan søke om å få reaksjonen utsatt til klagesaken er avgjort.
Nærmere regler om slike enkeltvedtak finnes i opplæringsloven, opplæringsforskriften og forvaltningsloven.
Alle elever er forsikret av en elevforsikring som dekker ulykker eller skader på eleven selv. Mer informasjon om elevforsikring finnes på skolens nettsted.
Elevene har selv ansvar for egne verdigjenstander og skolen kan ikke holdes erstatningsansvarlig for elevens personlige gjenstander.
I tillegg til reaksjoner for brudd på skolereglene, kan eleven bli erstatningsansvarlig etter erstatningsrettslige regler.
Rektor skal anmelde straffbare forhold til politiet. I saker som er av vesentlig eller prinsipiell betydning, skal fylkeskommunen konsulteres.
Skolen skal sørge for at elevene får være med å planlegge, gjennomføre og vurdere virksomheten til skolen, blant annet arbeidet med skolemiljø, kvalitetsutvikling i opplæring og fastsetting av skoleregler.
Elevene skal ikke delta i saker som er omfattet av lovfestet taushetsplikt.
Skolen skal legge til rette for at alle elevene skal kunne ytre seg, og oppmuntre dem til å delta i skole- og elevdemokratiet. Skolen skal hjelpe elevene med arbeidet med skoledemokratiet. Dette er en del av opplæringen og det skal ikke føres fravær.
Skolen skal ha et elevråd med minst ett medlem for hver tjuende elev. Elevrådet velges av elevene ved skriftlig avstemming. Det er opp til hver enkelt skole, i samråd med elevene, hvordan de vil organisere elevrådet innenfor disse rammene. Elevrådet er en viktig del av elevdemokratiet på skolen.
Elevene kan velge å organisere elevdemokratiet på en annen måte enn elevråd, for eksempel med digitale avstemminger, skolekvitring, digitale debatter eller digitale ytringer. Slik organisering avgjøres ved skriftlig avstemming blant elevene. Det må være flertall for forslaget med to tredjedeler av stemmene. Organiseringen må godkjennes av rektor og gjelder for ett år av gangen.
Skoleutvalg
Skolene i Akershus fylkeskommune skal ha et skoleutvalg som ivaretar elevenes rett til å medvirke i planlegging, gjennomføring og vurdering av skolens virksomhet. Skoleutvalget skal ha rådgivende myndighet.
Skoleutvalget skal minst ha disse deltakerne:
- rektor
- én representant fra skolens ledelse
- én representant for de ansatte med vara
- fire representanter fra elevene med vara valgt av elevrådet blant skolens elever
Annen representasjon er mulig, men elevene skal alltid være i flertall, og i så tilfelle må ekstra elevrepresentanter velges.
Skoleutvalget skal publisere møteinnkalling med saksliste og referat fra møtene på skolens nettsider.
Det gis ikke godtgjøring for medlemmer i skoleutvalget.
Fylkeskommunale nemnder
Representanter for elever i den videregående opplæringen har møte- og talerett i fylkeskommunale nemnder på samme måte som de ansatte har etter kommuneloven § 13-4.
Skolereglene er felles for de videregående skolene og de alternative opplæringsarenaene i Akershus fylkeskommune. Det er egne regler for deltagere i opplæring organisert for voksne. Skolene kan ha behov for regler ut over dette, som for eksempel regler for bruk av kantine, bibliotek og parkeringsplass.
Organisering av elevrådet utover minimumsbestemmelsene i § 13, fastsettes i lokale skoleregler for skolen.
Lokale skoleregler må være i tråd med skolereglene og de lover og forskrifter som gjelder, og skolen skal involvere elevene i arbeidet med å lage dem. Fylkesdirektøren for opplæring og kompetanse skal godkjenne dem. Utfyllende regler legges som vedlegg til skolereglene og gjelder for ett skoleår av gangen.