Mangfold av meninger og perspektiver blant de som deltar i medvirkningsprosesser er nødvendig for å samle relevant kunnskap og reell innsikt om ulike tema, hvilke utfordringer som bør løses, og innspill til hvordan vi best kan løse dem.
Ved å invitere aktører med ulikhet for eksempel i sosioøkonomisk bakgrunn, yrker, alder, kjønn, etnisiteter, geografisk tilhørighet og mennesker med funksjonsvariasjoner til å medvirke, får vi en unik mulighet til å belyse en problemstilling ut fra flere perspektiver, og forstå hvilke hensyn vi trenger å ta for å lage gode planverk som er relevant for alle.
Mangfoldskompetanse
Å tilrettelegge for mangfold som prinsipp i medvirkning betyr at vi ikke bare skal kunne «telle» mangfoldet i en gruppe, men at vi virkelig er nysgjerrige på den kompetansen gruppen besitter og som kan være relevant for oss. Hvilke utfordringer har de ved bruk av våre tjenester? Hvilke styrker har de som ikke er tatt i bruk? Er vi enige om hvilke utfordringer vi står overfor og hva som skal til og hvem som bør samarbeide for å løse dem?
Anerkjennelse av de unike perspektivene og verdien denne kompetansen kan tilføre, bedrer vår forutsetning til å løse samfunnsutfordringene vi ønsker å løse. Ulikhet bør ses på som en styrke vi kan høste av.
Ulike typer mangfold
Mangfold er en samlebetegnelse som brukes for å beskrive menneskelige forskjeller – store og små. Dette kan være f. eks alder, nasjonalitet, funksjonsforskjeller, personlighet, verdier, utdanning, seksuell legning eller livserfaring.
Det er kanskje ikke nødvendig å tilrettelegge for alle typer mangfold i en hver medvirkningsaktivitet, men det kan være nyttig å reflektere over hva slags perspektiver som kan være nyttige og relevante for den spørsmålsstillingen- eller temaet dere skal ha medvirkning til. Ulike grupper vil kunne ha ulike tilnærminger til samme problemstilling. For eksempel vil nyutdannede unge mennesker, mennesker med funksjonsvariasjoner, LGBTQ+, eller flerkulturelle ha ulik oppfatning av hvilke barrierer for å komme inn i arbeidslivet, og hva som skal til for å tilrettelegge for et inkluderende arbeidsliv.
Det er vanlig å dele disse kvalitetene, ferdighetene og erfaringene i det som kan være synlig, synlig eller usynlig, og usynlig.
Synlig
Alder, kultur, etnisitet
Synlig eller usynlig
Språk, kjønn, seksuell legning, interesser, religion
Usynlig
Oppvekst, sosioøkonomisk bakgrunn, livserfaring, utdanning
Noe å tenke på
- Ha en åpen tilnærming til identifisering av aktører i en aktøranalyse
- Ha en åpen tilnærming til både problemstillinger, utfordringsbilder og forslag til løsninger.
- Vurder om det kan være lurt å legge til rette for at medvirkningsorganene, eller andre samarbeidspartnere henter inn kunnskap fra andre grupper
- Spør medvirkningsråd om det er noen grupper som er glemt
- Tydeliggjøre hvilke aktører som evt. ikke er synlige
- Vær nøye og tydelig på at mangfold ikke bare skal telles, men at det er perspektivene og innsiktene mangfoldet kan bidra til som står i fokus.
- Mangfold i medvirkning fordrer at også prinsippene Tilpasset og Trygg ivaretas på en god måte.