Kommunene opplever at det i dag er et stort antall vare- og lastebiler i bysentra. Disse beslaglegger mye areal, skaper trafikkfarlige situasjoner og dårligere bymiljø. I tillegg er kun en svært liten andel av varetransporten utslippsfri.
Med dette prosjektet ønsker vi å finne sammenhengende løsninger for varetransporten, som tilpasser vareleveransene til kommunenes behov. Løsningene skal også bidra til at nasjonale klimamål nås og redusere transportkostnadene gjennom bedre kapasitetsutnyttelse, mer bruk av IKT og utvikling av nye logistikksystemer. Prosjektet har en varighet på tre til fem år og vil i løpet av perioden utvikle og teste ut syv konsepter. Les mer om de ulike konseptene.
Kommunene har flere virkemidler for å styre vareleveranser i byer og tettsteder, både som store grunneiere, store innkjøpere og som reguleringsmyndigheter.
Som prosjekteier har Viken fylkeskommune en rolle som samfunnsutvikler og skal stimulere til lønnsom utvikling av næringsliv og samferdsel. Med det regionale perspektivet skal Viken fylkeskommune sammen med kommunene og samarbeidspartnere sørge for at veksten i godstransporten kan løses på en samordnet måte.
Offentlig-privat samarbeid
For å få til et vellykket prosjekt er vi avhengig av et nært samarbeid med logistikkaktørene og det er ønskelig å gi regionalt næringsliv et konkurransefortrinn og finne bedre løsninger til sisteledds-distribusjon av varer. Det er derfor etablert et offentlig-privat samarbeid med de største transport- og logistikkaktørene.
Lokalt initiativ ble regionalt samarbeidsprosjekt
Prosjektet startet med et initiativ fra Bærum kommune. Det ble gjennomført et forprosjekt i 2019/2020 som konkluderte med at det er stort potensial for å redusere antall vareleveranser i kommunen gjennom bedre logistikkløsninger og en optimalisering av varetransporten. Gjennom forprosjektet ble det klart at det var nødvendig å se varetransporten i et større perspektiv for å sikre en vellykket etablering av nye løsninger for varelogistikk.
Det ble etablerte et samarbeid mellom kommunene Asker, Bærum Drammen og Oslo, samt Statens vegvesen og Viken fylkeskommune. Erfaringer og kompetanse skal på sikt kunne overføres til lignende initiativ, som for eksempel på østsiden av Oslofjorden.
Generelle fakta:
- Gods- og varetransport utgjør 10-15 % av transporten i byer
- 30-50 % av lokale utslipp kommer fra transport
- varelogistikken er i liten grad er koordinert - høyt antall vare- og lastebiler med lite last (lav oppfyllingsgrad) kjører rundt i byer og tettsteder
- økt netthandel fører til at antall returvarer øker, uten at det finnes en samordnet toveislogistikk