Rapporter
- Prosjektrapport: Utredning om relevante standarder for en effektiv varelogistikk, Standard Norge, januar 2021. Ta kontakt på post@afk.no for å få rapporten tilsendt.
- «Prosjektrapport: Nye vareleveringsløsninger i Vestkorridoren - Forskningsstatus og -behov, Transportøkonomisk institutt, januar 2021». Ta kontakt på post@afk.no for å få rapporten tilsendt.
Asker kommune
I 2020 gjennomførte Asker kommune en konseptutredning for bylogistikk i Asker sentrum. Rapporten tar for seg innovative konsepter for moderne bylogistikk og varedistribusjon. Dersom store deler av næringsaktørene i Asker sentrum tar i bruk en samleterminal, kan det oppnås store gevinster i form av reduksjoner i støy, barrierer, arealbruk, risiko, lokal luftkvalitet og bedret framkommelighet – et bedre bymiljø i Asker sentrum.
Bakgrunn
Kjøpesenteret Citycon Trekanten i Asker sentrum skal gjennom en større ombygging og gjennomførte i 2019 en konseptutredning. Kjøpesenteret skal utvikle nye og gode løsninger for mottak av varer / gods og levering av avfall fra butikkene og kontorene, samt internlogistikk i bygningene.
Konseptutredningen omhandler en løsning for Citycon Trekanten, Asker sentrum og Asker kommune. For å lykkes med å utforme en sentrumskjerne med god luftkvalitet, lite støy og få barrierer, må det utvikles konsepter for miljøvennlige og arealeffektive logistikk, som reduserer veitransporten. Samtidig skal et velfungerende og godt kjøpesenter inngå i byrommet. Asker kommune viste tidlig stor interesse og tok aktiv del i prosjektet.
Studier viser besparelser
- EU-finansiert forskning viser at ved å ta i bruk en logistikksentral og samordne varedistribusjon i byer, begrenses ulempene for bymiljøet, klimagassutslipp reduseres og bedrifter oppnår besparelser.
Flere slike konsepter for bylogistikk har blitt etablert i europeiske byer tilpasset de lokale betingelsene. I likhet med EU har Norge satt som mål at varedistribusjonen i de største bysentra skal være tilnærmet utslippsfri innen 2030.
- Mulighetsstudien i Asker viser at ved å ta i bruk en logistikksentral kan ulike aktører få redusert sin areal- og tidsbruk tilsvarende en samlet verdi på 15,4 mill. per år.
Det fordeler seg på 2,6 millioner kroner for kjøpesenteret, 4,3 millioner kroner for butikkene og 8,5 millioner kroner for transportbedriftene.
Den årlige nytten er høyere enn den beregnede årlige kostnaden for å drifte en samleterminal. Alle alternativene har positive klima- og bymiljøeffekter.
Asker kommune har lagt FNs bærekraftsmål til grunn for utvikling av kommunen og ønsker å være en pådriver i utviklingen av lavutslippssamfunnet. ¨
Rapporten viser at det kan være aktuelt å implementere en logistikksentral i tilknytning til Asker sentrum. Rapporten presenterer flere konsepter:
- Konsept 1 omhandler lokal distribusjon i Asker
- Konsept 2 og 3 ser på hele strekningen Oslo – Drammen.
Rapporten konkluderer med å anbefale en to-trinns implementering av en terminal for bylogistikk i Asker:
- først etablering av en lokal terminal
- deretter knyttes til korridoren fra Oslo-Drammen.
Det anbefales at Asker kommune som en stor innkjøper tar i bruk tjenesten for sine ulike enheter, både for å bidra til å nå sine klimamål og for enklere og bedre administrere sine innkjøp
- Konseptutredning for bylogistikk i Asker sentrum: Ta kontakt på post@afk.no for å få rapporten tilsendt.
- Grønn bylogistikk – omstilling til lavutslippssamfunnet: Ta kontakt på post@afk.no for å få rapporten tilsendt.
Bærum kommune
Forprosjektet viser at både næringsdrivende og transportører i Sandvika opplever utfordringer i forbindelse med vareleveringen. Næringsaktørene samhandler i liten grad om å levere varer. Transportørene oppgir at de reiser med full bil, men som regel skal kun en liten del av lasten til butikker i Sandvika.
Det er stort potensial for å redusere antall vareleveranser i Sandvika sentrum gjennom bedre logistikkløsninger og en optimalisering av varetransporten. Ny teknologi legger til rette for utslippsfri transport av varer.
Transportørene oppgir at de reiser med full bil, men som regel skal kun en liten del av lasten til butikker i Sandvika. Butikker og serveringssteder er avhengige av pålitelige leveranser, men har i dag liten innflytelse over varetransporten.
Kommunen kan gi føringer
Kommunen kan bidra til etablering av nye løsninger for varelogistikk ved å innføre samordnet varedistribusjon til kommunens administrasjon og institusjoner. Det er også mulig å stille krav om utslippsfri transport i rammeavtaler ved offentlige anskaffelser. Varetransport bør bli en standardisert del av areal‐ og transportplanleggingen slik at kommunen kan foreta en helhetsvurdering og ta i bruk nødvendige reguleringsverktøy.
Fra forprosjekt til hovedprosjekt
Basert på erfaringene som ble gjort i løpet av forprosjektet anbefalte styringsgruppen at prosjektet ble videreført i et hovedprosjekt.
Styringsgruppen anbefalte at det etableres en HUB i nærheten av Sandvika sentrum for å pilotere en fysisk samlasting av varer for utslippsfri sisteledds‐distribusjon. Det finnes flere egnede arealer for en midlertidig løsning. Etablering av en samlastingsterminal bør skje i kombinasjon med reguleringer som bygger opp under nye løsninger for effektiv varelogistikk. Det må også utvikles en forretningsmodell som sikrer en rettferdig fordeling av gevinster og kostnader knyttet til drift.
Det ble anbefalt at det kommunale prosjektet i Bærum blir en del av det regionale prosjektet «Effektiv og fremtidsrettet varelogistikk i E18 Vestkorridoren»; dette for å inkludere en større del av verdikjeden og involvere store næringsaktører og andre premissgivere.
Drammen kommune
I perioden 2016–2018 gjennomførte Drammen kommune med samarbeidspartnere, en kartlegging- og mulighetsstudie for effektiv varelevering i Drammen sentrum. Samtidig ble mulighetene for fremtidige løsninger for bylogistikk vurdert.
Forprosjektet har gitt kommunen et godt kunnskapsgrunnlag for å utvikle en grønn og effektiv bylogistikk i sentrumsområdene, og videre utvikling av sentrum i Drammen.
- Kommunen har fått ny kunnskap.
- Arbeidet har resultert i en kunnskapsrapport som er et arbeidsverktøy og faktagrunnlag for fremtidige logistikkløsninger.
- Prosjektet har bidratt til å utvikle samarbeid med logistikkbransjen.
- Erfaringsresultater som deles aktivt med andre kommuner og fagmiljøer.
- Gjennomføringen av kartlegging - og mulighetsstudie for effektiv varelevering i Drammen sentrum var relativt arbeidskrevende.
- Ulike aktører hadde ulike forventninger til undersøkelsen av et tema.
- Prosjektgruppen hadde positive erfaringer med oppgavefordelingen.
- Deler av prosjektgruppen deltok i kartleggingen gjennom samtaler med bransjen i alle ledd, og den nærheten til temaet var viktig for forståelsen.
Drammen kommune ble tidlig deltaker i forskningsprosjektet NORSULP i regi av TØI.
I 2017 ble det avholdt workshop med representanter fra bransjen i Drammen (transportører og næringsdrivende med flere), samt relevante offentlige aktører for å drøfte ulike utfordringer og løsninger rundt hvordan bylogistikken fungerer i Drammen sentrum.
Resultatene ligger som en del av TØI-rapport 1755/2020.