Samferdselsstrategi 2022-2033

  1. 1 Forord, sammendrag og innledning
    1. 1.1 Formål
    2. 1.2 Styringssystem
    3. 1.3 FNs bærekraftsmål
    4. 1.4 Langsiktige mål for Vikensamfunnet
    5. 1.5 Eksisterende planer og fremtidige planbehov
    6. 1.6 Samfunnsmål
    7. 1.7 Tidsperspektiv, usikkerhetsvurdering og rullering
  2. 2 Viken fylkeskommune som samfunnsutvikler
  3. 3 Status og utfordringer
    1. 3.1 Beskrivelse av mobilitet i samfunnet
    2. 3.2 Klima og miljøavtrykk
    3. 3.3 Effektiv og miljøvennlig bruk av areal og infrastruktur
    4. 3.4 Funksjonelle, enkle og sikre mobilitetsløsninger
    5. 3.5 Gode bomiljøer og attraktive omgivelser
    6. 3.6 Utfordringer
    7. 3.7 Synergieffekter og prioriteringsdilemmaer
  4. 4 Strategier
    1. 4.1 Hovedstrategier for bærekraftig mobilitet i Viken
    2. 4.2 Strategier for byer og større tettsteder
    3. 4.3 Supplerende strategier for Oslopakke 3, Bypakke Nedre Glomma og Buskerudbyen
    4. 4.4 Regionalt hovednettvei
  5. 5 Prioriteringsgrunnlag for handlingsprogram
    1. 5.1 Overordnede prioriteringer
    2. 5.2 Prioriteringer innen planforvaltning
    3. 5.3 Prioriteringer for fylkeskommunens infrastruktur
    4. 5.4 Helhetlig virkemiddelbruk
    5. 5.5 Øvrige forhold med betydning for handlingsprogrammet
  6. 6 Begrepsliste
  7. 7 Kilder
    1. 7.1 Prosessen og muntlige kilder
    2. 7.2 Regionale planer og strategier
    3. 7.3 Sektorplaner, temastrategier og avtaler
    4. 7.4 Øvrig kunnskapsgrunnlag
  8. 8 Vedlegg 1
    1. 8.1 Fylkeskommunen som veiforvalter og veimyndighet
      1. 8.1.1 Overordna utredninger og analyse
      2. 8.1.2 Planlegging
      3. 8.1.3 Utbygging
      4. 8.1.4 Drift og beredskap
      5. 8.1.5 Vedlikehold
      6. 8.1.6 Planforvaltning og arealbruk
    2. 8.2 Fylkeskommunens ansvar for kollektivtransport
      1. 8.2.1 Drift av det fylkeskommunale kollektivtilbudet
      2. 8.2.2 Skoleskyss, transportløyver og TT-ordning
      3. 8.2.3 Koordinering av kollektivtilbud og samarbeidsavtale med Jernbanedirektoratet
      4. 8.2.4 Knutepunktutvikling
      5. 8.2.5 Innfartsparkering
    3. 8.3 Samarbeid, kunnskap og omstilling på mobilitetsområdet
      1. 8.3.1 Bypakker og byvekstavtaler
      2. 8.3.2 Øvrig mobilitetssamarbeid i Viken
      3. 8.3.3 Universell utforming og mobilitet for alle
      4. 8.3.4 Trafikksikkerhet
      5. 8.3.5 Påvirkning
      6. 8.3.6 Fylkeskommunen som kunnskapsbygger
      7. 8.3.7 Digitalisering og innovasjon
  9. 9 Vedlegg 2
  10. 10 Vedlegg 3

7 Kilder

I utviklingen av samferdselsstrategien har både skriftlige og muntlige kilder vært viktige bidrag. Oversikten over litteratur viser planer, strategier og annet kunnskapsgrunnlag som ligger til grunn, og som har relevans for videre arbeid med handlingsprogrammet for samferdsel.

Prosessen og muntlige kilder

Samferdselsstrategien er utarbeidet av rådsområde Infrastruktur i perioden februar-september 2020. I tillegg til arbeidet i prosjektgruppen, har vi underveis i prosessen gjennomført referansegruppemøter og separate møter med ulike fagmiljøer internt i fylkeskommunen og Vikens tre brukerråd. Alle rådsområdene i Viken fylkeskommune har vært invitert til å delta i arbeidet. I tillegg har vi hatt dialog med kollektivselskapene og vi har orientert kommunenes regionråd om arbeidet. Innspillene som er kommet til gjennom denne prosessen har vært viktige bidrag til bakgrunnskunnskap og utvikling av de rette strategiene og prioriteringene.

Regionale planer og planstrategi

  • Akershus fylkeskommune og Oslo kommune (desember 2015). Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
  • Akershus fylkeskommune (oktober 2016). Regional plan for masseforvaltning i Akershus.
  • Akershus fylkeskommune (desember 2018). Regional plan for handel, service og senterstruktur.
  • Akershus fylkeskommune (juni 2018). Regional plan for klima og energi i Akershus.
  • Buskerud fylkeskommune (juni 2012). Kollektivtransportplan Buskerud. Utvikling mot 2030.
  • Buskerud fylkeskommune (februar 2013). Areal- og transportplan Buskerudbyen 2013–23.
  • Buskerud fylkeskommune (2017). Regional plan for areal og transport i Buskerud 2018-2035.
  • Viken fylkeskommune (juni 2020). Veien til et bærekraftig Viken. Regional planstrategi 2020-2024. Høringsutkast 25. juni 2020.
  • Østfold fylkeskommune (juni 2018). Fylkesplan for Østfold. Østfold mot 2050.
  • Østfold fylkeskommune (juni 2018). Regional transportplan for Østfold mot 2050.
  • Østfold fylkeskommune (november 2019). Regional plan. Klima og energi. 2019 – 2030.
  • Øvrige regionale planer i fylket

Sektorplaner, temastrategier og avtaler

  • Akershus fylkeskommune (desember 2014). Strategi for innfartsparkering i Akershus og Oslo.
  • Akershus fylkeskommune (mars 2015). Samferdselsplan for Akershus 2016-2025. Mål og strategier.
  • Akershus fylkeskommune (juni 2015). Sykkelstrategi for Akershus fylkeskommune 2015-2030. Sykkel – det naturlige valget.
  • Akershus fylkeskommune (2018). Handlingsprogram for samferdsel i Akershus 2019-2022.
  • Buskerud fylkeskommune (juni 2016). Aktualisert fylkesvegstrategi 2014 – 2023.
  • Bymiljøavtale mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Staten 2017-2023. Januar 2017.
  • Bypakke Nedre Glomma (2016). Samarbeidsavtale om areal- og transportutvikling i Nedre Glomma 2016 – 2021.
  • Miljøløftet Moss (april 2020). Samarbeidsavtale for Miljøløftet Moss 2019-2024.
  • Oslo kommune og Akershus fylkeskommune (juni 2016). Revidert avtale Oslopakke 3 for 2017-2036- Effektiv, sikker og miljøvennlig transport for en region i vekst.
  • Øvrige strategier og handlingsprogram fra de tidligere fylkeskommunene

Øvrig kunnskapsgrunnlag

  • Ellis, Ingunn Opheim (2019). Reisevaner og utviklingstrekk i de største byområdene. Analyse av datasett per april 2019. Urbanet Analyse. Presentasjon april 2019.
  • Ellis, Ingunn Opheim og Kathrine N. Kjørstad (2020). Reisevaner i Buskerudbyen 2018 – sammenlignet med tidligere år og med andre byområder. Urbanet Analyse rapport 130/2020.
  • Ekspertutvalget – teknologi og fremtidens transportinfrastruktur (2019). Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet.
  • Haugebø, Miriam Søgnen; Ingunn Ellis Opheim og Mats Johansson (2015). Reisevaner i Ringeriksregionen 2013/14. Urbanet Analyse rapport 59/2015.
  • Haugebø, Miriam Søgnen; Ingunn Ellis Opheim og Mats Johansson (2015). Reisevaner i Buskerudbyen 2013/14. Urbanet Analyse rapport 58/2015.
  • Kystverket, Statens vegvesen, Jernbaneverket og Avinor (2014). Vedlikeholdsetterslep. Hovednotat, Analyse og strategifase. Nasjonal transportplan 2018-2027.
  • Miljødirektoratet. Utslipp av klimagasser i kommuner. Hentet 31.08.20
  • Nordbakke, Susanne (2015). Reisevaner i Sarpsborg og Fredrikstad 2013/14. TØI rapport 1414/2015.
  • Onsager, Knut; Rolf Barlindhaug, Marthe Indset og Steinar Johansen (2019). Viken og delregionene – samfunnsutvikling og bærekraft, utfordringer og muligheter. NIBR rapport 2019:17.
  • Ruter (2020). Målbilde for bærekraftig bevegelsesfrihet.
  • Viken fylkeskommune (2019). Vi i Viken - kunnskapsgrunnlag for en bærekraftig framtid.
  • Vinsand, Geir og Vegard Salte Flatval (2019). Kommuneregioner og regionråd i Viken. Rapport av NIVI Analyse og Samfunnsøkonomisk analyse.
  • Vågane, Liva (2011). Reisevaner i Moss og Rygge 2009/2010. TØI rapport 1143/2011.

7.1 Prosessen og muntlige kilder

Samferdselsstrategien er utarbeidet av rådsområde Infrastruktur i perioden februar-september 2020. I tillegg til arbeidet i prosjektgruppen, har vi underveis i prosessen gjennomført referansegruppemøter og separate møter med ulike fagmiljøer internt i fylkeskommunen og Vikens tre brukerråd. Alle rådsområdene i Viken fylkeskommune har vært invitert til å delta i arbeidet. I tillegg har vi hatt dialog med kollektivselskapene og vi har orientert kommunenes regionråd om arbeidet. Innspillene som er kommet til gjennom denne prosessen har vært viktige bidrag til bakgrunnskunnskap og utvikling av de rette strategiene og prioriteringene.

7.2 Regionale planer og strategier

  • Akershus fylkeskommune og Oslo kommune (desember 2015). Regional plan for areal og transport i Oslo og Akershus.
  • Akershus fylkeskommune (oktober 2016). Regional plan for masseforvaltning i Akershus.
  • Akershus fylkeskommune (desember 2018). Regional plan for handel, service og senterstruktur.
  • Akershus fylkeskommune (juni 2018). Regional plan for klima og energi i Akershus.
  • Buskerud fylkeskommune (juni 2012). Kollektivtransportplan Buskerud. Utvikling mot 2030.
  • Buskerud fylkeskommune (februar 2013). Areal- og transportplan Buskerudbyen 2013–23.
  • Buskerud fylkeskommune (2017). Regional plan for areal og transport i Buskerud 2018-2035.
  • Viken fylkeskommune (juni 2020). Veien til et bærekraftig Viken. Regional planstrategi 2020-2024. Høringsutkast 25. juni 2020.
  • Østfold fylkeskommune (juni 2018). Fylkesplan for Østfold. Østfold mot 2050.
  • Østfold fylkeskommune (juni 2018). Regional transportplan for Østfold mot 2050.
  • Østfold fylkeskommune (november 2019). Regional plan. Klima og energi. 2019 – 2030.
  • Øvrige regionale planer

7.3 Sektorplaner, temastrategier og avtaler

  • Akershus fylkeskommune (desember 2014). Strategi for innfartsparkering i Akershus og Oslo.
  • Akershus fylkeskommune (mars 2015). Samferdselsplan for Akershus 2016-2025. Mål og strategier.
  • Akershus fylkeskommune (juni 2015). Sykkelstrategi for Akershus fylkeskommune 2015-2030. Sykkel – det naturlige valget.
  • Akershus fylkeskommune (2018). Handlingsprogram for samferdsel i Akershus 2019-2022.
  • Buskerud fylkeskommune (juni 2016). Aktualisert fylkesvegstrategi 2014 – 2023.
  • Bymiljøavtale mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Staten 2017-2023. Januar 2017.
  • Bypakke Nedre Glomma (2016). Samarbeidsavtale om areal- og transportutvikling i Nedre Glomma 2016 – 2021.
  • Miljøløftet Moss (april 2020). Samarbeidsavtale for Miljøløftet Moss 2019-2024.
  • Oslo kommune og Akershus fylkeskommune (juni 2016). Revidert avtale Oslopakke 3 for 2017-2036- Effektiv, sikker og miljøvennlig transport for en region i vekst.
  • Øvrige strategier og handlingsprogram fra de tidligere fylkeskommunene

7.4 Øvrig kunnskapsgrunnlag

  • Ellis, Ingunn Opheim (2019). Reisevaner og utviklingstrekk i de største byområdene. Analyse av datasett per april 2019. Urbanet Analyse. Presentasjon april 2019.
  • Ellis, Ingunn Opheim og Kathrine N. Kjørstad (2020). Reisevaner i Buskerudbyen 2018 – sammenlignet med tidligere år og med andre byområder. Urbanet Analyse rapport 130/2020.
  • Ekspertutvalget – teknologi og fremtidens transportinfrastruktur (2019). Teknologi for bærekraftig bevegelsesfrihet og mobilitet.
  • Haugebø, Miriam Søgnen; Ingunn Ellis Opheim og Mats Johansson (2015). Reisevaner i Ringeriksregionen 2013/14. Urbanet Analyse rapport 59/2015.
  • Haugebø, Miriam Søgnen; Ingunn Ellis Opheim og Mats Johansson (2015). Reisevaner i Buskerudbyen 2013/14. Urbanet Analyse rapport 58/2015.
  • Kystverket, Statens vegvesen, Jernbaneverket og Avinor (2014). Vedlikeholdsetterslep. Hovednotat, Analyse og strategifase. Nasjonal transportplan 2018-2027.
  • Miljødirektoratet. Utslipp av klimagasser i kommuner. Hentet 31.08.20
  • Nordbakke, Susanne (2015). Reisevaner i Sarpsborg og Fredrikstad 2013/14. TØI rapport 1414/2015.
  • Onsager, Knut; Rolf Barlindhaug, Marthe Indset og Steinar Johansen (2019). Viken og delregionene – samfunnsutvikling og bærekraft, utfordringer og muligheter. NIBR rapport 2019:17.
  • Ruter (2020). Målbilde for bærekraftig bevegelsesfrihet.
  • Viken fylkeskommune (2019). Vi i Viken - kunnskapsgrunnlag for en bærekraftig framtid.
  • Vinsand, Geir og Vegard Salte Flatval (2019). Kommuneregioner og regionråd i Viken. Rapport av NIVI Analyse og Samfunnsøkonomisk analyse.
  • Vågane, Liva (2011). Reisevaner i Moss og Rygge 2009/2010. TØI rapport 1143/2011.