Realfag og matematikk

Elevene ved Valler har i mange år deltatt i ulike fagkonkurranser både på nasjonalt og internasjonalt nivå. Prestasjonene innenfor matematikk og naturfagene har vært svært gode og skolens elever har markert Valler som en av de beste i Norge på realfagområdet.

Matteformler på tavle - Klikk for stort bilde Jesoots/Unsplash

Fem ulike fagkonkurranser

Innenfor realfag deltar vallerelevene hvert år i fem ulike fagkonkurranser. Det er Abelkonkurransen i matematikk, Fysikkolympiaden, Biologiolympiaden, Kjemiolympiaden og Informatikkolympiaden.

Konkurransene er organisert på litt ulik måte. Det er gjerne en innledende runde som er åpen for alle og som kvalifiserer for runde nummer to. De som kommer best ut av runde to blir tatt ut til en landsfinale med en treningsuke på universitetet og påfølgende finalekonkurranse. De fire, fem beste fra den nasjonale finalen får representere Norge i en internasjonal finale med deltakere fra hele verden.

Stort engasjement og flotte resultater

Valler har et stort og meget sterkt realfagsmiljø, og det er mange elever som engasjerer seg og deltar i de ulike konkurransene. Stor bredde gir også toppresultater. Hvert år gjør vallerelevene det sylskarpt. I 2019 hadde skolen elever med i alle de nasjonale finalene, og flere inne på "topp-ti".

I Informatikkolympiaden gikk Jon-Magnus Rosenblad helt til topps i den norske finalen, og kapret i tillegg bronsen i den internasjonale olympiaden som ble arrangert i Baku. En stor prestasjon av 3.klassingen fra Valler!

Les mer om Jon-Magnus og informatikkolympiaden her

Jon Magnus Rosenblad - Klikk for stort bildeJon Magnus Rosenblad