EUROPATUR - Svalbard 30.04-06.05.21

Hvert år forbereder Europaklassen seg gjennom året på å reise ut i Europa for å lære mer om gitte land. I år har ikke det vært mulig på grunn av Covid-19 å reise til andre europeiske land, så da falt valg av årets destinasjon til et norsk område – Svalbard. Vi var der i hele 7 dager, og på den tiden både opplevde og lærte vi utrolig mye spennende som vi tar med oss videre.

Gruppebilde: Elever og lærere i Europaklassen på Svalbard  - Klikk for stort bilde Aimee Adamiak

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Friluftsliv

Kollasj av Europaklassen ute i naturen på Svalbard - Klikk for stort bilde Elever og lærere i Europaklassen/Gjengitt med tillatelse

Mye av turen oppholdt vi oss utendørs. Svalbards natur måtte både undersøkes og oppleves, så vi gikk på flere turer. Den første dagen gikk vi på tur opp til Varden, som gir god utsikt over Longyearbyen. Det var veldig bratt så vi gikk med brodder, så på veien ned akte vi.

Senere i uken tok vi turen lengre unna byen, først til Frølageret, deretter opp til Blomsterdalshøgda, hvor vi spiste lunsj. Det var rimelig bratt på slutten, men utsikten var verdt det.

Siste istid har satt sine spor over alt på Svalbard. Her er det bergarter fra jordas oldtid og frem til i dag og mange unike geologiske formasjoner. Ekstra spennende er også mangfold av fossiler som ligger i dagen. Vi var heldige og fikk med noen fine fossiler, pluss svalbardkull, med hjem til skolens samling.

Hundekjøring og Isgrotten

Kolasj av Europaklassen på Svalbard - Klikk for stort bilde Elever og lærere i Europaklassen/Gjengitt med tillatelse

1.mai var vi på hundekjøring til Boltedalen som også inkluderte besøk i Isgrotten. Været var fantastisk. Vi ble hentet av guidene Mats og Izzy på hotellet, som kjørte oss til hundegården som lå et stykke utenfor Longyearbyen. Da vi kom til hundegården, «Green Dogs», var hundene veldig glade for å se oss, så de bjeffet og hoppet rundt.

Vi fikk låne kjeledress, sko og votter, for å beskytte oss mot både kulden og hundene. Vi brukte litt tid på å kose og bli kjent med hundene før vi fikk opplæring i hundekjøring. Så var det bare å kaste oss på sleden og fare av sted.

Da vi kom fram til Boltedalen, der hvor Isgrotten var, spiste vi lunsj med guidene. Før vi skulle gå ned i grotta, måtte vi ta på oss hjelmer og hodelykter for vår egen sikkerhet. Inngangen til grotta var et lite hull i breen som vi måtte krype ned i, etterfulgt av en lang stige.

Vi måtte langt ned under isen, for å kunne følge gangene som smeltevannet hadde laget. Vi kunne se forskjellige lag i isen fra ulike år. Isen hadde mange forskjellige mønstre og man så tydelige tegn på at breene på Svalbard smelter på grunn av høyere temperaturer. Her kunne vi se hva klimaendringer fører til. Når vi hadde gått et stykke innover i grotta skrudde vi av hodelyktene og opplevde total mørke og kun isens lyder.

På hjemveien var det litt skummelt å kjøre, for hundene ville gjerne hjem. De fôr av gårde, så det var vanskelig å holde igjen hundene når de ville ta igjen de som kjørte foran. Men problemene løste seg, og hjemturen gikk veldig fort. Da vi var tilbake på hundegården, avsluttet vi dagen med å hilse på et valpekull.

Båttur til Barentsburg

Kolasj av Europaklassen på tur til Barentsburg - Klikk for stort bilde Elever og lærere i Europaklassen/Gjengitt med tillatelse

Når man er på Svalbard, er det interessant å besøke Barentsburg hvis man har anledning.  Vi tok en båttur med båten Brim til den russiske gruvebyen Barentsburg, noe som tok 1t og 30min. Guidene på båten var marinbiologer og fortalte oss masse om dyrelivet og omgivelsene rundt på båtturen. Vi kjørte forbi fuglefjell og fraflyttete gruve og fangstbosteder.

Da vi ankom Barentsburg, ble vi møtt av en guide som viste oss rundt og fortalte historien om byen. Vi avsluttet besøket med en tur innom en suvenirbutikk på vei hjem. På båtturen hjem så vi hvithval og fjellrev.

Sjokoladesmaking og entreprenørskap

Europaklassen på kafe på Svalbard - Klikk for stort bilde Elever og lærere i Europaklassen/Gjengitt med tillatelse

En av de siste dagene vi skulle på tur, fikk vi først en overraskelse av lærerne – vi fikk dra på sjokoladesmaking på den lokalkjente kaféen Fruene. Dette er sjokolade som Fruene lager selv og man kan både se og smake at de har lagt mye tid og arbeid inn for å få de forskjellige sluttproduktene.

Vi fikk vite om prosessen de har lagt bak sjokoladen og historien til kafeen. Entreprenørskap av beste sort. Dette var et godt utgangspunkt for turen vi skulle gå på videre og ikke minst tanker for fremtiden.

Svalbard museum

Kolasj fra Svalbard Museum - Klikk for stort bilde Elever og lærere i Europaklassen/Gjengitt med tillatelse

Vi var også i på Svalbard museum. Der var det mye å lære om både naturen og historien til Svalbard. Det var mange dyr ustilt som tidligere har levd på Svalbard. Det var også mange gjenstander med mye historie fra gruvetiden. Noen av oss fikk også presentert temaer vi har jobbet med knyttet til Svalbard.

Møte med Svalbardungdom og midnattssol

Den siste dagen møtte vi vg1 elevene fra Longyearbyen. Disse elevene hadde laget et engelskopplegg til oss der de skulle guide oss rundt i byen. Vi lærte mye om byens historie, utvikling og hvordan det er å være ungdom der oppe.

Elevene var veldig imøtekommende og åpne for nye venner, noe som gjorde opplevelsen veldig bra. Vi ble veldig godt kjent med elevene og endte opp med å være med på snøskutertur senere på kvelden. Vi kjørte inn til dal/fjord og vider inn mot jernsengene, der vi fikk høre historien bak.

Vi var utrolig heldige med været under oppholdet. Det gjorde at vi fikk oppleve solskinn midt på natten. Vi måtte ut etter midnatt for å ta bilde. Det var en flott avslutning på turen, som var helt fantastisk.