Tilrettelagt opplæring, mindre grupper (TO)

Tilrettelagt opplæring, mindre grupper (TO)

Tilrettelagt opplæring er et opplæringstilbud til elever med behov for særlig tilrettelegging. TO er en egen avdeling med plass til 12 elever fordelt på mindre grupper.  Som overordnet mål tar opplæringen sikte på å gjøre elevene mest mulig selvstendige i eget liv og arbeid.


 

Elevene har tilhørighet i en liten gruppe med 3-5 elever. Elevene deles i grupper etter funksjonsevne, faglig og sosialt. Undervisningen er tilrettelagt ut fra elevens behov og muligheter for tilrettelagt arbeid/aktivitet etter videregående. Alle elever på TO får utarbeidet en individuell opplæringsplan (IOP) med bakgrunn i sakkyndig vurdering, kartlegging og annen relevant informasjon (Opplæringsloven §5-3). Vi har kompetanse på ulik grad av utviklingshemming, autismespekterforstyrrelser og ASK for de som har behov for det.

På TO har vi følgende programfag hvor elevene får arbeidstrening:

Restaurant- og matfag
Opplæringen er praktisk rettet på avdelingens eget storkjøkken der vi arbeider med produksjon av matretter og bakverk i kjeden fra råvarer til ferdig produkt. Elevene trener på borddekking og servering av mat til festlige og mer hverdagslige anledninger. En del av faget er å lage til og forberede det som serveres i kaffebaren. Klassene påtar seg også oppdrag som å bake kaker, steke vafler og servering av frukt og grønt. Kunnskap om hygiene og bruk av redskaper og hjelpemidler vektlegges i undervisningen. Elevene trener selvstendighet, utholdenhet og samarbeid i faget. Målet er å bli mest mulig selvstendig med hensyn til egen bosituasjon og arbeid.

Salg, service og reiseliv (elevene på TO får ikke opplæring innen reiseliv)
Elevene får praktisk erfaring med ulike former for kontorarbeid, regnskap, pakking og produksjon av varer til salg. Faget er i stor grad knyttet til skolens kaffebar som driftes av avdelingen. Opplæringen har som mål å gi elevene mestring gjennom å utføre arbeidsoppgaver som vil være til glede og nytte både i arbeidsliv og fritid.

 For å oppnå allsidig kompetanse har elevene alle programfag i utgangspunktet, men med mulighet for å tilspisse sin kompetanse med tanke på tilrettelagt arbeid etter videregående. Vi tilrettelegger også for lærekandidatløp i de to nevnte programfag der det er aktuelt.

Fellesfag
I tillegg til programfag, får elevene opplæring i norsk, matematikk, engelsk, natur- og samfunnsorientering, kroppsøving og svømming. Mye av undervisningen foregår som tverrfaglig tema- og prosjektarbeid i forbindelse med aktuelle emner og ekskursjoner. Undervisningen i fellesfag knyttes også i stor grad til kaffebaren og praktisk arbeid på avdelingen.

Skolen er en viktig sosial arena der elevene på TO skal oppleve å være en del av et sosialt fellesskap i og utenfor klassen. Elevene trener på sosiale ferdigheter for å oppnå økt sosial kompetanse, og deltar i elevråd og på skolens felles arrangementer.

For å oppnå allsidig kompetanse har elevene alle programfag i utgangspunktet, men med mulighet for å tilspisse sin kompetanse med tanke på tilrettelagt arbeid etter videregående. Vi tilrettelegger også for lærekandidatløp i de to nevnte programfag der det er aktuelt.

Fellesfag
I tillegg til programfag, får elevene opplæring i norsk, matematikk, engelsk, natur- og samfunnsorientering, kroppsøving og svømming. Mye av undervisningen foregår som tverrfaglig tema- og prosjektarbeid i forbindelse med aktuelle emner og ekskursjoner. Undervisningen i fellesfag knyttes også i stor grad til kaffebaren og praktisk arbeid på avdelingen.

Skolen er en viktig sosial arena der elevene på TO skal oppleve å være en del av et sosialt fellesskap i og utenfor klassen. Elevene trener på sosiale ferdigheter for å oppnå økt sosial kompetanse, og deltar i elevråd og på skolens felles arrangementer.