NTNU demonstrerte verktøy for konsekvensvurdering av russefering
I forrige uke fikk vi besøk av masterstudenter fra Industriell design ved NTNU som ville teste ut et verktøy de hadde utviklet om konsekvenser av russefeiring. Her kan du lese litt mer om verktøyet og elevenes opplevelse av å bruke det.
Roselin O'Hara Dawes og Oda Tillman står bak verktøyet.
Cathrine K. Zandjani
Asker videregående skole hadde i forrige uke besøk av masterstudenter fra Industriell design ved NTNU som ville teste ut et verktøy de hadde utviklet om konsekvenser av russefeiring. Masterstudentene har etter dialog med ombudet for barn og unge i Viken utviklet et verktøy for å adressere problemet med ungt utenforskap, spesielt knyttet til russetiden.
Cathrine K. Zandjani
Bakgrunnen for masterprosjektet var at studentene ville gi elever i vgs en mulighet for dialog om russetiden, tidlig gruppedannelse og utenforskap blant ungdom. De har utviklet et kommunikasjonsverktøy for å fremme dialog og refleksjon hos elevene om utfordringene og Asker vgs prøvde ut verktøyet i en Vg1-klasse i forrige uke. Elever opplevde verktøyet både nyttig og relevant og syntes det var fint å bruke tid på å snakke om utfordringene på en engasjerende måte.
Cathrine K. Zandjani
Publisert av Anders Grønning
Publisert 22.04.2024 12.37
Sist endret 23.04.2024 11.18