NTNU demonstrerte verktøy for konsekvensvurdering av russefering

I forrige uke fikk vi besøk av masterstudenter fra Industriell design ved NTNU som ville teste ut et verktøy de hadde utviklet om konsekvenser av russefeiring. Her kan du lese litt mer om verktøyet og elevenes opplevelse av å bruke det. 

To personer sitter ved en pult og smiler med materiellet foran seg.  - Klikk for stort bildeRoselin O'Hara Dawes og Oda Tillman står bak verktøyet. Cathrine K. Zandjani


Asker videregående skole hadde i forrige uke besøk av masterstudenter fra Industriell design ved NTNU som ville teste ut et verktøy de hadde utviklet om konsekvenser av russefeiring. Masterstudentene har etter dialog med ombudet for barn og unge i Viken utviklet et verktøy for å adressere problemet med ungt utenforskap, spesielt knyttet til russetiden.

NTNU sitt materiell fra verktøyet for konsekvensvurdering av russefeiring - Klikk for stort bilde Cathrine K. Zandjani


Bakgrunnen for masterprosjektet var at studentene ville gi elever i vgs en mulighet for dialog om russetiden, tidlig gruppedannelse og utenforskap blant ungdom. De har utviklet et kommunikasjonsverktøy for å fremme dialog og refleksjon hos elevene om utfordringene og Asker vgs prøvde ut verktøyet i en Vg1-klasse i forrige uke. Elever opplevde verktøyet både nyttig og relevant og syntes det var fint å bruke tid på å snakke om utfordringene på en engasjerende måte.

Fire personer sitter ved en pult og smiler med materiellet foran seg. for NTNU sitt verktøy for konsekvensvurdering av russefeiring - Klikk for stort bilde Cathrine K. Zandjani