Servicearbeid i praksis
Lærer Sindre og rådgiver Marthe har hatt gleden av å gjennomføre et spennende prosjekt sammen med elevene på VG1 Salg, service og reiseliv. Målet med prosjektet var å bli bedre kjent med reiselivsnæringen og servicebegrepene i praksis.
I prosjektet ble elevene delt inn i grupper som fikk private omvisninger på ulike hoteller i Oslo. De besøkte blant annet Thon Hotel Opera, Amerikalinjen, Clarion The Hub og Radisson Blu Plaza Hotel. Under omvisningene fikk de lære om hotelldrift, gjesteopplevelser og hvordan servicearbeid utføres i praksis. Etter besøkene holdt elevene presentasjoner for hverandre, der de delte erfaringer fra hotellene de hadde besøkt.
Hva bringer fremtiden?
I tillegg fikk klassene møte representanter fra opplæringskontorene som jobber med læreplasser i bransjen.
- Klasse A møtte Dalila fra Læringskompaniet
- Klasse B møtte Christina fra Opplæringskontoret for Salg og Reiseliv
Gjennom disse møtene fikk elevene innblikk i hvordan læretiden fungerer, og hvilke karrieremuligheter som finnes innen service- og reiselivsbransjen. Mange ble inspirert til å tenke videre på fremtidige læreplasser og yrkesvalg.
-Marthe Dawes Albrigtsen, rådgiver.