Innsikt i reiselivsnæringen: VG1 Salg, service og reiseliv på tur til Oslo

Det ble en dag full av opplevelser og læring da elevene på VG1 Salg, service og reiseliv dro på tur til Oslo for å bli bedre kjent med byens reiseliv og hoteller.

Servicearbeid i praksis

Lærer Sindre og rådgiver Marthe har hatt gleden av å gjennomføre et spennende prosjekt sammen med elevene på VG1 Salg, service og reiseliv. Målet med prosjektet var å bli bedre kjent med reiselivsnæringen og servicebegrepene i praksis.

I prosjektet ble elevene delt inn i grupper som fikk private omvisninger på ulike hoteller i Oslo. De besøkte blant annet Thon Hotel Opera, Amerikalinjen, Clarion The Hub og Radisson Blu Plaza Hotel. Under omvisningene fikk de lære om hotelldrift, gjesteopplevelser og hvordan servicearbeid utføres i praksis. Etter besøkene holdt elevene presentasjoner for hverandre, der de delte erfaringer fra hotellene de hadde besøkt.

Hva bringer fremtiden? 

I tillegg fikk klassene møte representanter fra opplæringskontorene som jobber med læreplasser i bransjen.

  • Klasse A møtte Dalila fra Læringskompaniet
  • Klasse B møtte Christina fra Opplæringskontoret for Salg og Reiseliv

Gjennom disse møtene fikk elevene innblikk i hvordan læretiden fungerer, og hvilke karrieremuligheter som finnes innen service- og reiselivsbransjen. Mange ble inspirert til å tenke videre på fremtidige læreplasser og yrkesvalg.

-Marthe Dawes Albrigtsen, rådgiver.