Samfunnsøkonomi 1 på besøk i Norges Bank

Artige og lærerike spillopplevelser ga elevene nye horisonter

Det er praktisk med penger

Samfunnsøkonomi 1 var fredag 14. november på tur til Norges Bank for å delta i spillet «Horisont». Klassen ble delt i seks grupper som skulle jobbe sammen hele dagen. Først fikk de prøve hvordan det er å leve i en ren bytteøkonomi. Utstyrt med sølv, egg, fisk, ved, melk og korn (hver gruppe hadde bare én vare), skulle de prøve å bytte til seg det de trengte for å overleve. Det var en krevende øvelse, og det gikk ikke så bra. Man kan ikke overleve på bare fisk eller egg alene. Vi kunne konkludere med at det er svært praktisk og effektivt å ha et betalingsmiddel som penger i samfunnet.

To jenter står med armene fulle av liksom-fisk, som er rekvisita til et spill. - Klikk for stort bildeDet tar tid å dra på shopping når man bare kan handle fisk mot egg eller korn mot melk! Britt Justad/Bjertnes vgs.

Spillets gang

Underveis møttes alle gruppene ved dashbordet, med mobiltelefoner designet for spillet. Her fikk de mer informasjon, og spørsmål de skulle svare på. Spillet var dermed også en konkurranse mellom de seks gruppene. Det ville i tillegg bli kåret en «beste elev». Her ble man oppfordret til å prøve å svare. Et forsøk ga 50 poeng, riktig svar ga 500. Det gjelder å prøve seg!

Ungdommer står ved et rundt bord. - Klikk for stort bildeVed dashbordet fikk de informasjon, spørsmål, og resultater fra konkurransen. Britt Justad/Bjertnes vgs.

Bankansatte

Etter bytteøkonomien fikk elevene prøve seg som bankansatte med stor portefølje. Dette var heldigitalt, og de fikk mange forespørsler om lånesøknader de kunne innvilge, eller avslå. Det er viktig å vurdere kundens sikkerhet og bankens mulighet for avkastning opp mot risiko. Etter denne øvelsen kåret vi «den beste banken» - den banken som hadde best fordeling av risiko og avkastning på sine utlån.

Fire ungdommer sitter med ryggen til og ser på en skjerm. - Klikk for stort bildeHer vurderer en av gruppene om de skal innvilge lån til «Martha Gunnestad», som vil starte ny bedrift. Er det for høy risiko kanskje? Hvor solid er Marthas ide, og hva kan hun tjene? Britt Justad/Bjertnes vgs. Åtte ungdommer står ved et rundt, opplyst bord - Klikk for stort bildeEtter runden med jobb som bankansatte, ble de kalt inn til dashbordet, for å kåre den banken som hadde best risiko- og avkastningsprofil. Høy risiko = høy avkastning, men ikke alltid så lurt? Britt Justad/Bjertnes vgs.

Meglere i Oljefondet

Neste utfordring var å prøve seg som meglere i Oljefondet gjennom 20 år. Her skulle de plassere oljepenger i aksjer, verdipapirer og eiendom i utlandet. Gruppene fikk erfare at alt som skjer i samfunnet rundt oss får innvirkning på økonomien, og at vi er EN verden. Det dukket opp dramatiske nyheter på skjermen til «meglerne», som for eksempel finanskrisen og koronaepidemien. Da var det viktig å handle raskt. Den gruppen som fikk høyest avkastning, og dermed hadde økt oljefondets verdi mest, vant.

Tre ungdommer ser er animert bilde av biler og mennesker på en skjerm. - Klikk for stort bildeDramatiske nyheter tikket inn til gruppene – som påvirket verdensøkonomien og oljefondet. Britt Justad/Bjertnes vgs. Statistikk i diagram på - Klikk for stort bildeGruppa med høyest avkastningsprofil vant denne runden! Her ser vi både oljeprisfall, finanskrise og koronaepidemi på tidslinjen til oljefondet. Oljefondets virkelige verdi ligger som en grå, jevn kurve langt nede. To av gruppene hadde altså overgått den virkelige verdien på fondet. Bra jobba! Britt Justad/Bjertnes vgs.

Sentralbanksjef

Til slutt fikk elevene være sentralbanksjef for en dag! Gruppene skulle ut fra en gitt økonomisk situasjon bestemme om styringsrenten skulle settes opp eller ned. De fikk mye informasjon om tilstanden i økonomien,  som arbeidsledighet, prisstigning, vekst i økonomien og så videre. Og de fikk to valg; å sette opp eller å sette ned renten. Hvor mye den skulle justeres fikk de selv velge.

Gruppene hadde god oversikt over konsekvensene for økonomien gjennom å sette ned renta. Til slutt skrev de en «pressemelding» som skulle ut i nyhetene – akkurat slik Norges Bank gjør når de bestemmer ny styringsrente.

Bilde av snøkledde fjell på en stor buet skjerm. - Klikk for stort bildeSamtlige grupper ønsket å sette ned styringsrenten – noe som var riktig ut fra den økonomiske situasjonen. Britt Justad/Bjertnes vgs.

 

Her er noen uttalelser fra elevene som var med: 

En lærerik og morsom opplevelse

Vi lærte gjennom praktiske og muntlige øvelser

Vi fikk se hvordan verdensøkonomien fungerer, og hvorfor Norges og verdensøkonomien er slik den er

I roller som banksjefer, fikk vi et helt nytt perspektiv på hvordan banker jobber

Gjennom muligheten til å kjøpe aksjer for oljefondet, lærte vi hvordan det som skjer i verden har en stor påvirkning på dette markedet

Britt Justad, faglærer