Elin Anita Skipnes, Malin Wessel og Daniel Kasparaitis tok seg tid til et bilde foran den velkjente logoen til Next Gen AI
Elin Anita Skipnes
Invitasjonen kom fra det italienske utdanningsdepartementet, og hele reisen ble sponset av italienske myndigheter. Konferansen samlet 1 500 elever, lærere og skoleledere fra hele verden, og ble i tillegg direktesendt til italienske skoler, slik at 6 000 deltakere fulgte konferansen totalt. Blant de fysiske deltakerne var 40 internasjonale delegasjoner, hver bestående av én lærer og to elever, samt over tusen italienske elever og lærere. Fra Frogn deltok elevene Malin Wessel og Daniel Kasparaitis, samt lærer Elin Skipnes.
En global møteplass for fremtidens utdanning
Det var stor takhøyde for å snakke om KI og påvirkning på morgendagens og dagens skole.
Elin Anita Skipnes
Next Gen AI var det første internasjonale toppmøtet som fokuserte på både potensialet og innvirkningen kunstig intelligens har i skolen. Her fikk elever og lærere fra hele verden møtes for å diskutere hvordan KI påvirker og brukes i utdanningssystemer. Det var også ulike foredrag og paneldebatter med professorer og eksperter fra hele verden. Målet med toppmøtet var å undersøke hvordan kunstig intelligens kan integreres i undervisningen på en ansvarlig og kreativ måte.
«Konferansen tydeliggjorde at vi er godt på vei inn i en ny læringsepoke. Kunstig intelligens endrer ikke bare verktøyene vi bruker, men selve måten vi lærer på. KI kan effektivisere skolearbeidet og til og med automatisere oppgaver – forutsatt at vi lærer å bruke teknologien på en ansvarlig og strategisk måte», oppsummerer Daniel og Malin.
Internasjonalt samarbeid og læring
Mange land var representert på konferansen, og som stolt flaggbærer for Norge - Frogn vgs.
Elin Anita Skipnes
Elevene fra Frogn videregående skole jobbet i internasjonale grupper med temaer som etiske problemstillinger ved bruk av KI, KI som verktøy for kreativitet og læring, og fremtidens kompetanser i en digital verden. Gjennom workshops og prosjektarbeid fikk de mulighet til å dele egne perspektiver og lære av jevnaldrende fra ulike land. Samarbeidet på tvers av kulturer ga nye ideer og løsninger.
Kompetansebygging for lærere
Elin Anita Skipnes
Mens elevene jobbet med prosjekter, fulgte lærerne et eget treningsprogram i bruk av KI i undervisningen. Programmet ga innsikt i hvordan KI kan støtte læringsprosesser, praktiske verktøy for klasserommet og strategier for å utvikle kritisk tenkning hos elever. Det var stort fokus på at KI aldri kan erstatte en god lærer, men selv gode lærere kan bli bedre ved å implementere KI i undervisningen. Denne kompetansen vil komme hele skolen til gode.
Hva betyr dette for Frogn - og for norsk skole?
Elin Anita Skipnes Malin Wessel og Daniel Kasparaitis fulgte spent med på foredrag og workshops.
Elin Anita Skipnes
For Frogn betyr deltakelsen verdifull kunnskap, nye perspektiver og internasjonale nettverk som vil styrke skolens arbeid med teknologi og læring i årene som kommer. Malin og Daniel, i samarbeid med Elin, skal nå dele sine erfaringer med resten av lærerne og elevene ved Frogn. Målet er at dette skal bidra til diskusjoner om teknologi, innovasjon og fremtidens læring der KI vil være en sentral ressurs for både læring og utvikling. Som Norges, og Nordens, eneste representant på toppmøtet har Frogn et ansvar for å dele innsikten med andre skoler og inspirere til diskusjoner om hvordan kunstig intelligens kan brukes på en ansvarlig og kreativ måte. Erfaringene fra konferansen bør inspirere alle norske skoler til å sette kunstig intelligens på dagsordenen. Dette handler om å forberede hele utdanningssystemet på fremtidens kompetansebehov.
Mange lærere og elever deltok i storslåtte omgivelser i Napoli
Elin Anita Skipnes
Les mer her om hvordan skolen jobber med digital klokskap.
Elin Anita Skipnes