Rutine for fusk og plagiat ved Frogn videregående skole

Reglene er knyttet til forskrift til opplæringslovens punkter om vurdering kap.3, skoleregler for de videregående skolene i Akershus, samt Utdanningsdirektoratets veiledninger for sensorer om kildebruk. Presiseringene og veiledende prosentrammer skal gjøre det mer forutsigbart for elever og lærere, og skal bidra til en enhetlig praksis.

Fusk og plagiat kan få store konsekvenser for elever, og det er viktig at elevene gjør seg kjent med reglene.

Reaksjoner ved fusk, plagiat og dårlig kildebruk

Reaksjoner ved fusk, plagiat og dårlig kildebruk
Fusk/plagiat Definisjon Reaksjon
Fusk 1 Ulovlige hjelpemidler Bruk av ulovlige hjelpemidler (ut ifra oppgitte regler på aktuell prøve, arbeid, innlevering m.m.). Dette inkluderer ulovlig kommunikasjon med andre, at andre fysisk har hjulpet til med oppgaven uten at det var spesifikt tillatt eller bruk av kunstig intelligens (for eksempel. Apertum, Chatgpt). 1. Samtale med faglærer om innholdet i arbeidet kan gjennomføres dersom faglærer ser behov. Ved fusk: 2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet § 9) 3. IV på prøve/arbeid/ innlevering 4. Varsel om fare for nedsatt atferdskarakter sendes. Mulighet for samtale med rektor.
Fusk 2 Andre har løst oppgaven. Hele eller i praksis hele vurderingsmaterialet/arbeidet er laget av en annen. Dette inkluderer også bruk av kunstig intelligens (for eksempel. Apertum, Chatgpt). 1. Samtale med faglærer 2. Atferdsanmerkning (jf. ordensreglementet §9) 3. IV settes normalt på arbeidet. 4. Varsel om fare for nedsatt adferdskarakter sendes. Mulighet for samtale med rektor.
Plagiat Store deler (over 50 %) av skriftlig eller praktisk arbeid er utgitt som eget når det i virkeligheten er kopiert direkte. Kildehenvisning/ referanser er ikke oppgitt. Dette inkluderer også bruk av kunstig intelligens (for eksempel. Apertum, Chatgpt). 1. Samtale med faglærer 2. Atferdsanmerkning (jf. Ordensreglementet § 9) 3. Varsel for nedsatt atferdskarakter sendes. 4. 1 eller IV: Avhengig av om det er noe som tydelig kan gjenkjennes som elevens egenproduserte materiale, vil det enten settes 1 eller IV på oppgaven.
Dårlig kildebruk eventuelt mindre deler plagiert Vesentlige deler av besvarelsen/arbeidet (20-50 %) er tydelig «lånt» eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser. Dette inkluderer også bruk av kunstig intelligens (for eksempel. Apertum, Chatgpt). 1. Samtale med faglærer 2. Atferdsanmerkning 3.Vg1; første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers: 4. Resten av oppgaven vurderes ut fra oppgaven og kriteriene som «delvis besvart»
Dårlig kildebruk eventuelt mindre deler plagiert Under 20 % av besvarelsen/arbeidet er helt tydelig «lånt» eller kopiert uten at det kommer fram gjennom kildehenvisninger eller referanser. Dette punktet anses som en del av opplæringen i god kildebruk 1. Samtale med faglærer 2. Alle, i termin 1, første gang i faget: 24 timers frist til å korrigere, ingen andre konsekvenser. Ellers: 3. Oppgaven vurderes ut ifra oppgaven og kriteriene. Manglende kilder og referanser vil normalt innebære lavere måloppnåelse i den aktuelle læreplanen.

Juks eller forsøk på juks til eksamen, fag-svenneprøve og kompetanseprøve er regulert i forskrift til opplæringsloven § 3-34, 5 og 6 ledd, § 3-59 og § 4-26, 4-6. ledd.  

 

Rutinen er drøftet med de tillitsvalgte og revidert april 2023.