Som elev på idrettsfag må du velge enten breddeidrett eller toppidrett som valgfritt programfag i VG1. Her kan du gjøre ditt valg.
Toppidrett programfag passer perfekt for deg som ønsker å satse på målrettet og systematisk trening rettet mot en spesialidrett. Ved å velge programfag toppidrett får du mulighet til å kombinere videregående opplæring med idrett på høyt prestasjonsnivå, regionalt, nasjonalt og internasjonalt. Faget er åpent for alle på idrettsfag og studiespesialiserende.
Fagets fem uketimer gjennomføres som en økt på to timer tirsdag morgen og en økt på tre timer fredag morgen. For å velge programfaget toppidrett, forutsettes det at du er aktiv utøver i idretten din og har et høyt ferdighetsnivå. Du bør ha høy motivasjon og like å jobbe strukturert.
Fotball og håndball har egne treningsgrupper, mens andre med færre deltagere har en felles basistreningsøkt på tirsdager, og en økt i sin spesialidrett på fredager.
Det er mulig å velge toppidrett på alle årstrinn som elev på idrettsfag.
Nedenfor er et knippe idretter som ofte er representert i toppidrettsfaget.
- Dans
- Håndball
- Fotball
- Kampsport
- Langrenn
- Løping
- Motorsport
- Riding
- Roing
- Seiling
- Svømming
- Sykkel
- Triatlon
Det understrekes også at alle idretter godtas, selv om de ikke er nevnt i denne listen. Toppidrett handler om systematisk og målrettet trening som skal bidra til å øke elevenes bevissthet rundt egen utvikling. Elevene skal få mulighet til å lære om, forstå og utvikle forhold som har betydning for en konkurranseutøver. Dette innebærer at elevene skal tilegne seg ferdigheter, kunnskaper og holdninger som påvirker evnen til å tenke langsiktig, bevare motivasjonen og mestre idrettshverdagen over tid.
Toppidrett har følgende kjerneelementer:
Ferdighetsutvikling i egen idrett
Kjerneelementet ferdighetsutvikling i egen idrett handler om at det legges til rette for at den enkelte elev kan utvikle ferdigheter og egenskaper som vil kunne føre til at eleven presterer bedre i konkurranser. Elevene skal få kjennskap til hva som skal til for å holde seg skadefri, og hvordan de kan opprettholde motivasjon til å gjennomføre store treningsmengder. Videre handler kjerneelementet om at den enkeltes holdninger og atferd påvirker utviklingsmiljøet. Opplæringen skal motivere elevene til å utforske gjennom prøving og feiling, og hjelpe elevene med å akseptere at dette er en naturlig del av prosessen for å oppnå ferdighetsutvikling.
Kunnskap om ferdighetsutvikling
Kjerneelementet kunnskap om ferdighetsutvikling handler om å legge til rette for at elevene skal lære om forhold som påvirker prestasjon. Gjennom praktisk erfaring, identifisering, fordypning og refleksjon skal elevene tilegne seg kunnskap om ferdighetsutvikling, restitusjon og prestasjon. Kjerneelementet handler også om at det skal legges vekt på systematisk og målrettet trening og det å ta ansvar for egen utvikling. Videre handler det om å identifisere hva som skaper motivasjon, og å bli i stand til å bruke dette som et verktøy for egen ferdighetsutvikling.