Marit og Mathias forteller om bilpleie og gjenvinningsfaget!

Går du i 10. klasse og er nysgjerrig på utdanningstilbudet vårt? I denne artikkelen kan du lese om Marit og Mathias som går bilpleie og gjenvinningsfag på forsterket tilbud! 

Hvem er dere?

Marit Lindgren-Andersen og Mathias Husvik-Lie, begge fra Bråte ungdomsskole. 

Hvorfor søkte dere Kjelle?

Marit: Jeg slet litt med å sitte ved en skolebenk på ungdomsskolen. Jeg fikk vite om Kjelle vgs og at det er en mer praktisk skolehverdag av rådgiver og andre som jeg kjente som gikk her. Jeg var på prøveopphold på mekanisk, og fikk se hvordan det var å gå på Kjelle med mye praksis. Når jeg begynte på vgs så begynte jeg på mekanisk, men fikk bytte til bilpleie og gjenvinning.  Der følte jeg at det var enda mer varierte oppgaver, og likte at det var to ulike utdanningsretninger som man kunne velge i mellom.  

Mathias: Jeg begynte på Bjørkelangen vgs, teknologi og industrifag og gikk der et år. Men jeg følte at det ble litt for vanskelig og en dag kom «redningen». Vaktmesteren kom innom klassen min og ba om hjelp, og jeg ønsket å bidra. Da fikk jeg være med på oppgaver som blant annet å håndtere avfallet og småjobber som å skifte lyspærer og annet forefallent, og da ble det tydeligere for meg hvilken retning jeg ønsket å gå, nemlig gjenvinningsfag! Kontaktlæreren min fortalte at de hadde bilpleie og gjenvinning på Kjelle vgs, så da ble det det.

Jeg har også vært mye på Høland Bygg hos bestefaren min, og har også god kjennskap på Spillhaug, og mener nå at jeg er på riktig plass. 

Hvordan ser skolehverdagen ut på Kjelle vgs?

Marit ønsker å gå mot retningen bilpleie. Marit forteller: Vi gjør ulike oppgaver knyttet til bil, blant annet så klargjør vi skolebiler, vasker innvendig og utvendig og polerer. Om sommeren er det mye kundebiler, men nå i vinterhalvåret har vi mer skolebiler. I tillegg skifter vi dekk, og vasker også mattene restaurant og matfag bruker på kjøkkenet.  

Mathias ønsker å gå mot gjenvinningsfaget og forteller: Vi har en miljøstasjon der vi sorterer og hjelper til med å tømme hengere for avfall. Vi bruker også en elektrisk UTV for å hente avfall rundt på skolen og holder miljøstasjonen ryddig og snøfri på vinteren. 

På fleksibel yrkesutdanning er også fellesfag en del av timeplanen, og det er organisert i det vi kaller temabasert undervisning. Ulike relevante tema på tvers av fellesfagene. Mathias forteller: Jeg synes fellesfag går bra. Det er mye lettere å følge med nå, fordi det er mindre klasse og da får jeg konsentrert meg. Jeg er veldig glad i store folkemengder og liker å prate med folk, men når vi er i klasserommet så trenger jeg å fokusere. 

Marit: Vi er to ulike klasser som er sammen på tema, og vi er sammen med mekanisk. Det er fint å få relasjon til en annen klasse. Jeg sliter litt med konsentrasjonen, men vi har ofte pauser og det hjelper. 

Hva er fremtidsplanene?

Marit er 2.års elev og skal snart ut i utplassering. Marit: I Lillestrøm er det flere bedrifter, og der kan man få mer bredde i faget, siden det også er større bedrifter der. Det som er fint med bilpleiefaget er at du kan bli mye mer enn det du tenker du kan bli. Jeg ønsker enten å bli bilklargjører eller at jeg driver med skade og lakkering.

Mathias: Jeg har lyst til å få utplassering på Spillhaug og håper på en jobb der i fremtiden. Jeg ønsker ikke å forlate bygda; jeg vil ha en lokal jobb!

Hvorfor bør man søke på Kjelle vgs?

Begge to: Hvis du er lei av å gå på skole og kun å sitte på skolebenken uten praksis, - så er Kjelle perfekt. Vi har noe teori, men ikke mye, og det eneste du får karakter på er kroppsøving. Man lærer mye nytt, og lærerne hjelper mye. De forklarer på ulike måter slik at alle forstår, og de har trua på deg og gir seg ikke før du forstår.

Man blir kjent med mange andre i andre klasser, og det er fint fellesskap på skolen. Det er veldig god mat i kantina, og det er veldig sosialt å være der. Man blir fort kjent med flere og får et godt samhold.