Ekte historier fra Salg, service og reiseliv

Har du noen gang lurt på hva du kan gjøre videre dersom du velger Salg, service og reiseliv? Her er fire ekte historier fra tidligere elever, som kan gi deg et lite innblikk i hvilke veier du kan gå.

Portretter av fire tidligere elever fra Salg, service og reiseliv som forteller sin historie - Klikk for stort bildeFire tidligere elever fra Salg, service og reiseliv forteller sin historie Nannestad VGS  

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Eirik Uhlen

Butikkmedarbieder

Lekia Kanutten

I løpet av utdanningen innen Salg, service og reiseliv ved Nannestad vgs ble jeg tryggere på meg selv gjennom god kontakt med de andre i klassen. Vi hadde et godt og sosialt miljø. I utdanningen lærte jeg blant annet om markedsføring, som har vært svært nyttig for meg senere i livet. Spesielt har dette kommet godt med da jeg startet min egen bedrift med fokus på fotografering. For å få oppdrag, ble det viktig at jeg var god på å markedsføre meg selv, og hva jeg kunne bidra med til bedrifter. Fotograferingen og markedsføringen har også hjulpet meg i andre jobber, som da jeg var selger på Jack&Jones, fikk jeg ansvaret for å publisere og følge opp sosiale medier for dem.

Eirik Uhlen på fotooppdrag på Sunnmøre - Klikk for stort bildeEirik Uhlen på fotooppdrag på Sunnmøre Eirik Uhlen    

Årene på Nannestad videregående skole har hatt betydning for mitt veivalg senere i livet, gjennom at jeg har fått flere jobbmuligheter basert på mitt fagbrev. Ved å ha fagbrev, føler jeg at jeg har stilt sterke enn andre søkere og vært sikrere på at jeg kan faget. Jeg fikk først jobb i butikken hvor jeg var lærling, men en stund etter at jeg tok fagbrevet ønsket jeg nye utfordringer. Jeg ønsket å teste nye veier. På fritiden tok jeg mye bilder for venner og kjente, og da forespørslene tok seg opp startet jeg min egen bedrift. Det har vært veldig lærerikt å ha egen bedrift, og jeg her glad for at jeg hadde med meg mye kunnskap fra ungdomsbedrift (UB) fra i denne perioden. Arbeidet som fotograf har gitt meg så mange fantastiske opplevelser og jeg har blitt kjent med så mange nye mennesker. Noen av høydepunktene var da jeg ble spurt om å være med til Los Angeles for å ta bilder under en innspilling av en musikkvideo, da jeg ble spurt om å ta bilder av David Guetta under en konsert i Trondheim og da jeg var innleid fotograf under turneen til Julie Bergan.

 Eirik Uhlen på fotooppdrag i Tokyo - Klikk for stort bildeEirik Uhlen på fotooppdrag i Tokyo Eirik Uhlen   

Årene på Salg, service og reiseliv har gitt meg fordelen av å vite hvordan jeg kan drive egen bedrift, som vi gjorde gjennom UB. Markedsføring som jeg har snakket om tidligere har også kommet til nytte flere ganger på min vei så langt. Det har også gitt meg god kunnskap om å være en serviceminded person, og hva som skal til for at kunden skal føle seg sett og hørt. Det er viktig både i egen bedrift for å ha fornøyde kunder, men også når jeg har vært ansatt i butikk og barnehage. Det er alltid en kunde, og privat også er det nyttig å vite hvordan man behandler folk med respekt og skape tillitt til meg som person.

Andrea Solheim

Administrasjonskonsulent

Pedersen & Hansen Bodø AS

Salg, service og reiseliv ved Nannestad videregående skole var noen innholdsrike år, der vi hadde variert undervisning med både teori, praksis og ungdomsbedrift. Denne kombinasjonen var til stor hjelp for å forstå pensum og lette på eksamensnervene, da man i praksis kunne knytte teori opp mot reelt arbeidsliv. Her fikk vi som elever virkelig praktisere og utvikle fagkunnskaper som har vært nyttig i arbeidslivet. 

Vi var en god gjeng med fantastiske lærere som støttet og veiledet oss hele «veien». Lærerne på Salg, service og reiseliv var kreative, hjelpsomme og løsningsorienterte. Noe som resulterte i et godt klassemiljø.

Årene ved Salg, service og reiseliv har vært inngangsporten til høyere utdanning, arbeidslivet og drømmejobben. Ved hjelp av praksisen gjennom skolen fikk jeg meg jobb som resepsjonist på hotell. Dette var drømmejobben fra tidlig alder. Inngangsporten som Service-linja på Nannestad videregående skole ga meg, har resultert i 10 år som resepsjonist på hotell. Gjennom alle disse årene har jeg kunne brukt pensum, fagkunnskap og personlige egenskaper som jeg utviklet på Salg, service og sikkerhet ved Nannestad VGS. Jeg har lært masse og tatt med meg ulike erfaringer til hotellbransjen, da jeg har jobbet på alt fra flyplasshotell, konferansehotell og hotell som selger opplevelser. Kundesegmentet og min periode som resepsjonist på Svalbard var en unik opplevelse for meg som resepsjonist. Her tar jeg med meg mange fantastiske minner fra denne perioden.

Andrea står ute på Svalbard - Klikk for stort bildeAndrea på Svalbard Andrea Solheim   

Salg, service og sikkerhet på Nannestad videregående skole hadde en stor betydning for min høyere utdanning som er en bachelor i Serviceledelse og Markedsføring ved Høgskolen i Innlandet, campus Rena. Kunnskapen fra service-linja på Nannestad vgs kom godt med og jeg hadde allerede god forståelse for pensum når jeg startet på denne bacheloren. Denne bacheloren kunne jeg ta ved hjelp av «Y-veien» da jeg gikk ut som lærling i resepsjonsfaget etter 2 året og ikke hadde generell studiekompetanse. Kort fortalt så er Y-veien for søkere som har fullført og bestått vitnemål samt fagbrev innen blant annet resepsjonsfaget, salgsledelse eller kontor- og administrasjonsfag. Så med service-linja på Nannestad videregående skole og engasjerte lærere så er jeg meget glad for at de hjalp meg inn i arbeidslivet, som har resultert i mange muligheter, alternativer og opplevelser.

Drømmene kan forandre seg, noe jeg fikk kjenne på i arbeidslivet. Har nå skiftet bransje, men yrket er fortsatt relatert til tidligere utdanning og jobberfaring. Nå jobber jeg som administrasjonskonsulent for maskinentreprenøren Pedersen & Hansen Bodø AS.

Andrea avbildet i gravemaskin - Klikk for stort bildeAndrea i et ganske annet kontorlandskap Andrea Solheim  

Jeg tar stadig i bruk pensum og erfaring fra skole og hotellbransjen som kommer meget godt med i stillingen som administrasjonskonsulent i et anleggsfirma. Service er en nøkkelfaktor også her. Da både kunder, leverandører og kollegaer fortjener ypperste servicekvalitet. Jeg vil trekke frem spesielt en del fra Nannestad VGS som har vært til stor nytte både for hotellbransjen og spesielt for nåværende stilling, dette er ungdomsbedriften vi hadde. For nåværende stilling har det vært ekstremt nyttig i den grad at vi fikk praktisere kjernen i det å drive en bedrift. Alt fra markedsføring, produkter/tjenester og bedriftsøkonomi. De to sistnevnte er mine største hovedoppgaver som administrasjonskonsulent. Så det å ha drevet ungdomsbedrift har jeg fått gleden av å praktisere i nåværende stilling.

Stian Tønnesen

Kunde- og ordrebehandler

Korsbakken Bad AS, Oslo

Da jeg begynte på Salg, service og sikkerhet ved Nannestad vgs fikk jeg umiddelbart en helt ny hverdag. Fra å være skolelei og demotivert, ble jeg heller interessert og motivert. Årsaken var at vi kunne gå inn i arbeidslivet sine oppgaver og rutiner. Samtidig er det til dags dato det beste lærerteamet jeg har vært bort i. Erfaringen med å kunne jobbe og sette seg inn i hvordan service fungerer, og viktigheten av de små detaljene er noe jeg fikk grunnleggende kompetanse om på vg1 og vg2. Det er noe jeg har tatt med meg videre og etter videregående fikk både jeg og andre klassekamerater et annet bilde av hvor implementert og komplisert service er.

Årene på Nannestad vgs har hatt mye å si for hvilke valg jeg har tatt senere i livet. Det har skapt grobunn for alle mine veivalg senere i livet, og uten å rakke ned på andre, så står jeg vesentlig sterkere enn flere av mine venner som valgte andre veier. Jeg har fått variert og viktig arbeidserfaring, muligheten til å fordype meg i markedsføring, ledelse og service, samt en kjernekompetanse som har vært med meg hele veien.

Etter videregående var jeg lærling kontorfag på Sessvollmoen. Deretter begynte jeg på Høgskolen i Innlandet på Rena, bachelorstudiet i Serviceledelse og markedsføring.

Stian Tønnesen med blant andre Andrea Solheim som får utdelt sin bachelor. - Klikk for stort bildeStian Tønnesen med blant andre Andrea Solheim som får utdelt sin bachelor ved Høyskolen Innlandet Stian Tønnesen   

80% av alle yrker innehar service som kjerne. Enten det er bygg, frisørsalonger eller advokatfirma. Jeg har virkelig gått Y-veien innenfor service og markedsføring, men ikke tvil på at dette valget vil være nyttig uavhengig hvilket yrke, eller bransje dere ender opp i senere i livet.

Christer Simonsen

Bilselger

Jensen & Scheele bil AS, Halden

De årene jeg gikk salg, service og sikkert ved Nannestad VGS. fikk jeg mye kompetanse jeg har hatt nyttig bruk for i mitt senere arbeidsliv. Det som spesielt interesserte meg var salg og service. Jeg fikk god innblikk i hvordan man på best mulig måte kan gi god service til kundene i en servicebransje, hvordan man skal te seg i forskjellige situasjoner og hvordan man gjør en god oppfølging i ettertid. Økonomi er også et fag under denne linjen jeg har hatt stor nytte av. Dette er både spennende og lærerikt. Ikke bare i arbeidssituasjoner, men også i ditt daglige liv. Man sitter ikke bare på skolen hver dag, du vil også få muligheten til å være ute i praksis. Her vil du møte din fremtidige hverdag, eller kanskje ikke? Jeg for min del prøvde noen forskjellige steder hvor jeg var utplassert. På denne måten ville jeg kunne finne ut av hva som passet for meg, og om jeg kanskje ville gjøre noe annet.

Ikke minst var klassemiljøet veldig bra, med mye forskjellige personligheter og forskjellige meninger. Detter tror jeg nok var viktig, for å bedre kunne lære seg å kjenne mennesker.

Etter mine år på SSS. valgte jeg å fortsette min utdanning som lærling innen serviceyrket. Jeg gjorde et bevisst valg ved å velge Jysk som min læreplass. Dette var et enkelt valg, da jeg var klar over at dette kanskje er det beste stedet for en lærling. Under to år fikk jeg nærmest daglig oppfølging, både fra daglig leder og lærlingsnemda. Det var flere kurs gjennom perioden, med nyttige oppgaver man selvfølgelig hadde behov for å sette av litt tid for.

Du vil gjennom Jysk sitt program få et meget godt inntrykk av hvordan man på best mulig måte kan drive en butikk, ved at du alltid vil få nye oppgaver. Du er innom alt fra å holde butikken i orden til å være på kontoret, noe som jeg mener er viktig med tanke på hva man senere har muligheter for å gjøre. Her har man god arbeidserfaring med store muligheter for å gjøre karriere, med mye god arbeidserfaring.

Christer Simonsen på jobb som bilselger - Klikk for stort bildeChrister Simonsen på jobb som bilselger Christer Simonsen  

Jeg har i lengre tid hatt et ønske om å være bilselger, og jeg var såpass heldig å hoppe rett fra å være lærling i jysk, til å bli bilselger i Norges beste Volvo forhandler. Jensen & Scheele Bil i Halden har faktisk blitt kåret til årets Volvo forhandler hele 20 av 24 ganger. Og det har jeg vært så heldig å være en del av i hele 7 år allerede, ene og alene fordi jeg har gjort mine riktige valg for å komme dit jeg er i dag.

Foreløpig har jeg ikke angret en eneste gang på mine valg, og slik jeg ser det vil jeg kanskje ikke gjøre det i fremtiden heller.

Håper du også gjør dine riktige valg! Husk søknadsfristen 1. mars!