Rollespill som pedagogisk virkemiddel i undervisningen i rettslære er ikke noe nytt, men det fungerer like godt i dag gjennom sin evne til å skape engasjement og etablere en interaktiv læringssituasjon. Så når elevene i Rettslære 2 i dag har fingert en rettssak i erstatningsrett, har de måttet sette seg inn i ulike roller, for deretter å spille dem ut i en fullsatt «Nannestad tingrett».
Både de saksøkte og vitner fikk komme til orde under saken. Prosessen ble dyktig drevet av dommer Thea og hennes meddommere, og overvåket av rettsbetjenter.
Målet med rollespill er å gi elevene en dypere forståelse av rettsprosesser, lover og juridiske prinsipper i praksis. I tillegg styrker det kritisk tenkning, argumentasjonsevne og muntlig fremstilling, da deltakerne må formulere og forsvare sine standpunkter. Gjennom aktiv deltakelse blir læringen mer engasjerende og relevant, samtidig som det forbereder elevene på praktiske situasjoner i juridiske sammenhenger.
Nannestad vgs
Nannestad vgs
Nannestad vgs
Publisert av Geir Totland
Publisert 16.12.2024 08.18
Sist endret 16.12.2024 08.18