Akershus fylkeskommune bruker digital post. Det betyr at brevene sendes til din digitale postkasse i Digipost og e-Boks eller til Altinn (der du finner selvangivelsen din).
Med digital postkasse får du
- samlet post fra det offentlige trygt og gratis ett sted
- tilgang til posten din der du er og når du vil
- varsel på SMS eller e-post når du får viktige brev
- raskere svar og informasjon fra det offentlige
- spart miljøet og redusert offentlige utgifter
- post fra private avsendere på samme sted
Du kan velge mellom to postkasser – Digipost eller e-Boks, og velge den som passer deg best. Postkassene er likestilte, og begge tilfredsstiller strenge krav til sikkerhet. Det er gratis å opprette og bruke postkassen.
Hjelp til å velge og opprette digital postkasse finner du på nettsidene til norge.no.
Slik åpner og leser du posten din
Når du får ny post, blir du varslet på SMS eller e-post. For å lese posten, går du til hjemmesiden til din valgte postkasse eller til Altinn og logger deg på.
Dersom du har Digipost eller E-boks, vil brevene sendes til din digitale postkasse elektronisk. Brevene vil ikke sendes ut per post dersom brevene ikke åpnes.
Dersom brevene sendes til Altinn, vil brevene sendes per post dersom de ikke er åpnet etter 40 timer.
Reservasjon
Privatpersoner som ønsker å reservere seg mot å få post digitalt, kan gjøre det via nettsiden norge.no-reservasjon eller ringe ID-portens brukerstøtte på telefon 800 30 300.
Dersom du aldri har registrert mobilnummeret eller e-postadressen din ved innlogging til en offentlig tjeneste på nett via ID-porten, er det ikke nødvendig å reservere seg.
Næringsdrivende kan ikke reservere seg mot å få post digitalt fra det offentlige.
For virksomheter og kommuner
Virksomheter og kommuner som ønsker å sende digital post til Akershus fylkeskommune eller en av våre virksomheter, kan benytte vårt organisasjonsnummer 930 580 783.