27/2024 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Jane Bråthen (SP) om reis-rabatten

  • Nummer: 27/24
  • Dato innsendt: 04.04.24
  • Dato besvart: 11.04.24

På Ruters egne nettsider kan man lese at i følge Ruters egne utregninger koster Reisrabatten selskapet 250 millioner kroner i året i tapte billettinntekter. 

1. Hvilke faktorer ligger til grunn i denne beregningen? 
2. Hvilke faktorer ligger til grunn i økningen i kostnadene fra våren 2023 til høsten 2023? 
3. Hvordan har Reis-rabatten påvirket regnskapstallene for Ruter i 2023? 

VY har rabattordningen Smartpris. Her vil reisende aldri betale mer i løpet av en priode enn det koster for en periodebillett. Denne maksprisen har ikke Reis-rabatten. 

4. Hvor stor andel av de reisende betaler med Reis-rabatten mer enn det ville kostet for en periodebillett? 
5. Hvordan beregnes dette i forhold til tap av billettinntekter? 

Eierne av Ruter har i forhandlinger i påsken bestemt at Reis-rabatten skal videreføres ut året, men reduseres. 

6. Vil Reis-rabatten være lik for reisende i Oslo og Akershus ut året? 
7. Medfører det riktighet at Reis-rabatten halveres, med maksimal rabatt på 20% og gjennomsnitt på 10% rabatt?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke representanten for spørsmålene.

Innledningsvis vil fylkesråden uttrykke glede for at Akershus nå har funnet en god enighet med Oslo om billettpriser. Forhandlingene har vært krevende, men samarbeidet med Oslo er konstruktivt. Resultatet av forhandlingene er gode nyheter for de reisende i Akershus. Reis videreføres nå likt i Akershus og Oslo. Teknologien består og både Akershus og Oslo dekker de tapte billettinntektene for å opprettholde rutetilbudet på dagens nivå. I tillegg sikrer vi 20 prosent rabatt på enkeltbilletter for barn og unge, samt billigere månedskort for barn og unge. Videre er fylkesrådet i Akershus og byrådet i Oslo enige om å igangsette arbeidet med ny takst- og soknestruktur.

Vi har innhentet informasjon fra Ruter, og gir svar med referanse til hvert del-spørsmål:

  1. Beregningen baseres på antall solgte billetter fordelt på billettype, sone og alderskategori, gjennom det siste året. Videre vurderes effekten av prisreduserende tiltak med utgangspunkt i priselastisiteter på hhv. -0,4 for enkeltbilletter og -0,2 for periodebilletter. Dette betyr at en prisjustering på eks. -10% på enkeltbilletter vil ha en positiv etterspørselseffekt på 4%. Overgang fra en billettype til en annen beregnes ved hjelp av statistisk metode. Et årlig inntektstap på 250 mill. kr svarer til den beregningen Ruter presenterte våren 2022, og var et estimat på samlet kostnad (Oslo og Akershus) for et ett-årig forsøk med en gjennomsnittsrabatt på enkeltbilletter på 20 %. Dette fordelte seg på drøyt 100 mill. i Akershus og snaut 150 mill. i Oslo. Dette estimatet har stemt noenlunde med inntektstap i forsøksperioden april 2023-april 2024, blant annet fordi det tok noe tid før tilbudet ble godt kjent, og noe tid før rabatter ble opparbeidet. På grunnlag av erfaringer med forsøket første halvåret, presenterte Ruter seint på høsten 2023 nye beregninger av inntektstapet ved å videreføre ordningen etter april 2024. Inntektstapet var da betydelig høyere for Akershus, men omtrent uendret for Oslo. Årskostnaden ble da beregnet til å bli 160 mill. 2024-kr for hver av partene.
  2. Økningen i estimatet for inntektstap i Akershus skyldes blant annet at ordningen i større grad er tatt i bruk i Akershus, samt at mange av Akershus-kundene først vendte ordentlig tilbake til kollektivtrafikken (etter pandemien) i løpet av 2023.
  3. Regnskapet til Ruter for 2023 er ikke behandlet, men vil heller ikke ha en separat rapportering på Reis. Ifølge Ruter dekket ekstra tilskudd fra Viken på rundt 70 mill. i 2023 (inkl. ca. 22 mill. i statlige tilskudd til reduserte billettpriser) billettinntektstapet for Reis i Viken i 2023.
  4. Ca. 1,5% av kundene (ca. 5000 kunder) som har kjøpt billetter for soner i Akershus har kjøpt for mer enn verdien av et månedskort. Til sammenligning er tilsvarende tall ca. 1,2% for Sone 1 (ca. 7000 kunder).
  5. Økte billettinntekter som resultat av Reis beregnes samlet for alle billettslag, noe som betyr at samvirke mellom salg av enkeltbilletter og månedskort blir tatt hensyn til.
  6. Videreføring av Reis-billetten fra april 2024 vil ha samme rabattstruktur i hele Ruters område.
  7. Maksimal rabatt vil fortsatt være 40 % i forhold til ordinær pris på enkeltbillett for voksne, men det vil ta lenger tid før man oppnår en høy rabatt, og Ruter vil dele ut en høyere andel av rabattverdien til de som er i kjernemålgruppen (de som reiser 2-3 dager i uken). Rabattkurven innrettes slik at gjennomsnittsrabatten blir 10 % i stedet for 20 %. For barn- og ungdom opprettholdes dagens ordning 20 % flat rabatt på enkeltbillett.