29/25 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra William Høie (AP) om endring frekvens Kolsåsbanen

  • Nummer: 29/25
  • Dato innsendt: 09.05.2025
  • Dato besvart: 19.05.2025

Fylkesråden har tidligere vært klar på at avvikling av tilbudet med trikk til Bekkestua er for å få plass 8 avganger i timen på Kolsåsbanen. Det har blitt forespeilet at dette kan komme på plass i sammenheng med installasjon av nytt signalsystem (CBTC) og oppgradering av Majorstuen stasjon i 2028/2029. Fra Sporveiens årsrapport 2024 fremkommer det derimot at økt kapasitet for Kolsåsbanen ikke er planlagt før 2032. I så fall må innbyggerne på Bekkestua leve med et redusert kollektivtilbud etter nedleggelse av trikketilbudet sommeren 2024 i 8 år, samtidig som de nå også har et ytterligere forverret tilbud med T-banestopp på Borgen. 

Jeg har derfor følgende spørmål: 

1. Hva gjør fylkesrådet, og hva har fylkesrådet gjort, for å få på plass 8 avganger i timen på Kolsåsbanen så fort som mulig? 
2. Hvordan jobber fylkesrådet med å sikre at økt frekvens på Kolsåsbanen ikke blir ytterligere forskjøvet til etter 2032?
3. Hvordan stiller fylkesrådet seg til en situasjon der Akershus-innbyggere får redusert kollektivtilbud i 8 år
 4. Hvordan vurderer fylkesrådet pendlersituasjonen for innbyggerne på Bekkestua og langs med dagens Kolsåsbane?

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden takker for spørsmålet. 

Innledningsvis vil jeg understreke at informasjonen fra Sporveiens årsrapport ikke er ny. I vedlegget til sak PS 58/24 «Oslopakke 3 – revidert avtale 2024» fremgår det på side 3 at det legges opp til økt tilbud på Kolsås/Lambertseterbanen med 17 nye vognsett fra 2032». Avtalen ble fremforhandlet med Oslo kommune av fylkesrådsleder, fylkesråd for plan, kulturminnevern, klima og miljø og av Arbeiderpartiets gruppeleder. Saken ble behandlet i komité for samferdsel og mobilitet 11.06.2024 og i fylkestinget 20.06.2024. Fylkesråden mener at avtalen er god og takker et bredt flertall på fylkestinget for samarbeidet.

Akershus fylkeskommune jobber tett sammen med Oslo kommune som felles eiere av Ruter AS om utformingen av kollektivtilbudet for Ruter-området. Som vårt felles kompetanseorgan foretar Ruter en helhetlig planlegging, bestilling, markedsføring og drift av et sammensatt og integrert kollektivtransportsystem, hvor også T-banen har en sentral rolle. 

For tiden pågår et arbeid med det som betegnelsen T-baneprogrammet; det vil si Fornebubanen, nytt signal- og sikringsanlegg (CBTC), oppgradering av Majorstuen stasjon (OMS), og kjøp av nye T-banevogner, i første omgang til Fornebubanen. 

Dette er en del av porteføljestyringen i Oslopakke 3. Videre planlegging for kjøp av nye vogner for å øke frekvensen på for eksempel Kolsåsbanen tas gjennom porteføljestyringen av Oslopakke 3, hvor Oslo og Akershus må være enige om videre investeringer for kjøp av nye vogner. I den sammenheng vil det også inngå vurderinger av oppstillings- og basebehov for flere T-banetog og vurdere utløsning/benyttelse av eventuell opsjon med nåværende kontraktør. Fylkestinget vil bli orientert om porteføljestyringen i Oslopakke 3. 

Partene er enige om at et forsterket tilbud på Kolsåsbanen er viktig og nødvendig for å sikre et godt tilbud på banen fremover. Fylkesrådet vil følge opp arbeidet med økt frekvens på Kolsåsbanen i de relevante fora. 

Den nåværende reduksjonen i t-banetilbudet fra vest inn til Oslo er beklagelig for de innbyggerne som nå opplever en mer kronglende reisevei. T-banen vil etter planen være tilbake til normal frekvens før jul i år. Det nåværende arbeidet er nødvendig for å sikre et enda bedre fremtidig tilbud med en operativ Fornebubane.

Fylkesrådet vurderer pendlersituasjonen for innbyggerne på Bekkestua og Koslåsbanen normalt som god. Ruter har satt inn et forsterket busstilbud på strekningen som et avbøtende tiltak i den nåværende perioden. Selvsagt skulle vis ett at kollektivtilbudet var bedre, men Ruter og fylkeskommunen er begrenset til å forholde oss til de økonomiske rammene vi har.