55/24 Skriftlig spørsmål til fylkesrådet fra Ole Guttorm Brenden (AP) om rundkjøring på FV 1551 Krysset Trondheimsv.- Koloniv.

  • Nummer: 55/24
  • Dato innsendt: 15.06.2024
  • Dato besvart: 24.06.2024
     

Dal er et tettsted i stor vekst, og med kommunens største barneskole og et aktivt idrettsanlegg inntil grensen til Ullensaker. Det er stadig flere arbeidsplasser som blir etablert og flere internpendlere. Tettstedet har god barnehagedekning, og mange kjører til Dal for å levere barn fra andre steder i kommunen. 

Dal er også starten på hovedbanen, som fortsatt har kapasitet til flere pendlere. Det er to broer som elever og andre myke trafikanter må gå over for å komme seg til og fra skoler og fritidsaktiviteter. Disse broene har ikke fortau, men man bruker broforsterkninger. Her har det vært et høyt engasjement fra foreldre, og det er politisk enighet om at noe må gjøres. 

Men lite skjer, og innbyggerne på Dal er utålmodige og vil ha handling. Krysset Trondheimsveien – Kolonivegen, rett ved en av regionens største matbutikker, er svært utsatt for køer og skaper flere ulykker årlig. Innbyggerne står ofte lenge og venter på å få kjørt ut på Trondheimsveien eller inn på Kolonivegen. En rundkjøring her, som vi mener det er god plass til, vil medføre bedre og tryggere trafikkflyt og legge til rette for videre vekst på Dal. 

  1. Har fylkesrådet planer om å enten utrede eller igangsette en rundkjøring, og eventuelt, når kan innbyggerne på Dal forvente å se faktiske endringer? 
  2. Har fylkesrådet gjort noe mer med sin kontakt med Vy og jernbanebroen for å sikre en trygg skolevei, og frem til dette, har fylkesrådet tenkt å utrede et bedre vintervedlikehold av broen slik at broforsterkningene som i dag brukes som gang- og sykkelvei, i større grad kan brukes som dette?

 

Svar fra fylkesråd for samferdsel, Håkon Snortheim

Fylkesråden vil begynne med å takke for spørsmålet. 

Det er igangsatt en prosess med Handlingsprogram for samferdsel i Akershus 2025-2028. Trafikksikkerhet og trygging av skolevei er prioriterte områder. Fylkesråden har hatt møte med alle kommunene og bedt om innspill fra kommunene på aktuelle tiltak og hvilke tiltak kommune selv ønsker prioritert. Handlingsprogrammet planlegges behandlet til høsten. 

Når det gjelder kryss mellom Trondheimsvegen og Kolonivegen i Dal, Eidsvoll, så er dette tiltaket også spilt inn fra kommunen og vil bli vurdert i arbeidet med Handlingsprogram for samferdsel sammen med øvrige innspill.

Fylkesråden antar jernbanebroen det etterspørres tiltak på er Fv 1582 Aksel Bråthens veg som krysser jernbanen på bru nord for Dal stasjon. Brua har svært smale fortau som gir utfordringer, spesielt på vinterstid. Strekningen som omfatter brua er skiltet med fartsgrense 40 km/t, og det er bygget fartshumper i Aksel Bråtens veg på begge sider av brua. Det er fortau i begge ender av brua. Eidsvoll kommune har foreslått tiltak for gående på brua inn i prosessen med Vikens handlingsprogram for fylkesvei. 

Brua er krevende å vinterdrifte. Den inngår i et driftsopplegg over lengre roder med utstyr tilpasset dette, men vi vil ha ekstra fokus på oppfølging av vinterdriften av strekningen rundt Dal stasjon kommende sesong. 

BaneNor har i lengre tid hatt et ønske om å stenge planovergangen på Dal stasjon for biltrafikk, og sende all trafikk over Aksel Bråtens veg. Vi har gitt tilbakemelding om at da må blant annet denne strekningen tilrettelegges bedre som skoleveg først. 

Det er flere bruer i Akershus med fortau som er smale og gir utfordringer for brukerne, spesielt om vinteren. I forbindelse med opprustning av bruer er dette forhold som også vurderes. I enkelte tilfelle kan det også være aktuelt å gjøre om smale tosidige fortau på broer til ensidige bredere fortau. Slike vurderinger vil bli gjort som del av vurderinger rundt bruvedlikehold.