Reglement for delegering av myndighet fra Akershus fylkesråd
3 Fylkesdirektørenes myndighet
3.1 Alminnelig del
Fylkesdirektørene har adgang til å videredelegere myndighet så lenge ikke annet er bestemt, og videredelegering fremstår som hensiktsmessig og forsvarlig. En videredelegert myndighet kan når som helst trekkes tilbake. Det kan også instrueres innenfor delegeringens rammer. Fylkesdirektøren er ansvarlig overfor fylkesrådsmedlemmet for utøvelsen av den delegerte myndigheten, uavhengig av om den er delegert videre.
Fylkesdirektørenes adgang til å utøve fylkeskommunens myndighet i medhold av lov omfatter også eventuelle forskrifter gitt i medhold av loven med mindre annet er bestemt. Den som har fått delegert beslutningsmyndighet, kan også underskrive tilhørende dokumenter på fylkeskommunens vegne.
Reglementer, retningslinjer og rutiner som gjelder mer enn ett rådsområde og som regulerer ansattes/rådsområdenes rettigheter og/eller plikter eller som vil medføre vesentlig endring i ressursbehov eller arbeidsmetodikk, må behandles av fylkesdirektørene samlet. Tilsvarende skal fylkesdirektørene samlet behandle arbeidsgiverposisjonen i forbindelse med større drøftings- og forhandlingssaker, før denne ferdigstilles. Ved evt. uenighet ligger fullmakt til å beslutte til direktør ved fylkesrådsleders kontor.
Tekniske/administrative retningslinjer, rutiner og veiledere kan vedtas av ansvarlig fylkesdirektør.
Den enkelte fylkesdirektør har myndighet til å avgi høringsuttalelser av administrativ karakter ref. 2.1 bokstav i. i dette reglement.
3.1.1 Løpende personalansvar
Personalansvar for medarbeidere på rådsområdet er delegert til fylkesdirektøren, som skal rådføre seg med HR-avdelingen i kompliserte saker.
Det løpende personalansvaret omfatter myndighet til å:
- ansette de medarbeidere som vedkommende skal lede.
- fatte avgjørelser i permisjonssaker.
- gjennomføre stillings- og organisasjonsendringer innenfor vedtatte budsjettrammer, lov- og avtaleverk og interne reglementer/retningslinjer.
- fatte avgjørelser om tilrettevisning, advarsel, suspensjon, oppsigelse, permittering og avskjed.
Fylkesdirektørene kan ikke videredelegere beslutning om oppsigelse, permittering eller avskjed. Fylkesdirektør kan likevel overføre sak om oppsigelse, permittering eller avskjed til HR-avdelingen eller fylkesadvokaten for saksbehandling og/eller endelig vedtak.
3.1.2 Anskaffelser av varer og tjenester
Fylkesdirektørene har innenfor sitt rådsområde adgang til å foreta privatrettslige disposisjoner på vegne av fylkeskommunen, innenfor vedtatte budsjettrammer.
Fylkeskommunes rammeavtaler og løpende avtaler som ikke er delegert til andre fylkesdirektører, inngås av fylkesdirektør for finans og organisasjon.
Den som har myndighet til å inngå en avtale, har også myndighet til å si opp eller heve avtalen.
3.1.3 Rettslige forhold
Fylkesdirektørene har myndighet til å anmelde straffbare forhold som gjelder vedkommende rådsområde. I saker som er av vesentlig eller prinsipiell betydning skal fylkesadvokaten konsulteres før anmeldelse leveres. Ved økonomiske misligheter skal fylkesrevisjonen orienteres.
Myndighet til å inngi stevning/forliksklage, begjæring om skjønn og bruk av tvangsmidler tilligger fylkesdirektør for vedkommende rådsområde i samråd med fylkesadvokaten. Det samme gjelder beslutning om bruk av rettsmidler (anke mv.).
Fylkesdirektørene har kompetanse til å undertegne skjøter, pantedokumenter og andre dokumenter som skal innføres i et offentlig register som gjelder fylkeskommunens virksomhet, herunder fylkeskommunale foretak, forutsatt at det er truffet vedtak i kompetent organ. Fullmakten kan videredelegeres iht. pkt. 3.1.
Fylkesadvokaten har en ikke eksklusiv kompetanse til å undertegne skjøter, pantedokumenter og andre dokumenter som skal innføres i et offentlig register som gjelder fylkeskommunens virksomhet, herunder fylkeskommunale foretak, forutsatt at det er truffet vedtak i kompetent organ.
Fylkesadvokaten skal gi råd om rettslige forhold til fylkeskommunens organer og virksomheter og representerer fylkeskommunen overfor domstolene, og er prosessfullmektig i den enkelte sak. Ekstern advokat benyttes kun ved behov etter samråd med fylkesadvokaten.
3.1.4 Økonomifullmakter
Fylkesdirektørene har disponerings- og anvisningsfullmakt på sitt rådsområde innenfor netto driftsbudsjett og investeringsbudsjett fordelt fra fylkesrådet.
Fylkesdirektørene kan omdisponere innenfor driftsbudsjettet og investeringsbudsjettet eller fra driftsbudsjett til investeringsbudsjettet dersom dette ikke vil være i strid med fylkestingets og fylkesrådets beslutning.
Det vises til økonomi- og finansreglementet for Akershus fylkeskommune.
3.1.5 Personvern og innsyn
Fylkesdirektørene har myndighet til å ta avgjørelser og fatte enkeltvedtak i saker henhold til offentleglova (LOV-2006-05-19-16), forvaltningsloven (LOV-1967-02-10) og personopplysningsloven (LOV-2018-06-15-38).
Fylkesdirektørenes myndighet til å inngå databehandleravtaler, samt å gjennomføre DPIA etter GDPR artikkel 35 kan ikke videredelegeres.
Det vises til styringsdokument for informasjonssikkerhet og personvern samt retningslinjer, rutiner og prosessbeskrivelser for arkivinnsyn.
3.1.6 Samordning i plansaker
Fylkesdirektøren med ansvar for plan skal samordne fylkeskommunens uttalelser i plansaker (plan- og bygningsloven § 3-1 – § 14.6) når flere rådsområder har interesse i saken. Plansaker med vesentlige, uavklarte målkonflikter mellom rådsområder drøftes i direktørkollegiet tidlig i prosessen. I plansaker som skal til politisk behandling skal fylkesrådet orienteres om vesentlige målkonflikter, samt anbefalte løsninger og konsekvenser av disse.
3.2 Fylkesdirektørenes myndighet på de ulike rådsområdene
3.2.1 Fylkesdirektøren med ansvar for fylkesrådsleders kontor
Fylkesdirektør for fylkesrådsleders kontor leder direktørmøtene, er øverste administrative myndighet, og har det strategiske ansvaret for saker som berører fylkeskommunen som helhet. Vedkommende har også ansvar for sikre at overordnede prioriteringer blir fulgt og for å avklare eller løfte saker der det ikke oppnås enighet mellom rådsområdene.
Fylkesdirektør for fylkesrådsleders kontor har myndighet til å undertegne avtaler og andre dokumenter som gjelder fylkeskommunen som helhet eller som gjelder flere rådsområder. Vesentlige saker skal legges frem for fylkesrådsleder før undertegning.
3.2.2 Fylkesdirektøren med ansvar for finans og organisasjon
Fylkesdirektøren med ansvar for finans og organisasjon har myndighet til å:
3.2.2.1 Fast eiendom (Eiendomsavdelingen)
- utøve fylkeskommunens rettigheter og plikter etter jordskifteloven og matrikkelloven.
- ivareta fylkeskommunens ansvar som byggherre etter byggherreforskriften (FOR-2009-08- 03-1028).
- representere fylkeskommunen som eier i forhold til andre offentlige myndigheter og private mv.
- eiendomsavdelingen utøver også myndighet etter bokstav e. og f. på oppdrag fra andre rådsområder, med unntak av rådsområdet for samferdsel.
- utarbeide og fremme planforslag etter plan- og bygningsloven etter at eventuelle målkonflikter er avklart med andre involverte rådsområder. Hvis målkonflikten ikke kan løses, må saken fremlegges fylkesrådet.
- søke om dispensasjoner og nødvendige tillatelser etter plan- og bygningsloven og øvrige lovverk knyttet til planlegging og gjennomføring av byggeprosjekter etter at eventuelle målkonflikter er avklart med andre involverte rådsområder. Hvis målkonflikten ikke kan løses, må saken fremlegges fylkesrådet.
3.2.2.2 Økonomi
- overføre mindreforbruk og merforbruk på driftsbudsjettet mellom budsjettår i henhold til økonomi- og finansreglement.
- avslutte drifts- og investeringsregnskapet i henhold til reglene i forskrift om økonomiplan, årsbudsjett, årsregnskap og årsberetning for kommuner og fylkeskommuner.
- forestå fylkeskommunens finansforvaltning i henhold til fylkestingets vedtak og økonomi- og finansreglement.
- avskrive krav uten beløpsgrenser når det ikke lenger er rettslig adgang til å gjøre kravet gjeldende, slik som når kravet er ettergitt helt eller delvis, foreldet (minst tre år fra kravet oppsto) eller at mulige ansvarssubjekter er bortfalt.
3.2.2.3 Arkiv
- utøve fylkeskommunens rettigheter og plikter etter arkivloven (LOV-1992-12-04-126).
3.2.3 Fylkesdirektør med ansvar for opplæring og kompetanse
Fylkesdirektøren med ansvar for opplæring og kompetanse har myndighet til å utøve fylkeskommunens myndighet etter:
- opplæringsloven (LOV-1998-07-17-61),
- privatskolelova (LOV-2003-07-04-84),
- integreringsloven § 4-3,
- fagskolelovens § 29, fordeling av off. tilskudd,
- folkehøyskoleloven § 2 bokstav f oppnevning av styre andre lover og forskrifter innen opplæring og kompetanse
Myndigheten er avgrenset mot den myndighet som ligger til fylkestinget og fylkesrådet, herunder opplæringstilbudet, skoleruta, regler om fleksibilitet i fag- og timefordeling i videregående opplæring iht. opplæringslova § 1-3. Samt mot den myndighet som ligger til rådsområdet samferdsel (skoleskyss.)
3.2.4 Fylkesdirektøren med ansvar for plan, kulturminnevern, klima og miljø
Fylkesdirektøren med ansvar for plan, kulturminnevern, klima og miljø har blant annet myndighet til å:
- fatte de beslutninger som er nødvendig for å oppfylle fylkeskommunens forpliktelser som vannregionmyndighet jf. vannforskriften (FOR-2006-12-15-1446).
- utøve fylkeskommunens myndighet etter forskrift om regulering av sel på norskekysten (FOR-2009-12-22-1745)
- gi tillatelse til fysiske tiltak i vassdrag etter forskrift om fysiske tiltak i vassdrag (FOR-2004-11-15-1468). Avslag og saker av prinsipiell betydning er ikke delegert
- gi tillatelse til prøvefiske og el-fisketillatelser etter Forskrift om fiske etter innlandsfisk mv. og fangst av kreps (FOR-2009-06-26-851)
- gi tildeling fra viltfondet etter forskrift om kommunale og fylkeskommunale viltfond og fellingsavgift for elg og hjort (FOR-2011-05-15-537). Tildelingen skal følge retningslinjer og prinsipper vedtatt av fylkesråden.
- avgi høringsuttalelser av administrativ karakter på vegne av fylkeskommunen om bl.a.:
- Vannressursloven (LOV-2000-11-24-82): mindre revidering av konsesjoner, midlertidige tillatelser og detaljplaner/miljøplaner for konsesjoner
- Forurensingsloven (LOV-1981-03-13-6): tillatelser til forurensing
- Frivillig skogvern etter Naturmangfoldloven § 37 (LOV-2009-06-19-100)
- Kommunale temaplaner der det er vedtatt regionalpolitiske føringer, er ikke-prinsipielle, eller som er av ren faglig art.
- Åpningsforskrifter for jakt på hjortevilt
- Kommunale målsettinger for forvaltning av hjortevilt
- Justering av minsteareal for forvaltning av hjortevilt
- gi uttalelse til kommunal planstrategi etter plan- og bygningsloven §10-1.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter forskrift om utsetting av ferskvannsfisk mv. (FOR- 1993-11-11-1020).
- utøve fylkeskommunens myndighet, herunder innvilge dispensasjonssøknader etter lakse- og innlandsfiskeloven (LOV-1992-05-15-47) og tilhørende forskrifter.
- ivareta ansvaret for planforumets ledelse og sekretariat jf. plan- og bygningsloven (LOV- 2008-06-27-71) § 5-3.
- utøve fylkeskommunens funksjon som regional planmyndighet innenfor de rammer som fylkesrådet og fylkestinget har gitt jf. plan- og bygningsloven kapittel 7, 8 og § 9- 7.
- avgi fylkeskommunens uttalelse til varsel om oppstart av kommuneplanarbeid, jf. plan -og bygningsloven § 11-12 og til forslag til planprogram til kommuneplanen, jf. plan og bygningsloven § 11-13
- avgi fylkeskommunens uttalelse til kommunedelplaner, jf. plan- og bygningsloven § 11-1 tredje ledd, som ikke er av prinsipiell betydning eller hvor prinsippene er trukket opp av fylkesrådet, fylkestinget og for øvrig i regionale planer.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter kulturminneloven (LOV-1978-06-09-50), herunder ivareta underretningsplikten i henhold til forskrift om fastsetting av myndighet mv. etter kulturminneloven, § 7-3. Fylkesråden skal være orientert før slik underretning sendes. Fylkesråden skal også ha orientering om anmeldelser for brudd på kulturminneloven.
- avgi kulturminnefaglig uttalelse, herunder varsle klage, til byggesaker og dispensasjon fra kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan når fylkeskommunens saksområde blir berørt (§ 19-1)
- avgi kulturminnefaglig uttalelse, herunder varsle klage, til byggesaker og dispensasjon fra kommuneplanens arealdel eller reguleringsplan når fylkeskommunens saksområde blir berørt (§ 19-1)
- fremme klage på vedtak i bygge- og dispensasjonssaker, jf plan- og bygningsloven § 1-9, i påvente av endelig behandling i fylkesrådet. Fylkesråden skal være orientert før klagen fremmes. Fylkesrådet avgir høringsuttalelse til forslag om fredning.
- avgi fylkeskommunens uttalelse til varsel om oppstart av reguleringsplanarbeid jf. plan- og bygningsloven § 12-8 og til forslag til planprogram for reguleringsplaner med vesentlig virkning for miljø og samfunn jf. plan- og bygningsloven § 12-9
- avgi fylkeskommunens høringsuttalelse ved offentlig ettersyn av reguleringsplaner, herunder områdereguleringsplaner og detaljreguleringsplaner jf. plan- og bygningsloven §§ 12-1, 12-2 og 12-3.
- avgi fylkeskommunens høringsuttalelse til kommunene i saker om dispensasjon når fylkeskommunens saksområde blir berørt jf. plan- og bygningsloven § 19-1.
- varsle innsigelse til kommunal plan jf. plan- og bygningsloven kapittel 11 og 12 dersom plangrunnlag/ planforslaget kan være i strid med bestemmelser i loven, forskrift, statlig planretningslinje, statlig eller regional planbestemmelse, eller overordnet plan, herunder regional plan.
- fremme innsigelse til kommunal plan jf. plan- og bygningsloven kapittel 11 og 12 (dersom planforslaget inneholder tekniske feil og mangler og ikke innebærer skjønnsmessige vurderinger.)
- i påvente av endelig behandling i fylkesrådet, når dette er nødvendig for å holde lovpålagt frist. Fylkesråden for (rådsområdet som omfatter plan) og fylkesråden for det aktuelle rådsområdet skal være orientert før innsigelsen fremmes.
- påklage vedtak etter plan- og bygningsloven dersom vedtaket direkte berører fylkeskommunens saksområde i påvente av endelig behandling i fylkesrådet jf. plan- og bygningsloven § 1-9
- representere fylkeskommunen i meklinger jf. plan- og bygningsloven § 5-6.
- trekke innsigelser av ikke-prinsipiell art, når kommunen har rettet seg etter innsigelsens innhold.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter lov om akvakultur (LOV-2005-06-17-79).
- andre lover og forskrifter innen plan, kulturminnevern, klima og miljø
Fylkesdirektøren med ansvar for plan, kulturminnevern, klima og miljø har ikke myndighet til å:
- gi samtykke til avvik fra regionale planbestemmelser eller behandle klage på avslag til samtykke.
3.2.5 Fylkesdirektøren med ansvar for samferdsel
Fylkesdirektøren med ansvar for samferdsel har myndighet til å:
- utarbeide og fremme planforslag etter plan- og bygningsloven. Fylkesdirektørs myndighet omfatter også det å legge planforslag ut på offentlig ettersyn etter pbl § 3-7. Ved eventuell uenighet med kommunen om utleggelse av planforslag på offentlig høring, må fylkesrådet behandle spørsmålet om utleggelse.
- søke om dispensasjoner og nødvendige tillatelser etter plan- og bygningsloven og øvrige lovverk knyttet til planlegging og gjennomføring av kollektivinfrastruktur og fylkesveiprosjekter.
- For punkt a. og b. må fylkesdirektør ha avklart eventuelle målkonflikter med andre aktuelle rådsområder før forslag fremmes. Hvis målkonflikten ikke kan løses, må saken fremlegges fylkesrådet.
- godkjenne leveranseavtalen med Ruter AS iht. dette reglements pkt. 2.2.1.
3.2.5.1 Fylkesvei
Fylkesdirektøren med ansvar for samferdsel har myndighet til å:
- fatte beslutninger som gjelder planlegging, forvaltning, drift, vedlikehold og utbygging av fylkesveier. Tilsvarende gjelder beslutninger knyttet til tunnel, bru, ferjekai og annen bærende konstruksjon på fylkesveg,
- fatte beslutninger om adferdspåvirkende tiltak for å fremme trafikksikkerheten i fylket jf. vegtrafikkloven (LOV-1965-06-18-4) § 40 a.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter vegloven med følgende unntak:
- § 6 "vedtak om bygging av offentlig veg".
- § 7 (avgi uttalelse om omklassifisering av riksveg til fylkesveg/kommunal veg, samt vedta nedleggelse av fylkesveg eller omgjøring av fylkesveg til kommunal veg).
- § 8 (treffe vedtak om omdisponering av nedlagt veggrunn).
- § 29, 3. og 4. ledd (fastsette særskilte byggegrenser).
- § 38, 1. og 4. ledd (vedta midlertidig bygge- /bruksforbud langs planlagt veg).
- gjennomføre grunn- og rettighetserverv i forbindelse med fylkesvei og kollektivinfrastrukturprosjekter. Myndigheten omfatter også ekspropriasjon etter vegloven § 50, plan- og bygningsloven § 16-2 eller annen lovgivning
- utøve fylkeskommunens rettigheter og plikter etter jordskifteloven og matrikkelloven.
- representere fylkeskommunen som eier i møte med andre offentlige myndigheter og private mv.
- avgi høringsuttalelse, fremme krav om rekkefølgebestemmelser og fremme og trekke innsigelse om veitekniske forhold i arealplanforslag, etter forutgående avtale med rådsområdet med ansvar for plan, klima og miljø.
- stille tekniske krav samt inngå gjennomføringsavtaler med ekstern utbygger i forbindelse med tiltak på vei
- ivareta fylkeskommunens ansvar som byggherre etter byggherreforskriften (FOR-2009- 08- 03-1028).
- andre lover og forskrifter innen samferdsel
3.2.5.2 Kollektivtrafikk
Fylkesdirektøren med ansvar for samferdsel har myndighet til å:
- utøve fylkeskommunens myndighet etter yrkestransportloven når det gjelder løyvebehandling, TT-ordning og sivil transportberedskap, herunder ferje- og båttjenester. Myndigheten omfatter ikke kompetanse til å gi forskrift, jf. «reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett» punkt 3.1.3.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter opplæringslovens og friskolelovens regler om skyss og innlosjering.
3.2.6 Fylkesdirektøren med ansvar for kultur, tannhelse og frivillighet
Fylkesdirektøren med ansvar for kultur, tannhelse og frivillighet har myndighet til å:
- treffe avgjørelser og avgi uttalelser etter lov om folkebibliotek (LOV-1985-12-20-108) med unntak av:
- myndighet til å opprette avtaler om felles bibliotekdrift og lånesamarbeid med en eller flere kommuner, jf. lov om folkebibliotek § 6.
- rett til å uttale seg om stedsnavn i saker som omfatter mer enn en kommune, jf. stadnamnlova (LOV-1990-05-18-11) § 7.
- fordele tilskudd, stipender og priser innenfor kulturfeltet, når dette er i tråd med fylkeskommunens regelverk og årsbudsjett, eller, ved forvaltning av statlige midler, i tråd med statlige retningslinjer og tildelt ramme.
- fordele tilskudd etter forskrift om statlige tilskudd til tiltak i statlig sikrede friluftslivsområde.
- fordele tilskudd etter forskrift om tilskudd til friluftsaktivitet.
- utøve myndighet etter forskrift om fylkeskommunens oppgaver innenfor friluftsområdet.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter tannhelsetjenesteloven med forskrift
- andre lover og forskrifter innen kultur, tannhelse og frivillighet.
3.2.7 Fylkesdirektøren med ansvar for næring, idrett, mangfold og folkehelse
Fylkesdirektøren med ansvar for kultur, næring og klima har myndighet til å:
- fordele tilskudd på områdene næring, idrett, mangfold og folkehelse når dette er i tråd med fylkeskommunens regelverk og årsbudsjett, eller, ved forvaltning av statlige midler, i tråd med statlige retningslinjer og tildelt ramme.
- forvalte midler til bredbåndsutbygging og inngå kontrakter om bruk av midlene i tråd med vedtatte rammer.
- utøve fylkeskommunens myndighet etter folkehelseloven (LOV-2011-06-24-29).
- Andre lover og forskrifter innen næring, idrett, mangfold og folkehelse.