Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget i Akershus og tildeling av innstillingsrett

3 Fylkeskommunale organer

3.1 Fylkestinget

3.1.1 Myndighet

Fylkestinget er det øverste besluttende organ i fylkeskommunen. Fylkestinget treffer vedtak så langt ikke annet følger av lov eller vedtak om delegering. 

3.1.2 Myndighet fylkestinget ikke kan delegere etter kommuneloven

Deler av fylkestingets myndighet kan ikke delegeres videre etter kommuneloven. Fylkestinget må således selv fatte beslutninger som gjelder:

  1. Politisk styringsform og organisering.
  2. Valg av fylkesordfører og fylkesvaraordfører.
  3. Oppnevning, fritak og suspensjon av medlemmer til fylkestingets komiteer, kontrollutvalg og medvirkningsorganer, samt fylkeskommunens representanter i partssammensatt utvalg.
  4. Valg av fylkesrevisor.
  5. Reglement for delegering av myndighet fra fylkestinget og tildeling av innstillingsrett overfor fylkeskommunale organer.
  6. Økonomiplan og årsbudsjett, inkludert budsjettrammer for fylkeskommunale foretak.
  7. Skattevedtak.
  8. Årsregnskap, årsberetning, låneopptak og garantier.
  9. Finansreglement og økonomireglement.
  10. Behandle rapporter som viser utviklingen i økonomi og måloppnåelse.
  11. Godtgjøring til folkevalgte og støtte til partiene.
  12. Reglement for folkevalgte organer.
  13. Retningslinjer om møterett for ansattes representanter i folkevalgte organer.
  14. Opprettelse av avtale om kommunalt oppgavefellesskap og interkommunale politisk råd.
  15. Opprettelse og nedleggelse av fylkeskommunalt foretak.
  16. Fylkesvåpen og fylkesflagg.
  17. Innbyggerforslag.
  18. Plan for forvaltningsrevisjon.
  19. Plan for eierskapskontroll.
  20. Eierskapsmelding.

3.1.3 Myndighet fylkestinget ikke har delegert og derfor utøves av fylkestinget selv

Fylkestinget skal selv:

  1. Vedta regional planstrategi, planer og planbestemmelser i henhold til plan- og bygningsloven.
  2. Vedta forskrifter og andre regelverk som omhandler innbyggernes rettigheter og plikter. Dette gjelder ikke regler om fleksibilitet i fag- og timefordeling i videregående opplæring, jamfør Forskrift til opplæringsloven § 1-3. Slike regler vedtas av fylkesrådet selv.
  3. Vedta etisk veileder for folkevalgte.
  4. Vedta reglement for innsynsrett for folkevalgte.
  5. Avgi høringsuttalelser i saker som er av betydning for fylkeskommunen eller som er politisk prinsipielle (se for øvrig punkt 3.5.2). Dersom det av tidsmessige årsaker ikke er mulig å behandle høringsuttalelsen i fylkestinget kan fylkesrådet avgi høringsuttalelsen. Høringsuttalelsen skal i så fall oversendes fylkestinget til orientering. 

3.1.4 Fylkestingets delegering til fylkesrådet

Myndighet som ikke ligger hos fylkestinget selv, jamfør 3.1.2 og 3.1.3, er delegert til fylkesrådet med unntak av myndighet i klagesaker som gjelder enkeltvedtak jamfør punkt 3.4.  

3.2 Fylkesordfører

Fylkesordfører er møteleder for fylkestinget og forretningsutvalget.

Fylkesordfører er fylkeskommunens rettslige representant, jamfør kommuneloven § 6-1.

Fylkesordfører skal peke ut en fylkesrådsleder som får i oppdrag å danne nytt fylkesråd, jamfør kommuneloven § 10-5.

Fylkesordfører har arbeidsgiveransvar for direktøren for fylkestingets sekretariat og fylkeskommunale ombud.

3.3 Fylkestingskomiteer

En fylkestingskomite innstiller til fylkestinget i sak som forelegges komiteen av forretningsutvalget. 

3.4 Klagenemnd

Klagenemnda skal behandle klager over enkeltvedtak truffet av fylkeskommunale organer, med mindre annet er bestemt i særlov. Klagenemnda skal ikke behandle klager over enkeltvedtak truffet av fylkestinget selv. Klagenemndas kompetanse reguleres av forvaltningsloven.

3.5 Fylkesrådet

3.5.1 Fylkesrådets oppgaver

Fylkesrådet leder den fylkeskommunale administrasjonen.
Fylkesrådet skal påse at saker som legges fram for fylkestinget er forsvarlig utredet. Fylkesrådet skal videre påse at vedtak som fylkestinget treffer, blir iverksatt.

Fylkesrådet skal minst én gang i halvåret rapportere til fylkestinget om vedtak i saker som har prinsipiell betydning. Fylkestinget skal orienteres om fremmede innsigelser kvartalsvis.

3.5.2 Fylkesrådets myndighet

Fylkesrådet treffer beslutninger i saker hvor myndigheten ikke er tillagt andre organer gjennom lovgivning eller delegeringsvedtak.

Fylkesrådet skal behandle saker av prinsipiell betydning. Fylkesrådet skal uansett selv treffe beslutning i:

  1. Sak som skal oversendes fylkestinget eller noen av dets organer for politisk behandling.
  2. Sak om organisering av fylkesrådet, herunder fordeling av tjenesteområder.
  3. Sak som gjelder mer enn ett tjenesteområde.
  4. Hastesak etter kommuneloven § 11-8 første ledd.
  5. Sak om arbeidet med utarbeidelsen av regional planstrategi, regional plan og regional planbestemmelse.
  6. Sak om å fremme innsigelser og klager etter plan- og bygningsloven og kulturminneloven. Sak om å fremme innsigelser og klager som ikke er av prinsipiell betydning kan imidlertid delegeres til det enkelte medlem av fylkesrådet. Fylkestinget skal orienteres om fremmede innsigelser kvartalsvis.
  7. Høringsuttalelser hvor det av tidsmessige årsaker ikke er mulig med behandling i fylkestinget. Fylkesrådet kan videre delegere til det enkelte fylkesrådsmedlem å avgi høringsuttalelser i saker av administrativ karakter, samt avgjøre at fylkeskommunen skal avstå fra å uttale seg i saker av liten betydning for fylkeskommunen (se punkt 3.1.3).
  8. Sak om fordeling av budsjettmidler til det enkelte fylkesrådsmedlems tjenesteområde innenfor rammen av fylkestingets budsjettvedtak.
  9. Sak om inngåelse av leieavtaler og andre kontrakter som har varighet utover gjeldende økonomiplanperiode.

3.5.3 Fylkesrådslederen

Fylkesrådsleder utpeker de øvrige medlemmene av fylkesrådet.
Fylkesrådsleder leder arbeidet i fylkesrådet og fordeler arbeidsoppgaver til de andre medlemmene.

Fylkesrådsleder er av fylkesordfører delegert myndighet til å opptre som stedfortreder i alle sivile tvister i medhold av tvisteloven § 2-5 andre ledd. Fylkesrådsleder kan videredelegere denne myndigheten videre for én enkelt sak eller for bestemte sakstyper.

Fylkesrådslederen er delegert myndighet til å underskrive på vegne av fylkeskommunen i alle saker i medhold av kommuneloven § 6-1 andre ledd. Fylkesrådslederen kan delegere denne myndigheten videre. Den som har fått delegert beslutningsmyndighet, har alltid myndighet til å underskrive på fylkeskommunens vegne.

3.5.4 Det enkelte medlem av fylkesrådet

Det enkelte medlem av fylkesrådet har ansvar for å lede sin del av administrasjonen og kan få delegert alle fylkesrådets fullmakter innenfor sitt ansvarsområde med de begrensinger som følger av punktene 3.5.1 og 3.5.2. 

3.6 Underskrift

Fylkesrådsleder har myndighet til å underskrive på vegne av fylkeskommunen. Fylkesrådsleder kan delegere denne myndigheten videre. Den som har fått delegert beslutningsmyndighet, har alltid myndighet til å underskrive på fylkeskommunens vegne. Dette berører ikke fylkesordførerens stilling som rettslig representant for fylkeskommunen jamfør kommuneloven § 6-1 andre ledd.

3.7 Kontrollutvalg og revisjon

3.7.1 Kontrollutvalget

Kontrollutvalget fører løpende kontroll med den fylkeskommunale virksomhet på fylkestingets vegne etter reglene i kommuneloven med tilhørende forskrift. Kontrollutvalget har fullmakt til å disponere kontrollutvalgets budsjett, samt anvisningsmyndighet.

3.7.2 Kontrollutvalgssekretariatet

Kontrollutvalgssekretariatet utfører oppgaver i henhold til kommunelovens regler med tilhørende forskrift. 

Kontrollsjefen har fullmakt til å disponere kontrollutvalgssekretariatets budsjett, samt anvisningsmyndighet. Kontrollsjefen har personalansvar for medarbeidere i kontrollutvalgssekretariatet, herunder fullmakt til å fatte vedtak om ansettelse, suspensjon, oppsigelse og avskjed. 
 

3.7.3 Fylkesrevisjon

Fylkesrevisjonen utfører oppgaver i henhold til kommunelovens regler med tilhørende forskrift. Revisjonsdirektøren har fullmakt til å disponere fylkesrevisjonens budsjett, samt anvisningsmyndighet.

3.8 Forretningsutvalg

Forretningsutvalget har et overordnet ansvar for tilretteleggelsen og samordning av aktivitetene i fylkestinget og dets organer, samt oppfølging av forhold som omhandler arbeidsvilkår for folkevalgtes med unntak av fylkesrådets medlemmer.
Forretningsutvalget treffer vedtak i henholdt til Forskrift om folkevalgtes arbeidsvilkår og regler om fylkeskommunal støtte til partiene i Viken fylkeskommune punktene 2.4, 3.7.2, 5.1.5, 5.2.2, 5.2.3 og 6.1.1. 

3.9 Sentral kriseledelse

Fylkesrådsleder, eller den fylkesrådsleder bemyndiger, kan vedta at sentral kriseledelse iverksettes.

Følgende bestemmelser gjelder ikke for beslutninger tatt av sentral kriseledelse: Punkt 3.5.2 bokstav c: saker som gjelder mer enn ett tjenesteområde. Punkt 3.5.2 bokstav h: Sak om fordeling av budsjettmidler til det enkelte fylkesrådsmedlems tjenesteområde innenfor rammen av fylkestingets budsjettvedtak. For øvrig må sentral kriseledelses beslutninger fattes innenfor de begrensninger som følger av kommuneloven og fylkestingets delegasjonsreglement.