- Aktuelle fag: Alle
- Antall deltakere: En klasse
- Tid: En skoletime
- Nødvendig utstyr: Ingenting
- Referanse: Øvelsen er fra Alibier ved Martin Nielsen (Aliber AS er et firma som spesialiserer seg på rollespill, simulering og deltakende metode)
Klassen deles inn i grupper på tre-fire elever.
Bruk nettsider som faktisk.no eller lignende og velg ut saker som har blitt faktasjekket.
Oppsummer i plenum hvordan dere vurderer hvor sant innholdet i sakene er. Etter at gruppene har konkludert, presenteres faktasjekkernes konklusjoner. Diskuter eventuelt om dere er enige med faktasjekkerne.
- Hva er fakta?
- Kan sannheter forandres?
- Hvem definerer sannheten?
- Er det noen som bestemmer hva som er sant og ikke sant?
Variasjon 10.1: Faktasjekk for Samfunnsfag VG1/VG2
Klassen deles inn i grupper på tre til fire elever. Lærer finner saker som har ikke har blitt faktasjekket av for eksempel faktasjekk.no eller faktisk.no. Hvis sakene er sjekket, blir det lett å finne «fasiten». Lærer bør selv faktasjekke påstanden på forhånd. Velg ut konkrete påstander i sakene. Elevene faktasjekker påstandene.
Oppsummer arbeidet
- Hva konkluderte dere med?
- Hvilke kilder fant dere, hvilke la dere mest vekt på, og hvorfor?
- Tror dere at dere ble påvirket av det dere trodde om saken på forhånd?
Still oppfølgingsspørsmål hvis gruppene som sjekket samme sak kom til ulik konklusjon: Be gruppene google de samme søkeordene, for eksempel: «integrering», «bli frisk» og «sult(en)».
Se om gruppene kommer opp de samme søkeresultatene. Kan Google sine algoritmer ha påvirket resultatet av gruppearbeidet?