Øvelse 10: Bak masken

Mål med øvelsen: Elevene skal bli oppmerksomme på falske påstander/fakta.

Mann i bakgrunn holder fram en hvit ansiktsmaske - Klikk for stort bilde pixabay
  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En skoletime
  • Nødvendig utstyr: Ingenting
  • Referanse: Øvelsen er fra Alibier ved Martin Nielsen (Aliber AS er et firma som spesialiserer seg på rollespill, simulering og deltakende metode)

Klassen deles inn i grupper på tre-fire elever.

Bruk nettsider som faktisk.no eller lignende og velg ut saker som har blitt faktasjekket.

Oppsummer i plenum hvordan dere vurderer hvor sant innholdet i sakene er. Etter at gruppene har konkludert, presenteres faktasjekkernes konklusjoner. Diskuter eventuelt om dere er enige med faktasjekkerne.

  • Hva er fakta?
  • Kan sannheter forandres?
  • Hvem definerer sannheten?
  • Er det noen som bestemmer hva som er sant og ikke sant?

Variasjon 10.1: Faktasjekk for Samfunnsfag VG1/VG2

Klassen deles inn i grupper på tre til fire elever. Lærer finner saker som har ikke har blitt faktasjekket av for eksempel faktasjekk.no eller faktisk.no. Hvis sakene er sjekket, blir det lett å finne «fasiten». Lærer bør selv faktasjekke påstanden på forhånd. Velg ut konkrete påstander i sakene. Elevene faktasjekker påstandene.

Oppsummer arbeidet

  • Hva konkluderte dere med?
  • Hvilke kilder fant dere, hvilke la dere mest vekt på, og hvorfor?
  • Tror dere at dere ble påvirket av det dere trodde om saken på forhånd?

Still oppfølgingsspørsmål hvis gruppene som sjekket samme sak kom til ulik konklusjon: Be gruppene google de samme søkeordene, for eksempel: «integrering», «bli frisk» og «sult(en)». 

Se om gruppene kommer opp de samme søkeresultatene. Kan Google sine algoritmer ha påvirket resultatet av gruppearbeidet?