Øvelse 12: Kartlegge kandidater

Mål med øvelsen: Elevene skal vurdere om valglister og om maktposisjoner i samfunnet er likestilte i forhold til kjønn.

Jente med ryggen til ser på en gruppe gutter og jenter som står i ring og prater - Klikk for stort bilde Jarle Nyttingnes

 

  • Aktuelle fag: Matte, samfunnsfag
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tid: En time
  • Nødvendig utstyr: Pc og tilgang til internett for å finne valglister i fylket.

Undersøk fordeling i klassen

Del klassen i grupper. La hver gruppe få hvert sitt parti, og undersøk kjønnsfordeling, aldersfordeling og om det er personer med flerkulturell bakgrunn på lista. Summer opp for alle partier og regn ut:

  • Hvor mange listetopper prosentvis er kvinner og hvor mange er menn?
  • Hvordan er kjønnsbalansen på valglistene: Hvilke partier har flest kvinner på valglista? Hvilke partier har flest menn på valglista? Hvor mange prosent har de ulike partiene av henholdsvis menn og kvinner på sine lister? Hvor stor prosentforskjell er det mellom de som har flest og færrest kvinner på listene?
  • Hvor mange listetopper er prosentvis under 25-30 år?
  • Hvor mange kandidater under 25-30 år er det på listene og hvor stor prosent utgjør de? Sammenlign med befolkningsgrunnlaget.
  • Hvor stor prosent av kandidatene har flerkulturell bakgrunn?

Still spørsmål til refleksjon, først parvis og så i hele klassen

  • Hva er likestilling?
  • Er det behov for å jobbe for mer likestilling når det gjelder kjønn, alder, etnisitet og seksuell legning ut i fra funn i listene?
  • Hvorfor er det viktig med mangfold og bredde på listene?
  • I hvilken grad avspeiler partiene og listetoppene mangfoldet i samfunnet?
  • Hvorfor er det vanskelig å finne ut hvilke kandidater som har flerkulturell bakgrunn?

Referanse

Øvelsen er hentet fra Likestillingssenteret.