Øvelse 14: Leserinnlegg

Mål med øvelsen: Retorikk

En gutt og fem jenter ser på aviser og har Pcer fremme - Klikk for stort bilde Jarle Nyttingnes

 

  • Aktuelle fag: Kan brukes i mange fag, særlig norsk, samfunnsfag, RLE, engelsk, medier og kommunikasjon Antall deltakere: Ubegrenset
  • Tidsramme: Forberedelse på skolen + hjemmelekse + etterarbeid
  • Nødvendig utstyr: PC eller penn og papir

Skrive leserinnlegg

Alle elever skriver et leserinnlegg om noe de er opptatt av som engasjerer eller provoserer dem.

  • Oppgaven kan være åpen, eller
  • ha forhåndsvalgte tema om valg og demokrati
  • eller ha bestemte tema, som for eksempel:
    • hvorfor bruke stemmeretten?
    • hva engasjerer eller provoserer i nærmiljø eller på skolen?
    • hva skal til for å få det bedre på skolen, i nærmiljøet, i regionen eller nasjonalt?

Bruk gjerne tid på skolen for at hver enkelt skal finne vinkling på oppgaven sin og eventuelt skrive første utkast.

Når utkastet er laget, setter elevene seg i ring og leser høyt for hverandre. La elevene gi hverandre positive tilbakemeldinger og konstruktive forslag til hvordan innleggene kan bli bedre. Skrivingen og bearbeidingen er hjemmearbeid.

Før opplesingen i ring oppfordrer vi til å bruke «bli kjent øvelser» for å gjøre elevene mer avslappet og trygge på hverandre. 

Når leserinnleggene er ferdige, dersom eleven ønsker det, kan de sendes til en avis, postes på Facebook eller lignende.