Øvelse 15: Partidebatt i klasserommet

Mål med øvelsen: Elevene skal øve på debatteknikk samt sette seg inn i de ulike partienes politikk og belyse temaer fra ulike synsvinkler. Øvelsen gir i tillegg kunnskap om debattregler og debattledelse.

Fire unge debattdeltakere, tre jenter og en gutt, sitter på rad. En jente ber om ordet med å holde opp hånden - Klikk for stort bilde Jarle Nyttingnes
  • Aktuelle fag: Antall deltakere: Fra ti elever til to skoleklasser Tidsramme: En skoletime til gjennomføring av debatt + forberedelse. Øvelsen kan gjennomføres etter valgtorg og skoledebatt, og brukes utenom valgår.
  • Nødvendig utstyr: Bord satt opp til paneldebatt, skilt som markerer hvilke partier som er representert og noe til å banke med for å markere at tiden er ute

Elevene representerer et reelt parti og dette partiets standpunkter

Les lokalaviser eller ta valgomat. Hvilke saker er klassa mest opptatt av? Velg ut to til tre tema som alle partiene skal forberede til debatten. Klassen deles inn i de ulike partier, for eksempel de som stiller liste ved lokalvalget, fylkestingsvalget eller stortingsvalget. Hver gruppe får tildelt et parti som de skal sette seg inn. Hvordan stiller partiene seg til disse sakene?

Basert på partiprogrammene til de ulike partiene skal gruppene forberede et hovedinnlegg (3 minutter), to debattinnlegg (2 minutter) og en sluttappell (1 minutt).

I skoletimen gjennomføres det en partidebatt der en fra hver gruppe sitter som representant for sitt parti. Alle partiene presenterer sitt hovedinnlegg. Deretter kan partiene tegne seg til debatt to ganger og holde debatt- innlegg. Debatten avsluttes ved at hvert parti holder sin sluttappell.

Lærer eller to elever kan være ordstyrer for debatten. En god ordstyrer skal være tydelig, nøytral og rettferdig på samme tid. Det er viktig at ordstyrer er partipolitisk nøytral i debatten, unngår å farge debatten og styrer diskusjonen slik at alle slipper til med sine innlegg. Hvis elever er ordstyrer, bruker de forberedelsestiden, mens de andre skriver innlegg, til å forberede debatten.

Rekkefølge på debattinnleggene velges etter hvor man sitter i panelet, begynn på enden og la partiene presentere seg systematisk. De som rekker opp hånda først, får første debattinnlegg. Se til at alle bare får snakke det antall ganger som de er tildelt og avslutt når alle har gjennomført sine to innlegg. Da holder alle sine sluttappeller etter samme mønster som hovedinnleggene.

Variasjon 15.1: Forberedelse uten debatt

Elever deles inn i grupper og forbereder innlegg basert på de ulike partienes programmer uten å gjennomføre debatt.

Variasjon 15.2: Forberedelse til presentasjon

Elever deles inn i grupper og forbereder presentasjon av partienes hovedsaker eller partienes standpunkt i to-tre temaer som klassa er blitt enige om. Alle grupper holder presentasjon av hvert sitt parti for resten av klassen.

Variasjon 15.3: Besøk av politikere

Elevene deles inn i grupper etter de partiene som sitter i kommunestyret. La gruppene forberede spørsmål til partiene. Det kan være både spørsmål om verdier og lokale saker. Inviter de yngste politikerne i kommunestyret til klasserommet. La dem presentere seg og sitt parti, før elevene stiller spørsmålene de har forberedt.