Øvelse 6: Tema til diskusjon

Mål med øvelsen: Elevene skal diskutere ulike politiske spørsmål

  • Aktuelle fag: Alle
  • Antall deltakere: En klasse
  • Tidsramme: Fra ti minutter til en time, eller som hjemmeoppgaver
  • Nødvendig utstyr: Ingen

Diskusjonen kan tas når dere har tid. Dette er åpne spørsmål som dere for eksempel kan starte eller avslutte timer med.

Del klassen i passende grupper, gjerne to og to. Still spørsmålene og la elevene diskutere svarene i 2-5 minutter. Dersom det er grupper på tre eller flere elever, er det viktig å presisere at alle skal komme til orde. Oppsummer tilslutt i fellesskap, der gruppene blir invitert til å dele det de har diskutert. Det er ikke et mål å komme til enighet.

Spørsmålene kan med fordel brukes som integrert del av undervisningen eller som hjemmeoppgaver.

Ungdomsspørsmål

  • Hvorfor er det viktig for ungdom å bruke stemmeretten?
  • Er ungdom opptatt av andre saker enn voksne og eldre i valgkampen?
  • Hvorfor tror du noen ungdommer stiller til valg?
  • Hva skal til for at du skal stemme?

Skole

  • Er ordningen med 10% fraværsgrense til elevenes beste?
  • Skal videregående skole være gratis?
  • Er kvalitet viktigere enn gratis skole, eller er det mulig med begge deler?
  • Hvorfor skal vi ha gratis skolemateriell?

Lokale/ regionale saker

  • Finn argumenter for og mot kommunesammenslåing/fylkessammenslåing.
  • Hvilke saker i ditt nærområde er du opptatt av?
  • Hvilke saker burde lokalmedia skrive om?

Faktaspørsmål

  • Når ble stemmerettsalderen sist endret?
  • Hvor mange ungdomskandidater er det mulig å stemme på ved valget i ditt fylke?
  • Hvilke partier i fylket har flest ungdomskandidater til valget?
  • Kjenner du noen som stiller til valg?
  • Er det noen fra skolen som er med i ungdomsråd eller ungdommens kommunestyre?

Variasjon 6.1: Nyhetsteam

Del klassen i grupper, og gi hver gruppe i oppgave å være et nyhetsteam. Til hver time forbereder ett eller flere nyhetsteam saker fra nyhetsbildet. Når nyhets-teamet skal presentere saker, er det en fordel å sitte i ring. Har disse sakene noe med politikk å gjøre? Har medelevene synspunkter på sakene som blir lagt frem? Diskuter. Er det andre saker som andre elever har merket seg som er verdt å nevne?

Hvor mange team som presenterer saker avgjøres av hvor mye tid dere har til rådighet.

Variasjon 6.2: Trekk spørsmålene ut fra en hatt

Alle spørsmål til diskusjon skrives ut og legges i en hatt. Trekk et tilfeldig spørsmål ut fra hatten og diskuter, først to og to og deretter hele klassa. Elevene i klassa kan gjerne sitte i ring når dere diskuterer.

Variasjon 6.3: Halvparten for, halvparten mot

Elevene sitter i ring. Velg eller trekk et spørsmål. La halve klassa være for spørsmålet og halve klassa være mot. Hvilke argumenter kan man finne? Elevene kan gjerne være kreative i argumentasjonen, det trenger ikke være reelle og saklige (politiske) argumenter.

Tips!