- Aktuelle fag: Alle
- Antall deltakere: En klasse
- Tidsramme: Fra ti minutter til en time, eller som hjemmeoppgaver
- Nødvendig utstyr: Ingen
Diskusjonen kan tas når dere har tid. Dette er åpne spørsmål som dere for eksempel kan starte eller avslutte timer med.
Del klassen i passende grupper, gjerne to og to. Still spørsmålene og la elevene diskutere svarene i 2-5 minutter. Dersom det er grupper på tre eller flere elever, er det viktig å presisere at alle skal komme til orde. Oppsummer tilslutt i fellesskap, der gruppene blir invitert til å dele det de har diskutert. Det er ikke et mål å komme til enighet.
Spørsmålene kan med fordel brukes som integrert del av undervisningen eller som hjemmeoppgaver.
Ungdomsspørsmål
- Hvorfor er det viktig for ungdom å bruke stemmeretten?
- Er ungdom opptatt av andre saker enn voksne og eldre i valgkampen?
- Hvorfor tror du noen ungdommer stiller til valg?
- Hva skal til for at du skal stemme?
Skole
- Er ordningen med 10% fraværsgrense til elevenes beste?
- Skal videregående skole være gratis?
- Er kvalitet viktigere enn gratis skole, eller er det mulig med begge deler?
- Hvorfor skal vi ha gratis skolemateriell?
Lokale/ regionale saker
- Finn argumenter for og mot kommunesammenslåing/fylkessammenslåing.
- Hvilke saker i ditt nærområde er du opptatt av?
- Hvilke saker burde lokalmedia skrive om?
Faktaspørsmål
- Når ble stemmerettsalderen sist endret?
- Hvor mange ungdomskandidater er det mulig å stemme på ved valget i ditt fylke?
- Hvilke partier i fylket har flest ungdomskandidater til valget?
- Kjenner du noen som stiller til valg?
- Er det noen fra skolen som er med i ungdomsråd eller ungdommens kommunestyre?
Variasjon 6.1: Nyhetsteam
Del klassen i grupper, og gi hver gruppe i oppgave å være et nyhetsteam. Til hver time forbereder ett eller flere nyhetsteam saker fra nyhetsbildet. Når nyhets-teamet skal presentere saker, er det en fordel å sitte i ring. Har disse sakene noe med politikk å gjøre? Har medelevene synspunkter på sakene som blir lagt frem? Diskuter. Er det andre saker som andre elever har merket seg som er verdt å nevne?
Hvor mange team som presenterer saker avgjøres av hvor mye tid dere har til rådighet.
Variasjon 6.2: Trekk spørsmålene ut fra en hatt
Alle spørsmål til diskusjon skrives ut og legges i en hatt. Trekk et tilfeldig spørsmål ut fra hatten og diskuter, først to og to og deretter hele klassa. Elevene i klassa kan gjerne sitte i ring når dere diskuterer.
Variasjon 6.3: Halvparten for, halvparten mot
Elevene sitter i ring. Velg eller trekk et spørsmål. La halve klassa være for spørsmålet og halve klassa være mot. Hvilke argumenter kan man finne? Elevene kan gjerne være kreative i argumentasjonen, det trenger ikke være reelle og saklige (politiske) argumenter.
Tips!