Øvelse 7: Rettighetsplakat

Mål med øvelsen: Elevene skal diskutere ulike politiske spørsmål

Illustrasjon av papirrull med tekst som henger på en rød vegg - Klikk for stort bilde Pixabay
  • Aktuelle fag: Klassens time, elevråd, RLE, samfunnsfag
  • Antall deltakere: En klasse eller elevråd
  • Tidsramme: En-to timer
  • Nødvendig utstyr: Post-it-lapper, tusjer og en vegg å henge lappene på, FNs barnekonvensjon, gjerne en barnevennlig utgave fra Barneombudet eller UNICEF, eller henvis til nettside

La elevene selv gå gjennom FNs barnekonvensjon. Be dem velge tre rettigheter som engasjerer dem, og la dem begrunne valgene sine. Etter dette kan man åpne for en diskusjon i klassen om disse rettighetene. Hvorfor er disse rettighetene viktige? Kan noen av rettighetene rangeres som viktigere enn andre?

Del deretter elevene i grupper på 3-5 personer der de diskuterer: hvilke av disse FNs rettigheter for barn og unge er viktige lokalt der de bor?

Videre kan de diskutere seg frem til hvilke rettigheter som ikke er oppfylt eller kan oppfylles bedre i sitt lokalmiljø, på sin skole eller lignende. Her kan elevene jobbe fritt, bruke post-it-lapper og skrive opp forslag til rettigheter som henges opp slik at alle i klassa ser dem.

Når de er ferdige med det, går alle gruppene og ser på alles lapper før de går tilbake til gruppa si og velger seg de tre som de syns er viktigst. Når alle har gjort dette, skal det henge igjen tre lapper fra hver gruppe på veggen.

Nå er det tid for å diskutere og argumentere for hvilke som er viktigst for lokalmiljøet eller skolen. Elevene skal stemme frem til sammen 10 rettigheter. Avstemmingen bør gjennomføres slik at de stemmer anonymt lik en valgsituasjon i et stemmelokale.

Avslutningsvis kan de 10 rettighetene som ble stemt fram presenteres som en plakat. Innspillene kan overleveres skolens ledelse samtidig som at man ber om svar på hvordan skolen kan følge opp rettighetsplakaten. Inviter gjerne en lokal politiker. Kanskje ordføreren kommer og tar imot plakaten på vegne av kommunen?  

Variasjon 7.1: Kunstnerisk fremtidsvisjon

La elevene få en fri fremtidsvisjonoppgave.

De kan uttrykke seg akkurat hvordan de vil, enten som

  • dikt, novelle, essay, kronikk eller liknende
  • tegning, moodboard, collage, photovoice eller dramatisering
  • lag en verden i Minecraft eller liknende. Inviter gjerne ordfører, formannskap eller de yngste politikerne i kommunestyret til presentasjon eller utstilling av oppgavene.

Variasjon 7.2: 2027 – Beste kommune

Si til elevene at vi nå er i år 2027, og at kommunen akkurat er kåret til den beste kommunen i Europa. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som er gjort i kommunen for å bli kåret til den  beste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.

Variasjon 7.3: 2030 – Dårligste kommune

Si til elevene at vi nå er i år 2030, og at kommunen akkurat er kåret til den dårligste kommunen å leve i i Norge. Del elevene i grupper, elevene skal intervjue hverandre om hva som ikke er blitt gjort, eller  hva som har skjedd i kommunen som gjorde at den ble kåret til den verste kommunen. Elevene kan skrive manus, forberede innlegg og filme intervjuet, eller presentere intervjuet på andre måter.

Referanse

Øvelsen er hentet fra Kristin Tinmannsvik, Trondheim kommune